'k heb het over de core van het complex... dat is het leukste
Ik dacht ik zal es kijken of je het met een centimeter kan meten en zo de tijd bepalen, wel lache.
Ik denk ook niet dat het helemaal klopt maar wel leuk om uit te vogelen
Dat op de grond de wind anders staat zegt niets over de trekrichting van het onweercomplex. Dit is zo te zien een stevige jongen aan het worden. Zo nog ff naar Venlo, en rond 12.30 weer terug.
ik zit net binnen het rode streepje
en wat je zij klopt de buien die nu komen zijn waarschijnlijk voor het oosten of misschien het midden weg gelegd
laten we hopen dat die MCS in leven blijven en nog meer activeerd en misschien een grote of losse supercelletjes kan gaan voort brengen al denk ik van niet
maarja een mcs is ook mooi
Maar wat een beest van een wolk zeg! Pfiew!
Activiteit valt nog erg mee, maar ben benieuwd wat ie later op de dag gaat brengen na wat voeding van warmte.
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
op het trouw feest van men zus op het strand van zandvoort brak het rond 10/11 uur helemaal los op zee
zo stond ik af en toe op het strand over zee naar achter elkaar komende flitsen en donders te kijken en luisteren!
heb ik toch nog men portie gehad
En heb jij nog wat foto's geschoten gisterenavond/ vannacht ?
En ik denk idd dat het er duidelijk eerder is dan dat ik had berekend hahaha... | Gewijzigd: 3 juli 2010, 09:09 uur, door mrijkhals
Gr T,F
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Gr T,F
Dit is wel een MCS. 25/26 mei hadden we er 2
Het koufront bereikt later in de ochtend de westkust en verlaat zondagochtend rond 06 UTC het oosten. De trage oostwaartse verplaatsing is het gevolg van golfvorming. Voor het front uit ligt een thetaW-rug, met daarin lokaal buienactiviteit. Het front is gelegen in een rug waardoor de wind voor het front uit al naar noordwest gedraaid is, waardoor onderin stabilisatie optreedt en convectie vanaf de grond voor een groot gedeelte van het land niet meer opgang kan komen. Alleen in het uiterste oosten en zuidoosten lukt dit in de loop van de middag en avond wel en is zwaardere convectie met windstoten en evt hagel mogelijk.
De focus lijkt nu steeds duidelijker te liggen op het zuidoosten van het land in de warmste lucht. De convectie in de thetaw-rug boven het westen/midden wordt actueel onderschat en ook het MCS boven Centraal-Frankrijk zit niet goed in de uitvoer, Goed in de gaten houden dus.
NEERSLAG:
Nabij het koufront lokaal lichte tot matige buiige regen, maar de activiteit is nog minder dan in de 18 UTC-run. Aandachtspunt is behalve de convectie die in het zuidoosten vanaf de grond ontstaat tevens de eventuele advectie van onweersbuien vanuit Frankrijk in de avond! Gezien de verticale profielen met windschering van 30-40 kn in de onderste 6 km kans op enige organisatie in de buien in het zuidoosten vanaf de middag en avond. Onweerskansen lijken gezien de synoptische situatie het grootst in het zuidoosten. Overigens lijkt het gebied met de hoogste CAPE iets naar het oosten opgeschoven vergeleken met vorige run. Progtemps ondersteunen dit beeld. INDECS komen nu overduidelijk met de grootste onweerskans voor het zuidoosten, 60-90%. Kansen op grootschalig zwaar onweer lijken niet heel groot, 20-25%.
Heel verhaal maar het komt er feitelijk op neer dat het oosten/zuidoosten mag rekenen op onweer en dat de rest van het land nog stille hoop mag hebben dat er wat komt.....
In Soest vannacht nog een paar druppels regen gehad maar meer ook niet.Rond half negen was het alweer flink broeierig maar een half uurtje geleden is er wat bewolking binnen gekomen en voelt het met 24,3C zelfs zeer aangenam