Kort maar zeer hevig noodweer heeft dinsdagavond de tweede dag van de avondvierdaagse in Meppel parten gespeeld. Zo'n drie kwartier na de start trokken zeer zware buien over Meppel, met hevige regenval en onweer. Veel deelnemers besloten ter plekke dat het onverantwoord was om door te lopen. Vooral op de vijf kilometer, waaraan de jongste kinderen meedoen, was veel uitval.
"Ik schat dat ongeveer de helft van de deelnemers de route niet heeft afgelopen", zegt Henk Haxe namens de organisatie. "Als organisatie hebben we daar alle begrip voor. Van tevoren hebben we de deelnemers ook meegegeven dat ze zelf de afweging moeten maken of ze het nog verantwoord vinden om door te lopen."
De lopers op de vijf kilometer bevonden zich toen het noodweer losbarstte in de buurt van het Wilhelminapark en zochten daar de beschutting van de bebouwing. De tienkilometerlopers liepen net de wijk Oosterboer uit. Zij schuilden massaal bij het onbemande Tinq-tankstation. Ook de stal van de boerderij van de familie Echten aan de Hoogeveenseweg bood onderdak aan een groep kinderen en begeleiders.
De uitvallers hoeven niet bang te zijn dat ze op de vierde dag hun medaille mislopen. "Nee hoor, dat kunnen we niet maken", weet Haxe. "Bij een flinke regenbui kan je best doorlopen, maar met onweer erbij, zoals in dit geval, kan ik me voorstellen dat mensen besluiten te stoppen."
Bron: Dvhn
Onweersdagen: 0
Vraag mij af wie hier verantwoordelijk voor is, voor het al dan niet aflossen of stoppen, ik hoorde allerhande buienradar moeders van te voren al roepen dat de buien bij Emmeloord langs zouden gaan, mijn voorspelling van 18:00 zwaar weer, zou niet op Buienradar hebben gestaan (Buienradar doet het meestal niet bij zwaar weer haah) Als buienradar het zegt is het zo, buienradar ziet het ook beter dan het KNMI etc etc Buienradar kan 24 uur van te voren voorspellen, wist je dat. LOL LOL LOL
Persoonlijk vind ik dat bijv een gemeente en of brandweer moet kunnen besluiten eea af te gelasten en dit niet aan de avond4daagse moeder van dienst over te laten.
NB in Hoorn (NH) was men verstandig en werd iedereen afgebeld men achte het niet verantwoord te gaan lopen.Verstandige leiding daar. | Gewijzigd: 8 juni 2010, 22:27 uur, door PolderPS
De tweede dag van de avondvierdaagse in Heerenveen ging gepaard met hoosbuien en een flink portie onweer. De wandelaars zijn om zes ur volg goede moed vertrokken bij het Abe Lenstra Stadion. Omstreeks half zeven was het gedaan met de pret. De regen kwam met bakken uit de lucht en ook was er sprake van flink onweer. De Heerenveense Wandel Federatie heeft toen besloten om de route in te korten. De lopers zijn via de kortste route terug naar het stadion gestuurd. De veiligheid van de wandelaares staat natuurlijk voorop.
Woensdag lijkt het weer beter te zijn.
(Feannijs)
De avondvierdaagse in Almere is dinsdagavond afgelast vanwege verwacht onweer.
Ruim 6000 kinderen waren tien minuten onderweg toen de organisatie alsnog besloot de vierdaagse af te gelasten. Er ontwikkelde zich namelijk een onweersbui boven Utrecht met veel onweer. De organisatie oordeelde dat het niet veilig genoeg was en stuurde alle kinderen naar huis.
Vooralsnog gaat de avondvierdaagse woensdagavond wel door. Ook de avondvierdaagse in Emmeloord werd afgelast vanwege het slechte weer. (edit dat afgelasten in Emmeloord heeft de wandelaars kennelijk niet bereikt, iedereen kwam half verzopen, met grootste deel afgelegd aan)
Bron: omroep flevoland