Hulpdiensten zijn massaal uitgerukt voor een vliegtuig van Air Maroc met problemen. Het toestel is inmiddels geland. Er zijn geen gewonden gevallen. Op weg naar Schiphol is op de Pelikaanweg een hulpverleningswagen van de brandweer gekanteld.
Het toestel moest na de start terugkeren naar het vliegveld vanwege brand in de motor. Dat hebben bronnen rond Schiphol zondagavond gemeld. Het vliegverkeer heeft vanwege de noodlanding een aantal minuten stil gelegen
De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) laat weten dat het toestel veilig op Schiphol is geland en op eigen kracht naar de gate kon rijden. Er zijn geen gewonden gevallen door de noodlanding.
Het toestel heeft brandend boven Haarlem gevlogen, wat door veel mensen is gezien. Volgens sommigen was de hoogte niet meer dan 100 meter.
Het gekantelde hulpverleningsvoertuig is een hoogwerker uit Hoofddorp. Er zijn geen gewonden, maar wel is het voertuig zwaar beschadigd. Dat gebeurde op het terrein van de luchthaven, liet het Korps landelijke politiediensten weten.
Bron: Haarlems Dagblad
Onweersdagen: 0
vast en zeker, dat is wel het voordeel van foto's makende mp3 spelers en filmende telefoons.
Heb al even zitten zoeken maar nog niets tegen gekomen, dus ik hou me aan bevolen voor linkjes.
hier kan je de foto groter bekijken.
http://nos.nl/artikel/162535-noodlanding-v...p-schiphol.html
Bron: Nos
Onweersdagen: 0
http://www.abradio.nl/web/show/nieuws/9687...in_de_problemen
http://www.youtube.com/watch?v=9KhZwsYtNDE | Gewijzigd: 7 juni 2010, 11:54 uur, door Axel
Het is al snel iets groots..een vliegtuig, maar dit, een 737 is in vergelijking met een boeing 747 of een airbus A-340 of 360 maar een klein vliegtuigje
En nee, je wilt m inderdaad niet naar beneden zien vallen, maar dat wil je met een Cessna al niet
Gelukkig goed afgelopen.
Vraag me alleen af of hij wel een ronde zo laag boven Haarlem moest vliegen....Volgens mij zijn er zat protocollen, scenario's en andere opties om hem veilig boven minder bewoond gebied binnen te loodsen..... Het vliegtuig was immers nog gewoon bestuurbaar.
In mijn optiek zal deze vraag ook rijzen bij het onderzoek van de raad voor de transportveiligheid. | Gewijzigd: 7 juni 2010, 12:42 uur, door Romani
De piloot van het toestel van Royal Air Maroc, dat zondagavond een noodlanding maakte op Schiphol, valt niets te verwijten. Hij heeft goed gehandeld, nadat een aantal vogels in de motor belandde en deze beschadigd raakte.
Dat blijkt uit onderzoek van de Luchtvaartpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD).
De Boeing 737 maakte zondagavond even voor tien uur een noodlanding op Schiphol. Door de botsing met de vogels ontstond forse schade aan een van de motoren en de romp van het vliegtuig.
De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) liet weten dat het toestel veilig op Schiphol landde en op eigen kracht naar de gate kon rijden. Er vielen geen gewonden door de noodlanding.
Geen vervolging
Volgens het KLPD handelde de piloot volkomen correct. Het Openbaar Ministerie (OM) stelt, op basis van deze onderzoeksconclusie, dan ook geen vervolging in. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) is een onderzoek begonnen naar de omstandigheden rond noodlanding.
De Verenigingen van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) stelt in een reactie dat veel luchthavens geregeld last hebben van vogels die in motoren van vliegtuigen belanden. De meeste luchthavens proberen dan ook vogels te verjagen van het vliegveld. Dat gebeurt op Schiphol onder meer door de vegetatie rond de luchthaven aan te passen.
Ganzenpopulatie
Provincie Noord-Holland houdt de ganzenpopulatie rond Schiphol overigens nauwletttend in de gaten. Binnen een straal van 10 kilometer wordt de hoeveelheid op een laag peil gehouden door de dieren te vangen of af te schieten.
Schiphol zegt geen grip te hebben op grote groepen ganzen die zich rond de luchthaven ophouden. ''Ze vliegen over ons heen om in de omliggende gebieden naar eten te zoeken'', aldus een woordvoerster van Schiphol maandag.
