Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Liberty, TX; Polk, TX.

23 Nov 2024 10:17:03

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Liberty, TX.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Hardin, TX.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Jasper, TX.

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Nov 2024 05:46:27

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 20:25:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

22 Nov 2024 09:51:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Fayette, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 09:35:11

22 Nov 2024 09:35:10

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 01:05:39

De temperatuur bij Ernage is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:33

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

22 Nov 2024 00:58:32
Actueel
1 / 4

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
5 juni 2010, 08:33 uur | Bericht #122802
Citaat van X-treme, zaterdag 5 juni 2010, 8:28 uur Nu snap ik het helemaal niet meer

Klopt, wetterzentrale kaartjes pakt hij op een een of andere manier niet op het forum. Ik pak meestal de kaartjes van wetter3.de
smarkie
Lid
5 juni 2010, 08:35 uur | Bericht #122803
Oke bedankt.
Dan ligt het in iedergeval niet aan mij
Sneeuwdagen winter 2011/2012: 2Begint de winter laat, zet dan de strooiwagens maar paraat.Is het te warm in November, dan krijgen we een weeralarm in December
Waarom deze advertentie?
monique
Lid
5 juni 2010, 08:36 uur | Bericht #122804
Ben benieuwd wat het morgen gaat brengen als het iets moois brengt hier in zeeland dan ga ik zeker wat foto`s maken van mij mag er een lekkere bui komen dan het wat af koelen
Eilander
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 juni 2010, 09:04 uur | Bericht #122809
Er zal vast wel hier en daar onweer uitbreken, maar zo te zien pissen we hier op de waddeneilanden naast de pot. Niet dat ik het heel erg vind, ik ben allang blij met een flinke bak regen. En elk rommeltje is gewoon meegenomen.

Komende week wordt sowieso een interessante week qua weer en mogelijkheden op onweer, misschien zelfs hier op Terschelling. Ik ben vooral benieuwd naar donderdag. Misschien krijgen we hier ook wat mee... | Gewijzigd: 5 juni 2010, 09:06 uur, door Eilander
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
mbouman
Lid
5 juni 2010, 09:04 uur | Bericht #122810
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, zaterdag 5 juni 2010, 6:24 uur Ieder onvertogen woord wordt jegens een lid of moderator wordt vanaf nu bestraft met een waarschuwing. Waar zijn die gezellige discussie topics gebleven? Het lijkt hier onderhand wel een chat met tijden. Als het zo door gaat zal er van mijn hand geen update meer komen. Dus ik hoop dat jullie hier iets mee gaan doen!

Hier kan ik het niet meer dan "MEE EENS" zijn.
De discussies worden steeds heftiger, en vooral de onnodige weerworden van sommige onder ons hier op het forum slaan een beetje uit de rails.
Het is inderdaad de bedoeling dat men samen (dus wij met z'n allen) het hier gezellig houden op het forum.
Natuurlijk blijft het een discussie forum, maar gebruik het dan ook op de juiste wijze, zodat we niet elkaar in de haren vliegen en telkens maar negatieve reakties aan elkaar toesturen.

Betreft de worden van Jan....... HELEMAAL MEE EENS..... laat een ieder het anders zelf maar uitzoeken zonder geupdate informatie van Jan, en NEE.... ik ben niet aan het slijmen of iets dergelijks....maar ik hou ook van een normale discussie, voor negatieve reakties aan elkaar bestaan ook andere sites waar je lekker tekeer kunt gaan....

Hoop op nieuwe update's van jan, en toon een beetje respect aan elkaar, want een barbeque zit er toch ook nog aan te komen, en moet ook geen massale vechtpartij worden.
casnrt
Lid
5 juni 2010, 09:22 uur | Bericht #122816
Het weer voor Limburg
Ruben Weytjens

Update zaterdag 5 juni 8u15

Een zeer warm weekend. Zondagnamiddag toenemende onweerskansen.
Volgende week wisselvallig en minder warm, maar met nog steeds bovennormale temperaturen.

