Komende week wordt sowieso een interessante week qua weer en mogelijkheden op onweer, misschien zelfs hier op Terschelling. Ik ben vooral benieuwd naar donderdag. Misschien krijgen we hier ook wat mee... | Gewijzigd: 5 juni 2010, 09:06 uur, door Eilander
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Hier kan ik het niet meer dan "MEE EENS" zijn.
De discussies worden steeds heftiger, en vooral de onnodige weerworden van sommige onder ons hier op het forum slaan een beetje uit de rails.
Het is inderdaad de bedoeling dat men samen (dus wij met z'n allen) het hier gezellig houden op het forum.
Natuurlijk blijft het een discussie forum, maar gebruik het dan ook op de juiste wijze, zodat we niet elkaar in de haren vliegen en telkens maar negatieve reakties aan elkaar toesturen.
Betreft de worden van Jan....... HELEMAAL MEE EENS..... laat een ieder het anders zelf maar uitzoeken zonder geupdate informatie van Jan, en NEE.... ik ben niet aan het slijmen of iets dergelijks....maar ik hou ook van een normale discussie, voor negatieve reakties aan elkaar bestaan ook andere sites waar je lekker tekeer kunt gaan....
Hoop op nieuwe update's van jan, en toon een beetje respect aan elkaar, want een barbeque zit er toch ook nog aan te komen, en moet ook geen massale vechtpartij worden.
Ruben Weytjens
Update zaterdag 5 juni 8u15
Een zeer warm weekend. Zondagnamiddag toenemende onweerskansen.
Volgende week wisselvallig en minder warm, maar met nog steeds bovennormale temperaturen.
Datum Minima Maxima Wind Weerbeeld Opmerking
Zaterdag 5/6 10...11 29...30 O-1 Zonnig. Namiddag mogelijk enkele stapelwolken maar deze blijven meestal ten westen van Limburg.
Zondag 6/6 13...14 28...30 VER-1 Zon en stapelwolken. In de loop van de namiddag kans op enkele onweders vanaf het westen, maar de buien zullen zich voornamelijk concentreren op de provincies ten westen van ons.
Maandag 7/6 11...12 23...24 W-2 Eerst nog veel wolken met kans op enkele spatjes regen. Namiddag droog met opklaringen.
Dinsdag 8/6 13...14 22...23 Z-2/3 Wisselvallig met zon, wolken en onweerachtige buien
Woensdag 9/6 12...13 21...22 Z-1/2 Wisselvallig met regen en buien. Tussendoor ook droge perioden.
Donderdag 10/6 14...15 23...24 N-2 Kans op onweersbuien
Vrijdag 11/6 14...15 22...23 NO-2 Kans op een bui maar meestal droog
Normalen: Maxima 20°C - Minima 9°C
Ok, nou duidelijk verhaal. En inderdaad; laten we er van genieten!
Zuid Zwavelstijn is overigens best een mooi dorpje. Het kan er goed tekeer gaan qua onweer.
Als je er op klikt doet ie het wel.
Ik heb dat ook vaak gehad, maar als ik er met photoshop (o.i.d) een ".jpg" van maakte werd het plaatje wel zichtbaar.
Zondag overdag zijn er eerst perioden met zon. De temperatuur loopt in de oostelijke helft van het land op naar ca 27 graden, terwijl het kwik langs de kust bij zo'n 20 graden blijft steken. In de namiddag neemt in het westen de kans op stevige regen- en onweersbuien toe. In de avond verplaatsen de buien zich oostwaarts. De wind is zwak uit uiteenlopende richtingen.
Maar kennelijk worden berichten van het KNMI niet op prijs gesteld...
Daniel
Zondag overdag zijn er eerst perioden met zon. De temperatuur loopt in de oostelijke helft van het land op naar ca 27 graden, terwijl het kwik langs de kust bij zo'n 20 graden blijft steken. In de namiddag neemt in het westen de kans op stevige regen- en onweersbuien toe. In de avond verplaatsen de buien zich oostwaarts. De wind is zwak uit uiteenlopende richtingen.
Daniel
Als ze gunstig zijn wel, tenminste ik heb niks gezegd over KNMI.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
NEERSLAG:
Zondag in de namiddag van het zuidwesten uit buien, mogelijk ook onweer. Boydens zijn vrij hoog, maar progtemps laten zien dat de atmosfeer vrij droog is. Cape zit maximaal ook zo rond de 1000. I.t.t. de voorgaande run lijkt er nu toch van enige lijnvorming sprake. Kortstondig hoge CAPE (zondag/18 UTC) bevestigen dit beeld. Iets om nauwlettend te blijven volgen. Kortstondig kan er veel regen vallen, mogelijk ook hagel. Hoeveelheden kunnen in de ordegrootte van 20-30 mm kunnen lokaaal voorkomen.
blablabla.... langs de kust bij zo'n 20 graden blijft steken......blablabla...
