Ik heb geloof ik ergens horen zeggen dat BP hoopt tegen het einde van de zomervakantie een 'relief well' af te hebben. Daarna kunnen ze proberen om het lek definitief te sluiten. Ik verwacht zelf dat ze tot oktober, november nodig gaan hebben, maar ik ben natuurlijk geen expert.
Aangezien het nog zo lang gaat duren, hoop ik dan ook dat ze voorlopig hard werken aan het afvangen van zoveel mogelijk olie en het beperken van de verspreiding van de olie.
Maar om het goed te maken, nog wat 'goed' nieuws, want daar vroeg je tenslotte om:
Tropische storm Alex trekt hoogstwaarschijnlijk ver ten westen langs de olievlek (scheelt alweer een hoop extra verspreiding van die ellende)
Costner cleanup device gets high marks from BP (en BP koopt tientallen machines die dagelijks 20.000 m^3 water-oliemengsel kunnen opschonen)
moet je mij even uitleggen:
dat als er een gat ergens in zit dat je er, door nog een gat in te boren, de druk eraf kunt halen.
stel je hebt een gat in je boot, dan boor je dus nog een gat , om de waterdruk op het eerste gat te verminderen?
dat als er een gat ergens in zit dat je er, door nog een gat in te boren, de druk eraf kunt halen.
stel je hebt een gat in je boot, dan boor je dus nog een gat , om de waterdruk op het eerste gat te verminderen?
Verschil is dat de oceaan een beetje groot is.
Als je bijv. een stuwdam voor elektriciteitsopwekking in een rivier wilt bouwen, doe je dat vaak als volgt. Eerst graaf je een nieuw kanaal, zodat het water weg kan. Vervolgens dam je de rivier zelf af. Dit kan nu, want de druk bouwt niet ontzettend op achter de dam die je aan het bouwen bent. Is de dam gebruiksklaar, dan sluit je het tijdelijke kanaal weer af en voila.
In 1 keer de dam neerleggen is lastig, want wat doe je met al het water wat er langs moet?
Het achterliggende idee is dat je de druk laag houdt. Zo zou het hier ook werken. Door de (olie)druk te verlagen, zou je veel makkelijker het gat dicht kunnen stoppen. De druk op je constructie is dan namelijk minder, zodat de kans kleiner is dat de olie je blokkade gelijk weer de buis uit duwt. En als je eenmaal iets in die buis hebt zitten wat er niet gelijk weer uitgeduwd wordt, is het een kwestie van tijd voordat je de buis permanent gesloten hebt met een goed stuk cement ofzo.
ik moet toch wel zeggen dat dat een staaltje techniek is, een een gaatje hebben die niet te controlleren is op dit moment. en nu 2 andere gaatjes boren die op die diepte elkaar gaan ontmoeten. een gat is denk ik niet veel dikker dan 50cm.
evengoed knap.
evengoed knap.
Het is inderdaad erg knap. Iik heb geen idee hoe ze dat allemaal zo precies kunnen doen.. ze hebben daar beneden vast geen GPS. Desalniettemin duurt het proces een aantal weken. Men gaat er ook een beetje vanuit dat het niet in 1 keer goed gaat, en dat er verschillende pogingen nodig zijn om in die originele leiding terecht te komen. Daarom doet men ook 2 pogingen tegelijk.. dat verhoogt de kans op slagen een beetje. De vraag is of 2 relief wells wel genoeg is, omdat de drukl zodanig hoog is dat er wellicht nog meer relief wells nodig zijn voordat de druk op de 1e leiding duidelijk afneemt.
Ik hoop er maar het beste van.
dank voor de uitleg
kon me al niet voorstellen dat een extra gat in het reservoir zou helpen
maar ze boren dus naar het onderste deel van de bestaande pijp
dat verklaard een hoop
dat betekend dat ze de bestaande pijp stuk moeten boren
bang dat de nederlanders het te goed kunnen zeker.
die gast in de filmpjes die is wel boos, laat hem dan maar boos zijn op de regering.
http://www.youtube.com/user/pcolagregg#p/u
NHC Tropical Weather Outlook (special issue)
Zoals zo vaak bij een nog-niet-eens-tropische-depressie is op satellietfoto's weinig te zien, alleen een pluk wolken:
De olieramp in de Golf van Mexico was het gevolg van vermijdbare fouten van de bedrijven die aan de olieboring deelnamen, en van de toezichtsautoriteiten. Dat is het besluit van een panel van onafhankelijke experten die door president Barack Obama werden aangesteld en die de grootste milieuramp in de geschiedenis van de VS moesten onderzoeken. De commissie wilde met haar volledige rapport volgende week naar buiten komen, maar een hoofdstuk werd nu al openbaar gemaakt. De fouten waren meestal het gevolg van tijds- en kostenbesparende maatregelen van de betrokken firma's, en dergelijke fouten kunnen volgens de experten opnieuw gebeuren.
De betrokken ondernemingen waren het Britse olieconcern BP, het Zwitserse Transocean en het Amerikaanse Halliburton: BP leasede het olieplatform van Transocean, Halliburton was voor het verzegelen van het boorgat verantwoordelijk. Het rapport spreekt over "systeemfouten". "Zonder essentiële hervormingen in het optreden van zowel de industrie als het regeringsbeleid kunnen die fouten zeer goed opnieuw gebeuren", luidt het.
Er worden negen aparte acties opgelijst die de firma's hielpen tijd en geld te besparen, terwijl er evengoed veel minder riskante alternatieven waren. Zo werd niet genoeg gedaan om het boorgat te stabiliseren. Verantwoordelijken wachtten ook niet op de resultaten van de tests van het materiaal om het boorgat af te sluiten, en de resultaten van de druktests werden kort voor de olieramp genegeerd. De olieramp begon op 20 april vorig jaar voor de kust van Louisiana met de ontploffing van het boorplatform Deepwater Horizon. Er vloeide 780 miljoen liter ruwe olie in zee.
Bron: HLN
De Amerikaanse autoriteiten hebben een voormalige ingenieur van oliemaatschappij BP opgepakt die ervan verdacht wordt bewijsmateriaal van de olieramp in de Golf van Mexico te hebben vernietigd. Dat heeft het Ministerie van Justitie bekendgemaakt. Het gaat om de eerste officiële beschuldiging in de zaak.
In april 2010 vond een explosie plaats op het booreiland Deepwater Horizon in de Golf van Mexico. Daarbij kwamen elf mensen om het leven, en er stroomde naar schatting minstens 750 miljoen liter olie in zee. Het was de grootste milieuramp die de VS ooit meemaakte met een booreiland op zee.
In de zaak is vandaag een eerste arrestatie verricht. Kurt Mix, een voormalige ingenieur van de oliemaatschappij BP die het boorplatform uitbaatte, wordt ervan verdacht meer dan 300 sms-berichten bewust te hebben laten verdwijnen.
Uit die berichten bleek dat de hoeveelheid olie die in zee stroomde veel groter was dat wat BP later zou toegeven, en ook dat de inspanningen die BP leverde om het lek te dichten, faalden. Het ging om sms-verkeer tussen hem en een hoger geplaatst figuur.
De 50-jarige Kurt Mix wordt onder meer "obstructie van het onderzoek" ten laste gelegd. Mix riskeert 20 jaar cel and torenhoge boetes.
Bron: De Redactie
Onweersdagen: 0