Datum Minima Maxima Wind Weerbeeld Opmerking
Zaterdag 5/6 10...11 29...30 O-1 Zonnig. Namiddag mogelijk enkele stapelwolken maar deze blijven meestal ten westen van Limburg.
Zondag 6/6 13...14 28...30 VER-1 Zon en stapelwolken. In de loop van de namiddag kans op enkele onweders vanaf het westen, maar de buien zullen zich voornamelijk concentreren op de provincies ten westen van ons.
Maandag 7/6 11...12 23...24 W-2 Eerst nog veel wolken met kans op enkele spatjes regen. Namiddag droog met opklaringen.
Dinsdag 8/6 13...14 22...23 Z-2/3 Wisselvallig met zon, wolken en onweerachtige buien
Woensdag 9/6 12...13 21...22 Z-1/2 Wisselvallig met regen en buien. Tussendoor ook droge perioden.
Donderdag 10/6 14...15 23...24 N-2 Kans op onweersbuien
Vrijdag 11/6 14...15 22...23 NO-2 Kans op een bui maar meestal droog

Normalen: Maxima 20°C - Minima 9°C

Tyshane
Lid
5 juni 2010, 09:36 uur | Bericht #122819
Citaat van KnightDoppler, zaterdag 5 juni 2010, 1:07 uur Als je samen met mensen die dezelfde interesses hebben een mogelijke onweer situatie wilt volgen, ben je hier op de juiste plek. Als je vragen hebt over onweer en het voorspellen er van, ben je hier ook op de juiste plek, alhoewel er voor die vragen natuurlijk meer tijd is als er geen onweer aan zit te komen. Jan zal natuurlijk van zich laten horen, hopelijk Piet ook en ik heb de afgelopen dagen van meer mensen hier zinnige bijdragen voor bij zien komen, dus... blijft het volgen, geniet er van Daniel
Ok, nou duidelijk verhaal. En inderdaad; laten we er van genieten!

Zuid Zwavelstijn is overigens best een mooi dorpje. Het kan er goed tekeer gaan qua onweer.

QUOTE(X-treme @ Jun 5 2010, 08:25) <{POST_SNAPBACK}>
edit: Ik snap niet waarom hij het niet goed doet. Ik heb hem op 5 verschillende manieren er op gezet, maar goed.
Als je er op klikt doet ie het wel.

Ik heb dat ook vaak gehad, maar als ik er met photoshop (o.i.d) een ".jpg" van maakte werd het plaatje wel zichtbaar.
5 juni 2010, 09:39 uur | Bericht #122820
Zo dadelijk update wat te vinden is op pagina 1 maar voor de verandering plaats ik hem hier ook!
5 juni 2010, 09:39 uur | Bericht #122821
Tja ik zou dit kunnen plaatsen...:

Zondag overdag zijn er eerst perioden met zon. De temperatuur loopt in de oostelijke helft van het land op naar ca 27 graden, terwijl het kwik langs de kust bij zo'n 20 graden blijft steken. In de namiddag neemt in het westen de kans op stevige regen- en onweersbuien toe. In de avond verplaatsen de buien zich oostwaarts. De wind is zwak uit uiteenlopende richtingen.

Maar kennelijk worden berichten van het KNMI niet op prijs gesteld...

Daniel
Watch the weather change... Karma police, arrest this man, he talks in math...
5 juni 2010, 09:47 uur | Bericht #122822
Citaat van KnightDoppler, zaterdag 5 juni 2010, 7:39 uur Tja ik zou dit kunnen plaatsen...:

Zondag overdag zijn er eerst perioden met zon. De temperatuur loopt in de oostelijke helft van het land op naar ca 27 graden, terwijl het kwik langs de kust bij zo'n 20 graden blijft steken. In de namiddag neemt in het westen de kans op stevige regen- en onweersbuien toe. In de avond verplaatsen de buien zich oostwaarts. De wind is zwak uit uiteenlopende richtingen.

Daniel

Als ze gunstig zijn wel, tenminste ik heb niks gezegd over KNMI.
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
5 juni 2010, 09:49 uur | Bericht #122823
En uit de Guidance:

NEERSLAG:
Zondag in de namiddag van het zuidwesten uit buien, mogelijk ook onweer. Boydens zijn vrij hoog, maar progtemps laten zien dat de atmosfeer vrij droog is. Cape zit maximaal ook zo rond de 1000. I.t.t. de voorgaande run lijkt er nu toch van enige lijnvorming sprake. Kortstondig hoge CAPE (zondag/18 UTC) bevestigen dit beeld. Iets om nauwlettend te blijven volgen. Kortstondig kan er veel regen vallen, mogelijk ook hagel. Hoeveelheden kunnen in de ordegrootte van 20-30 mm kunnen lokaaal voorkomen.
5 juni 2010, 09:49 uur | Bericht #122824
Citaat van KnightDoppler, zaterdag 5 juni 2010, 8:39 uur Tja ik zou dit kunnen plaatsen...:

blablabla.... langs de kust bij zo'n 20 graden blijft steken......blablabla...

