Nieuwe komeet te zien aan vroege ochtendhemel. In de uren voor zonsopkomst is de komende weken een komeet te zien. Hoe helder het object gaat worden, is nog onzeker. De opvallend groen gekleurde komeet werd vorig jaar september ontdekt door de Australische sterrenkundige Robert McNaught en draagt ook diens naam. Op het moment van ontdekking was de kosmische ijsbal een uiterst lichtzwak hemelobject, maar daar is de afgelopen weken verandering in gekomen. Hij is nu al te zien met een verrekijker, en als deze ontwikkeling doorzet, zal komeet McNaught over enkele dagen ook met het blote oog waarneembaar zijn. Kometen worden helderder naarmate zij de zon dichter naderen.
Dat komt doordat het ijs van de komeet in toenemende mate verdampt en zich een enorme wolk van waterdamp om het kleine hemellichaam vormt, die het zonlicht weerkaatst. Ook kan zich een (soms zeer uitgestrekte) staart ontwikkelen. Komeet McNaught trekt momenteel door het sterrenbeeld Perseus, dat in de loop van de nacht boven de noordoostelijke horizon verrijst.
Naar verwachting zal het object tegen het einde van de maand zijn grootste helderheid bereiken.
Hij staat dan inmiddels in het sterrenbeeld Voerman.
kaartje.
http://media.skyandtelescope.com/documents...Naught_Path.pdf
Foto: ©Michael jager
bron: astronieuws.nl
m
Komeet McNaught trekt momenteel door het sterrenbeeld Perseus, dat in de loop van de nacht boven de noordoostelijke horizon verrijst.
SC
(toevallig een komeet uit grey's anatomy? ...) | Gewijzigd: 10 juni 2010, 14:19 uur, door lingy28
Waar zal hij precies te zien zijn? Sorry, ben echt een leek op dit gebied..
ik denk het niet dat hij te zien is nu.
Tenmniste, hier niet.
Het is hier te bewolkt, en het word alweer langzaam licht
Begint echt vroeg weer
Trouwens, zoek op YouTube eens op McNaught , dan weet je ongeveer waar je naar moet zoeken in de hemel
ik pak nog ff wat drinken en dan ga ik ook me bed maar opzoeken
weltrusten | Gewijzigd: 13 juni 2010, 04:15 uur, door dv_chaser
dan kan je een grote fout maken want dit is mcnaught nummer 2
je hebt C/2006 P1 mcnaught
en C/2009 K5 McNaught (de huidige )
hij zal rond een uur of half 2 aan de horizon verschijnen (valk bij het noorden , nno)
is venus.
Hahaha heb nog niet gekeken maar kan wezen dat je op youtube ook wel andere dingen ziet als je mcnaught(y) intyped
Ga zeker even kijken binnen kort....hoeveel graden staat deze komeet?? op z'n hoogst? Heb niet echt veel vrij zicht hier in apeldoorn??
Citaat van Erwin, zondag 13 juni 2010, 10:19 uur dan kan je een grote fout maken want dit is mcnaught nummer 2
je hebt C/2006 P1 mcnaught
en C/2009 K5 McNaught (de huidige )
hij zal rond een uur of half 2 aan de horizon verschijnen (valk bij het noorden , nno)