Een lagedrukgebied boven de Golf van Biskaje ligt daar vrijwel stil. Een secundair laagje nabij het occlusiepunt boven het zuidwesten van het land trekt verder noordoostwaarts en verlaat rond het middaguur het noord van ons land. Vanuit het noordwesten trekt een occlusie ons land binnen. Na passage ervan draait de wind naar het noordwesten. De lucht die dan aangevoerd wordt is polair van oorsprong.
Op de zuidwestflank van het secundaire laagje komt even een aardig windveld te staan. Model komt met een dikke 5 bft boven land. Daarbij valt op dat de TKE-winden ook kortdurend flink toenemen. TKE komt met waardes rond de 35 kts. Voor de goede orde: dat is dus puur de vlagerigheid van de wind, die niet samenhangt met buien.
Op de noordwestflank van het laagje blijft de bewolking overheersen, op de zuidoostflank komen er enkele opklaringen mee ons land binnen. Met het wegtrekken van het laagje komt de frontale bewolking (occlusie) vanuit het noordwesten ons land binnen met daarbij in eerste instantie ook de lage bewolking waar ons kustgebied en een deel van de Noordzee nu vol mee zit. Verder achter de occlusie wordt de aangevoerde lucht droger en raken we de slechte bewolkingscondities kwijt. Het zuidoosten is komende nacht wel gevoelig voor ST-vormingVoor het zuidoosten geldt dat overigens pas in de loop van zaterdagochtend.
Nu nog buiige regen langs de oostgrens, noordwaarts trekkend. Hangt samen met het koufront, die overigens aan de grond niet of nauwelijks terug te vinden is. Op enige hoogte zien we de lucht wel wat kouder worden. In het zuidoosten is dan in de loop van de dag een enkele bui mogelijk, elders overheerst toch vooral de frontale neerslag van de occlusie die in de loop van de dag langzaam van noordwest naar zuidoost trekt. Hirlam geeft het e.e.a. wel aardig weer. Onweerskansen zijn niet al te groot meer. Nabij het koufront mogelijk een enkele klap en vanmiddag tijdens een eventuele bui in het zuidoosten.
Wat betreft vandaag zag het er gisteren nog goed uit. Een flink neerslagsignaal, enkele honderden CAPE. Maar daar is vandaag weinig van terug te vinden.
OP het moment waait het en soms schijnt de zon dan weer denk je van komt een bui maar valt niks .
Wel nog steeds benauwd ivm lvh van 93a%.
anyway beste vrinden cheers en geniet van het weekend.
Dit is een kaartje die ze Tornado/spout index noemen hier kun je zien of er kans op hozen of tornado`s zijn ..
Weer liefhebber/fotograaf/weeramateur Raalte Overijssel
weet ik ook wel, maar ik vind het wel jammer
het was ook ietsiepietsie overdreven hoor | Gewijzigd: 11 juni 2010, 14:06 uur, door gerard van den brink
Lol ja..
Hier in Eindhoven vliegen de zwaluwen laag en kriskras rond..
Zonnig, nauwelijks wolken en harde wind
Ja, ik ken hem, voor morgenmiddag is er een kans. Maar eerlijk gezegd heb ik mijn twijfels erbij en probeer ik dit jaar de dagen dat waterhozen (bijna) voorkomen naast de weerkaartjes te leggen en te zien of er overeenkomsten zijn. Zo hoop ik voor mezelf en de waddenzee een iets betrouwbaardere voorspelling te kunnen krijgen in de toekomst.
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!