Meteen de vraag hoe nu een (onweers)bui kan oplossen
zo zie je op de radar een hele pluk met rood en paars aankomen
en een paar minuten later is hij helemaal opgelost.
mischien dat Jan of iemand anders daar een antwoord op kan geven?
Ik ben hier namelijk erg benieuwd naar. | Gewijzigd: 9 juni 2010, 10:54 uur, door dimi72
Volgens mij komt dat ook door de wateren die op het pad liggen, die kunnen de bui doen oplossen, zeg ik dat goed?
Ergens in dit topic staat een link naar een stukje in een krant ( ik weet niet precies meer waar en welke krant) maar daarin staat uitgelegd dat het niet zoveel uitmaakt
Volgens mij komt dat ook door de wateren die op het pad liggen, die kunnen de bui doen oplossen, zeg ik dat goed?
Mijn kennis is nog vrij beperkt, maar tenzij het water fors van omvang is heeft dit over het algemeen weinig invloed. De buien die nu ontstaan zijn over het algemeen beperkt van omvang, wat aangeeft dat lokale triggers een grote rol spelen, dit betekent ook dat buien snel in kracht afnemen of zelfs verdwijnen als deze lokale factoren niet meer aanwezig zijn. Meer gestructureerde systemen zoals een MCS (zeg ik dat goed?) blijven langer actief.
Vanmiddag kan er in het oosten van het land een enkele onweersbui voorkomen. Komende nacht en morgen overdag is er ook in de rest van het land kans op enkele onweersbuien.
woensdag 09 juni 2010 08:50 uur
gister op radio 2 hoorde ik ook al dat het woensdag op donderdag nacht vanuit frankrijk welleens flink kan gaan donderen.
Zal mij benieuwen dus
Ik heb 'm ook gehoord vannacht, was behoorlijk dichtbij. Verder nog wat gerommel en flinke regen.
Gisteren gaf iemand dat ook aan, maar ik heb onlangs gelezen dat dat niet klopt. Gisteren onderstaande reactie geplaatst:
---
"Het schijnt dat rivieren geen invloed uitoefenen op het verloop van onweersbuien, in de zin van dat ze afbuigen of de rivieren niet over kunnen komen. Dat hoor je wel vaker, maar het schijnt (las ik) dat dat dus geen invloed heeft." Check >>>
Zal mij benieuwen dus
Dat is ook wel weer leuk zo'n nachtelijk onweer! Als het dan maar op een redelijk tijdstip begint en niet om 4:00 uur ofzo. Dat trek ik niet meer. Liefst uurtje of twaalf beginnen ofzo.
zodra het donker wordt toch
Zal mij benieuwen dus
Dat is nogal een bericht, hopen dat het nu wel eens uitkomt dan.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
---
"Het schijnt dat rivieren geen invloed uitoefenen op het verloop van onweersbuien, in de zin van dat ze afbuigen of de rivieren niet over kunnen komen. Dat hoor je wel vaker, maar het schijnt (las ik) dat dat dus geen invloed heeft." Check >>>
Die bedoelde ik Ik had het terloops ergens gelezen maar wist niet meer waar het stond.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
De zich nabij het front ophoudende luchtmassa’s zijn tamelijk vochtig en onder invloed van een zuidelijke hoogtestroming ontstaan op het front golfjes die de neerslagactiviteit van tijd tot tijd versterken.
Kortom veel wolken vandaag en regionaal soms flink wat regen. In Purmerend ving Edwin Frens vanochtend 16 mm op. De middagtemperaturen lopen uiteen tussen 18 en 22 graden en de wind is zwak tot matig en veranderlijk of zuidoost.
De komende nacht slaat een actievere frontale golf over ons land uit. Daardoor neemt van het zuiden uit de kans op zware buien (lokaal meer dan 20 mm) toe en in het oosten kan het daarbij ook onweren. De wind waait uit het noordoosten en het kwik daalt niet verder dan naar rond 15 graden. Donderdag overdag is de buienkans minder groot (niet buivrij) en laat de zon zich wat vaker zien. De temperatuur loopt op tot boven 20, lokaal tot 25 graden. De wind is zwak tot matig en komt hoofdzakelijk uit oostelijke richtingen.
---
Oke heb het stukje gelezen is ook wel leuk om te weten
maar geeft mij nog niet het antwoord waarom een (onweers)bui zomaar ineens kan oplossen.
Om niet te veel offtopic te gaan, mischien een voorstel om eens een topic te starten: Onweer voor dummies
waar uitleg geven wordt over het ontstaan van een bui en uitleg kaarten ?
Het is maar een idee.