Voor de knutselaar in ieder geval een leuke bezigheid en het kost niet veel. De Arduino en de onderdelen kosten maar een paar tientjes.
Hoewel ik mijn twijfels had over het geheel moet ik zeggen dat het technisch wel werkt. De flits wordt gezien en de foto wordt genomen. Het vergt wel hele andere camerainstellingen dan bij de "gewone" onweerfotografie.
Vanavond had ik dit jaar voor het eerst een echte mogelijkheid om het geheel uit te testen. Er was (wat) onweer en het was nog licht. Deze foto is vanavond rond 20:00 genomen door de schakeling zelf. Best maf om te zien dat de schakeling ook op "onzichtbare" flitsen reageerde. Ik zag geen bliksem terwijl er wel een foto werd genomen. Een paar seconden later kwam dan toch het gerommel.
De foto is geen topper maar het is in ieder geval een flits bij daglicht
Update: Gisteravond kwam er nog een tweede buitje achteraan maar nu was het wel donker. Ik heb alles dus ook in het donker kunnen testen. In eerste instantie leek het erop dat het in het donker niet werkte maar dat bleek te liggen aan een LED op de Arduino zelf. Alles zit nl. in een kastje ingebouwd en het ledje scheen op de achterkant van de sensor. Nadat ik de LED had afgeplakt werkte het wel. Ik heb vandaag ook maar even de achterkant van de sensor zwart gemaakt. Wellicht een tip als je hem zelf ook gaat bouwen.
Ook deze foto verdient geen schoonheidsprijs (dicht autoraam met regen erop en dan ook nog verstoring van autolichten) maar het ging hier ook meer om de test. Ik ga hem 's nachts in ieder geval voortaan ook gebruiken. (Als we tenminste ooit nog eens een lekkere bui krijgen )
| Gewijzigd: 3 juli 2010, 12:05 uur, door rverhag
echter vind ik er totaal geen uitdaging aan en als ik een jaar of 70 ben zal ik hem uit de kast halen. | Gewijzigd: 3 juli 2010, 21:51 uur, door Erwin Kats
Had het graag willen gebruiken...
Maar toch wel een infra-rood afstandsbediening? Op mijn D40 (voorloper D3000) kun je met een ML-L3 afstandbediening draadloos het ding bedienen.....
Dat weet ik. Maar dan is dit apparaat n.v.t., tenzij het om te bouwen is voor IR.
Dit projectje is in principe voor alle niet mechanische ontspanners te gebruiken. Voor dit project is dan wel gebruik gemaakt van een aansturing voor een Canon maar dat wil niet zeggen dat hij geen andere camera's kan aansturen.
Het gebruik van een draadloze IR- ontspanner van de Nikon is volgens mij echter geen optie omdat de signaaloverdracht waarschijnlijk te traag verloopt. (in ieder geval voor een D70 -> http://www.bigmike.it/ircontrol/main-old.html)
Ik had het project eerst zo gebouwd dat mijn draadloze (RF) ontspanner werd aangestuurd maar helaas werkte dat ook veel te traag (goedkope ontspanner, waardeloze electronica uit china ).
Het principe van dit geheel is het signaleren van de bliksem, het uitsturen van een puls en het maken van een foto binnen een acceptabele tijd. Aan de Arduino zelf zal dat niet liggen omdat deze met een 16Mhz processor werkt. Simpel gesteld 16000000 handelingen per seconde Dus signaleren en uitsturen van puls is echt snel genoeg en kost geen (verwaarloosbaar) tijd.
De restafhandeling van het signaal is bepalend of de bliksem gevangen wordt. Gemiddeld duurt een bliksem 100 ms. Dus opeenvolgend:
-> Signaleren en uitsturen van eerste puls door Arduino <paar microsec.
-> Signaal naar camera <20 microsec.
-> Opklappen van spiegel en sluitergordijn (dus voor de foto te maken met een canon) 59 ms. http://www.impulseadventure.com/photo/shutter-lag.html
De gehele cyclus duurt dus maximaal 60 ms. Met een beetje geluk hou je dus nog 40 ms bliksem over voor de rest van de belichting.
Helaas duurt het IR signaal voor de Nikon al ca. 30ms. Ik weet niet wat de shutterlag is maar stel dat deze rond de 60 ms. ligt. Het totaal neemt dan ca. 90 ms. in beslag en dan hou je niet veel van de bliksem over.
grtz,
Ronald | Gewijzigd: 5 juli 2010, 21:59 uur, door rverhag
Heb ff gezocht, maar het enige wat ik tegenkom is dat er geen optie op de camera zit voor een draadontspanner. Dus helaas is het niet mogelijk.
als je t doet doe het dan gelijk goed
Ja lol, als je even wacht is hij gewoon in Nederland te koop en dan hoef je niet eens te tobben als er iets kapot is, ben er vanmorgen voor naar de fotozaak geweest en hij heeft het aan de importeuren voorgelegd.
goed bezig
Marcel
eerste fotozaak prijs al gezien, 135 euro, terwijl op ebay binnen 48 uur op je deurmat, zelfde merk maar 60 dollar kost , en valt onder de bedrag dat je mag importeren zonder belasting te hoven betalen.