Opgesteld: 7 Juni 2010
Dinsdag vanaf de ochtend en vroege middag kans op buien vanuit het zuid-westen. De atmosfeer word dusdanig onstabiel om onweer toe te laten op uitgebreide schaal.
Tevens is er voldoende dynamiek voor enige organisatie en zelfs een enkele dynamische cell is mogelijk. De kans hierop is het grootst in het oosten en zuid-oosten. De diepe schering haalt daar waarden van 20-25m/s en in de onderste kilometer een kleine 5-10m/s. De vraag is nu of onstabiliteit en dynamiek elkaar overlappen wat in het oosten en zuid-oosten het geval lijkt.
De conclusie is dat morgen in heel het land kans is op buien met onweer. Vooral in het oosten en zuid-oosten kans op wat meer organisatie. Deze buien kunnen gepaard gaan met hagel en windstoten.
Ik heb altijd ruzie met het plaatsen van kaarten, daarom heb ik niks geplaatst.
Potentieel onstabiele lucht boven heel Nederland. Drie uur later is het zwaartepunt wat noordelijker geschoven. Ik ga zo eens wat meer in detail kijken naar een prognose sounding.
Daniel
Lekker dan..
als je op een open stuk weiland staat kun je ook de lucht in de gaten houden "nowcasten"
je kunt meestal ver genoeg kijken om te zien of er iets ontwikkeld.
Wat zie je hier?
De blauwe getallen links geven de hoogte aan, uitgedrukt als luchtdruk. Onderin het plaatje komt overeen met de grond, waar de luchtdruk 1000mb is, hoe hoger je komt, hoe lager de luchtdruk.
De rode lijn geeft de temperatuur weer, onderaan het plaatje op de grond, boven in het plaatje hoog in de atmosfeer. De lijnen waar de temperatuur bij staan lopen scheef, maar je kunt zien dat de temperatuur helemaal onderin bij de 20 graden lijn ligt. (De temperatuur zijn de dikke rode getallen)
Dan is er de groene lijn. Die geeft het dauwpunt weer. Het dauwpunt zegt iets over hoeveel vocht er in de lucht zit en wordt ook in graden uitgedrukt. Het is een beetje moeilijk te zien met de schuine lijnen, maar aan de grond is het dauwpunt zo'n 13 graden.
De dauwpunt lijn ligt altijd op of links van de temperatuur lijn omdat het dauwpunt nooit hoger kan zijn dan de temperatuur. Als het dauwpunt gelijk is aan de temperatuur komt dat overeen met een relatieve luchtvochtigheid van 100%.
Verder zie je nog een heel kudde kromme zwarte lijnen. Die geven aan wat er met de temperatuur van een stijgende luchtbel gebeurt als je hem optilt.
In het onderstaande plaatje heb ik aangegeven wat er met een luchtbel vanaf de grond gebeurt. Je kunt dat intekenen door bij 20 graden aan de grond te beginnen en vervolgens langs de dichte zwarte lijnen omhoog te gaan. Je ziet dus (de roze/paarse lijn) dat de lucht afkoelt en op de hoogte waar de luchtdruk 500mb is nog maar -35 graden is.
Er gebeurt echter nog iets anders. Doordat de lucht afkoelt kan hij minder vocht bevatten. Op een gegeven moment is de lucht zo koud dat er te veel vocht in zit. Koelt de lucht nog verder af... dan moet er vocht uit de lucht komen: wolken!
Het punt waarop dit gebeurt kun je intekenen door vanuit het dauwpunt aan de grond een lijn te trekken langs de schuine lijnen met de getallen 5, 8, 12, 20. In het plaatje heb ik dit met blauw gedaan.
Op de plek waar de blauwe en paarse lijn elkaar kruizen is de lucht verzadigd. Stijgt de lucht verder, dan ontstaan er wolken. Dit punt wordt het Lifted Condensation Level genoemd. Voor tornado's is het gunstig als dit zo laag mogelijk boven de grond ligt.
Er is meer... als er vocht uit de lucht komt, komt daar ook warmte bij vrij. Het gevolg is dat de stijgende lucht minder snel afkoelt. Vanaf het Lifted Condensation Level moet je dan ook niet de paarse lijn blijven volgen, maar de gele. Deze loopt evenwijdig aan de gestippelde zwarte lijnen.
Als je heel goed kijkt zie je dat de gele lijn op een hoogte van zo'n 850mb de rode lijn kruist. De gele lijn loopt vervolgens rechts van de rode lijn. Dit houdt in dat het stijgende luchtpakketje warmer is dan de lucht in de omgeving. En omdat warme lucht stijgt... zal het pakketje blijven stijgen.
Bij zo'n 375mb gaat de gele lijn weer door de rode lijn, het pakketje is daar dus weer kouder dan de omgevingslucht en zal niet veel verder stijgen. Dit punt vormt dus ongeveer de bovenkant van de wolken.
Het oppervlakte tussen de rode en gele lijn (voor het stuk waar de gele lijn rechts van de rode ligt), dat is nou de CAPE. Als er meer Cape is, dan is dus de stijgende lucht veel warmer dan de omgevingslucht, waardoor de stijgende lucht sneller en hoger stijgt. Dit kan weer voor zwaardere buien zorgen.
Als je nu specifiek op de hoogte 500mb kijkt, dan zie je dat daar ook de gele lijn rechts van de rode loopt. Het verschil tussen die twee lijnen op 500mb... dat is de lifted index.
| Gewijzigd: 7 juni 2010, 20:22 uur, door KnightDoppler
je kunt meestal ver genoeg kijken om te zien of er iets ontwikkeld.
En heb je ook meer kans om getroffen te worden door de bliksem ... Mensen kijk uit weer, het blijft gevaarlijk ondanks dat we er kwijlend naar kunnen kijken (tja wat zijn we ook een stel debielen he).
Hou het maar bij prettig gestoord
Nou ik kan je vertellen dat het voor omstanders best wel irritant kan zijn. Althans dat krijg ik zeer vaak te horen. 't kan zelfs ruzie's opleveren thuis ...