Daniel
Kijk, ik vind die berichtjes van het knmi prima hoor... maar geloof me boven zee wordt het misschien 20 graden, maar ik weet zeker dat morgen de thermometer ruim de 20 graden gaat passeren langs de kust.. (middelburg is aardig dicht bij de kust dacht ik zo )
''Zondag overdag zijn er eerst perioden met zon. De temperatuur loopt in de oostelijke helft van het land op naar ca 27 graden, terwijl het kwik langs de kust bij zo'n 20 graden blijft steken. In de namiddag neemt in het westen de kans op stevige regen- en onweersbuien toe. In de avond verplaatsen de buien zich oostwaarts. De wind is zwak uit uiteenlopende richtingen.''
Er wordt hier gezegd dat de temp aan de kust bij de 20 graden blijft steken? is dat nadelig voor het onweer aan de kust? het zal zeker wel weer zo zijn dat wanneer de buien zich verder het land in verplaatsen dat ze dan in kracht toenemen? of voed het onweer van morgen zich niet zo met warmte?
Mede met warme lucht denk ik, ook met vocht als die er is.
Dat is wat ik denk.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
NEERSLAG:
Cape zit maximaal ook zo rond de 1000. I.t.t. de voorgaande run lijkt er nu toch van enige lijnvorming sprake. Kortstondig hoge CAPE (zondag/18 UTC) bevestigen dit beeld. Iets om nauwlettend te blijven volgen.
dat zijn leuke berichten......
NEERSLAG:
Zondag in de namiddag van het zuidwesten uit buien, mogelijk ook onweer...
En dit nog even uit diezelfde guidance:
Zondag ochtend weer vrij zonnig, maar in de loop van de dag opnieuw toenemende bewolking op nadering van het laag en de bijbehorende frontale zone. Dwarsdoorsnedes geven een goed beeld. Bij de (onweers-)buien van zondagmiddag en -avond CB met hoge basis (ca 5000 voet) en hoge toppen (FL350-FL400). Gezien de onstabiliteitsdepressie is ook hagel mogelijk. >>>
bron: knmi
Lijkt me toch een mooie situatie voor een paar mooie foto's van CB's en dergelijke. Hopelijk dat ik die kans ga hebben hier. Accu gaat in ieder geval de lader in. Ja bij wie niet hè.
Maar dat op zijn tijd. Ik laat dit bericht staan, maar vanaf nu graag houden bij:
De onweerskansen voor zondag.
Daniel
Eindelijk is het morgen weer zo ver, zal er onweer komen of toch niet? In het begin van de week lieten de runs een inmense waarde zien, CAPE tegen de 3000 aan met een lifted van -8. De daarop volgende runs zwakte het enorm af waardoor het allemaal nog niet zeker was of er daadwerkelijk onweer zou komen. Na de run van 00u kunnen we het allemaal een beetje positiever in gaan zien wat betreft onweer. Een lagedrukgebied wat momenteel ter hoogte ligt van Frankrijk zal richting het kanaal trekken en komt morgen te liggen boven de zuidelijke Noordzee. Daardoor neemt morgen in de middag de buienkans vanuit het westen uit flink toe. Voor dat de onweer nadert loopt de temperatuur in het binnenland flink op naar zo'n 27 graden, in het westen blijft de temperatuur enkele graden lager.
Wat betreft de onstabiliteit (CAPE/lifted), zal het in het oosten van het land kortstondig het hoogst zijn, waardes tussen de 1300-1500 J/KG, elders zal het zo rond de 1000 J/KG liggen (zie afbeelding hieronder), Boyden-index komt uit op 98 en dat houdt in dat er een grote kans op onweer is. De DLS waarde (deep layer shear) kan oplopen tot 15 m/s en de SRH (storm relative helicity) waarde ligt ongeveer tussen de 100-200, dat houdt in dat het voldoende is voor de ontwikkeling van enkele goede georganiseerde buien, mogelijk een squalline. Een squalline is een Engelse benaming voor een multicelonweer dat zich heeft gerangschikt in een lijnvorm. Wat betreft de hagelberekening komen we uit op zo'n 0.5 tot 1 centimeter. De meeste kans op hagel is in het midden en oostelijk deel van het land.
Bron: WOM - Hier ziet u de waardes van de onstabiliteit (CAPE), daarop is te zien dat in het oosten van het land kortstondig een waarde te zien is van 1500 J/KG.
Een opvallend puntje is toch wel de neerslagverwachting van Hirlam en GFS. Hirlam berekend een hoeveelheid van 40mm in Belgie en 20mm in het zuid(oost)en van Nederland (zie afbeelding hieronder),lokaal kan er meer vallen. GFS berekend daarintegen een stevig neerslaggebied in het westen van het land. Kortom daar lijkt nog enige onduidelijkheid over te zijn. Kortom een spannend dagje morgen.
Bron: WOM - Hier ziet u de neerslagverwachting van Hirlam. Opvallend is de 40mm die er berekend wordt voor het noorden van Belgie
Voorlopig laten de kaarten voor aanstaande donderdag een interessante ontwikkeling zien. Deze dag zou voor de chasers in Nederland een mooie maar vooral een bijzondere dag kunnen zijn. Meer daarover zal in de aankomende week te lezen zijn als alles blijft zoals het nu is.
I.S.M. WeerDirect