Daarop is er een regiegroep gevormd, die de groei van de ganzenpopulatie moet tegengaan. De provincie Noord-Holland is een project begonnen om de populatie op peil te houden door ganzen af te schieten en ganzeneieren te bewerken zodat ze niet kunnen worden uitgebroed.
Vogelwachters
De luchthaven besteedt veel aandacht aan het verjagen van vogels op het luchthaventerrein, aldus een woordvoerster. Er zijn zestien vogelwachters in dienst die de start- en landingsbanen 24 uur per etmaal proberen vrij te houden van vogels.
Desondanks is het aantal vogelaanvaringen op Schiphol vorig jaar fors toegenomen: ruim zeven botsingen per 10.000 vliegtuigbewegingen. Een jaar eerder was dat nog ruim vier aanvaringen. Het vliegverkeer had in 2009 vooral veel last van torenvalken en buizerds.
Bron: Nu
Onweersdagen: 0
De piloot van het toestel van Royal Air Maroc dat zondagavond (6 juni) naar Schiphol terugkeerde na een ‘bird strike’, valt niets te verwijten. Dat constateert de Luchtvaartpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) maandag na onderzoek. Volgens de KLPD klopt het dat het toestel na het opstijgen tegen een aantal vogels is aangevlogen.
Click here to find out more!
Dat blijkt onder meer uit vogelresten en bloedsporen in de motor. Daaruit constateert de Luchtvaartpolitie dat de noodlanding niet het gevolg was van laakbaar optreden van de piloot.
Het toestel, een Boeing 737-400, blijft nog zeker twee weken aan de grond staan. Royal Air Maroc stuurt maandag technici vanuit Casablanca naar Nederland om de noodzakelijke reparaties aan het toestel te verrichten.
Bron: Luchtvaartnieuws
Onweersdagen: 0
Een groep ganzen is schuldig aan het in brand raken van de linker motor van een Boeing 737 van Royal Air Maroc. Na de vogelaanvaring moest het toestel zondagavond een noodlanding op Schiphol maken.
,,Dit incident toont aan dat we nog steeds last hebben van een ganzenplaag. Het probleem met ganzen is juist dat ze zo groot zijn en in groepen vliegen'', benadrukt Schiphol-directeur Ad Rutten.
Ook de pilotenvakbond VNV meent dat nog steeds maatregelen nodig zijn tegen het groeiend aantal ganzen in Nederland. ,,Bijna altijd gaat het goed, maar nu zie je dat de beesten weldegelijk een gevaar voor de luchtvaart zijn'', concludeert voorzitter Evert van Zwol.
De Luchtvaartpolitie heeft vogelresten en bloedsporen in de motor aangetroffen.
Vertegenwoordigers van Royal Air Maroc, de luchtverkeersleiding, Schiphol en de pilotenbond ontkennen dat er gevaar was dat het toestel zou neerstorten. Na de vogelaanvaring ontstond brand in de motor, waarna die is afgezet. Tijdens de rest van de vlucht was er geen vuur meer te zien, maar wel rook. ,,Een dergelijk toestel kan makkelijk op één motor verder vliegen. Daar trainen we veel op, dat is gesneden koek'', benadrukt Van Zwol.
Bron: Haarlems Dagblad
Onweersdagen: 0
De Haarlemse burgemeester Bernt Schneiders eist opheldering over de zeer lage vlucht die een Royal Air Maroc-vliegtuig zondagavond boven de stad en omliggende plaatsen maakte. ,,We zijn door het oog van de naald gekropen. Ik ben me rotgeschrokken'', reageert Schneiders op het incident met de Boeing 737.
Het toestel moest kort na de start vanwege motorproblemen een noodlanding op Schiphol maken. Burgemeester Schneiders wil onder meer te weten komen of het toestel boven de stad brandstof heeft geloosd. ,,Als er hier kerosine is neergekomen, heeft dat gezorgd voor veiligheidsrisico's. De afspraak is ook dat vliegtuigen alleen boven zee of boven het IJsselmeer kerosine mogen dumpen.'' Deskundigen benadrukken dat een Boeing 737 helemaal geen kerosine kan lozen.
Ook vindt Schneiders dat moet worden uitgezocht of de piloot een of meer andere noodlandingsroutes had kunnen nemen, zodat niet over Haarlem en andere gemeenten was gevlogen.
Bron: Haarlems Dagblad
Onweersdagen: 0