Bij vertrek toch even twijfel... er was een magnifieke updraft te zien van een bui in het noorden, maar op de radar bleek deze al te ver te zitten en ook nog eens van mij af te bewegen. Dus bij mijn oorspronkelijke target gebleven.
In Lochem zag het er richting zuid erg licht uit, maar vanaf het zuidwesten tot het noorden was het donker. De keuze was simpel... terug naar de A1, op naar de grote gele M met de wifi. De radarbeelden lieten zien dat er een bui explodeerde tussen Arnhem en Nijmegen, die langzaam oost trok.
Heel even gewacht en toen besloten om richting Deventer te gaan. Maar toen ik de A1 over gestoken had en weer richting het westen reed was het duidelijk... niet verder west, maar noord. Er begon zich wat af te tekenen onder de bewolking.
Ik had het noordelijke target al ingepland en Ommen in de route planner gezet. Dus... de eerste afslag weer van de A1 af en bij Holten de eerste foto's gemaakt.
Toen vervolgens heel even de instructies voor Ommen aangehouden, maar de bui liep duidelijk door richting zuid, dus dat was niet meer nodig. Ik kon gewoon het oosten aanhouden om met de voorkant van de bui mee te rijden.
Ergens tussen Holten en Nijverdal de volgende serie foto's gemaakt. De fractus slierten werden met flinke kracht de bui ingezogen en deden hun beste er funnelig uit te zien...
Vervolgens verder oost... Nijverdal was even lastig omdat dat erg langzaam ging door meerdere stoplichten. Aan de andere kant viel het toen wel op hoe langzaam de bui ging. En inderdaad kwam ik er een paar kilometer voorbij Nijverdal weer bijna voor de bui te zitten, zodat ik snel nog wat foto's kon maken.
Na deze foto door gereden tot Almelo, niet naar huis, maar vanaf de carpool plaats deze foto's gemaakt. De shelf begon aardig volwassen te worden.
Ten slotte nog een sprintje naar Hengelo waardoor ik ruim de tijd had om het ding uitgebreid te fotograferen, met weer volop wannabee funnels.
Uiteindelijk nadat ik de bui 2 uur de baas was geweest, heb ik me maar overgegeven. Ik ben de bui ingereden op weg naar huis. Wat aquaplaning links en rechts en een paar keer kort toch wel serieus geplens...
Thuis nog even deze panorama's in elkaar geplakt:
Daniel | Gewijzigd: 8 juni 2010, 22:29 uur, door KnightDoppler
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography