Oplossen zal niet zo heel makkelijk gaan, maar de activiteit beinvloeden is toch niet zo moeilijk voor te stellen.
Ik woon op een waddeneiland. Mensen hier gaan er vanuit dat als het eb wordt, de bui niet over het eiland trekt maar door de zeegaten trekt.
Meteorologen zullen dit tegenspreken. Zij denken vaak: we zouden niet weten waarom, dus het zal wel niet zo zijn.
En het is erg subtiel. Fronten komen toch gewoon over het hele eiland. Alleen zijn ze veel minder actief op het midden van het eiland dan bij de uiteinden op bepaalde momenten. Andere momenten is het juist het midden wat het vol te verduren krijgt.
Er is volgens mij ergens een verband tussen stromend water en de activiteit van de buien erboven. Maar door simpelweg op de radar te kijken kom je daar niet uit. Ook niet op de bliksemkaarten.
Ik weet wel dat ik twee jaar geleden naar het zuiden heb staan kijken in afwachting van een fantastisch mooie onweersbui die recht op mij af kwam, maar uiteindelijk het eiland maar niet wilde bereiken, heel vreemd begon te kolken toen hij in de buurt kwam, afboog en door het zeegat trok.
Omdat ik niet in de waan ben dat iemand dit gelooft ben ik me aan het verdiepen in timelapse... I'll show you!
Ik ben het zeker met je eens. Zelf vaak genoeg geconstateerd dat wanneer een bui een rivier oversteekt het in activiteit afneemt. Laat staan een meer of klein stukje zee.
Ben benieuwd naar je timelapse
Dat viel mij idd ook op
Ik zou me overigens niet te veel laten ontmoedigen door dergelijke berichten van het KNMI. Vorig jaar op 25/26 mei zeiden ze ook niks meer. Ik denk dat je dan beter de guidance kunt lezen.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
09-06-10 17:38:20 Brandweer Midden- en West Brabant PRIO 2 5131 BEUKENLAAN 3 OUDENBOSCH WATEROVERLAST (INC: 07)
1200508 Brandweer Halderberge Blusploeg Oudenbosch
1201958 Brandweer Oudenbosch Lichtkrant
1201999 Brandweer Regionaal Monitorcode
09-06-10 17:33:18 Brandweer Zuid-Holland Zuid Prio 2 TS721 DV:WATEROVERLAST MIDDELSLUISSEDIJK WESTZIJDE 2 NUMANSDORP
1403416 Brandweer Cromstrijen Staflid van dienst
1403425 Brandweer Cromstrijen Numansdorp prio 1
Alleen jammer dat de kids met dit snert weer avond vierdaagse moeten lopen.
Nou ben benieuwd of er nog wat gedonder van af kan
Voor vandaag hadden zo ook perioden met regen verwacht. Later vannacht en morgen in de middag zouden onweersbuien tot ontwikkeling komen.
NL : Plaatselijk is onweer mogelijk en kan eventueel vrij veel neerslag vallen. De atmosfeermodellen berekenen hoeveelheden beneden 20 mm, maar plaatselijke afwijkingen zijn niet uitgesloten
Bron: www.meteoalarm.eu