Daniel

Kijk, ik vind die berichtjes van het knmi prima hoor... maar geloof me boven zee wordt het misschien 20 graden, maar ik weet zeker dat morgen de thermometer ruim de 20 graden gaat passeren langs de kust.. (middelburg is aardig dicht bij de kust dacht ik zo )
Pascalll
Lid
5 juni 2010, 09:56 uur | Bericht #122826
Achja. Ik wacht de run van 12:00 even af, en dan ga ik updaten. Is nou nog te vroeg.
Wijsheid overwint niet. Blijf aandacht houden bij het weer.Bekijk www.pascalsoomers.webnode.com voor een weer site met een locatie voor Oirsbeek!
bram12A
Lid
5 juni 2010, 10:01 uur | Bericht #122827
Volgens het KNMI:
''Zondag overdag zijn er eerst perioden met zon. De temperatuur loopt in de oostelijke helft van het land op naar ca 27 graden, terwijl het kwik langs de kust bij zo'n 20 graden blijft steken. In de namiddag neemt in het westen de kans op stevige regen- en onweersbuien toe. In de avond verplaatsen de buien zich oostwaarts. De wind is zwak uit uiteenlopende richtingen.''

Er wordt hier gezegd dat de temp aan de kust bij de 20 graden blijft steken? is dat nadelig voor het onweer aan de kust? het zal zeker wel weer zo zijn dat wanneer de buien zich verder het land in verplaatsen dat ze dan in kracht toenemen? of voed het onweer van morgen zich niet zo met warmte?
5 juni 2010, 10:05 uur | Bericht #122830
Citaat van brammos, zaterdag 5 juni 2010, 8:01 uur Er wordt hier gezegd dat de temp aan de kust bij de 20 graden blijft steken? is dat nadelig voor het onweer aan de kust? het zal zeker wel weer zo zijn dat wanneer de buien zich verder het land in verplaatsen dat ze dan in kracht toenemen? of voed het onweer van morgen zich niet zo met warmte?

Mede met warme lucht denk ik, ook met vocht als die er is.
Dat is wat ik denk.
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
thijmco
Lid
5 juni 2010, 10:09 uur | Bericht #122832
Citaat van KnightDoppler, zaterdag 5 juni 2010, 9:49 uur En uit de Guidance:

NEERSLAG:
Cape zit maximaal ook zo rond de 1000. I.t.t. de voorgaande run lijkt er nu toch van enige lijnvorming sprake. Kortstondig hoge CAPE (zondag/18 UTC) bevestigen dit beeld. Iets om nauwlettend te blijven volgen.

dat zijn leuke berichten......
Tyshane
Lid
5 juni 2010, 10:10 uur | Bericht #122833
Citaat van KnightDoppler, zaterdag 5 juni 2010, 9:49 uur En uit de Guidance:

NEERSLAG:
Zondag in de namiddag van het zuidwesten uit buien, mogelijk ook onweer...

En dit nog even uit diezelfde guidance:

Zondag ochtend weer vrij zonnig, maar in de loop van de dag opnieuw toenemende bewolking op nadering van het laag en de bijbehorende frontale zone. Dwarsdoorsnedes geven een goed beeld. Bij de (onweers-)buien van zondagmiddag en -avond CB met hoge basis (ca 5000 voet) en hoge toppen (FL350-FL400). Gezien de onstabiliteitsdepressie is ook hagel mogelijk. >>>

bron: knmi

Lijkt me toch een mooie situatie voor een paar mooie foto's van CB's en dergelijke. Hopelijk dat ik die kans ga hebben hier. Accu gaat in ieder geval de lader in. Ja bij wie niet hè.
thijmco
Lid
5 juni 2010, 10:15 uur | Bericht #122835
deze is voor donderdag , om maar even op de zaken vooruit te lopen !!
donderdag.gif
5 juni 2010, 10:22 uur | Bericht #122836
Er is voor donderdag wel meer mooi, gaat interessant worden

Maar dat op zijn tijd. Ik laat dit bericht staan, maar vanaf nu graag houden bij:

De onweerskansen voor zondag.

Daniel
5 juni 2010, 10:29 uur | Bericht #122845
Update 05-06-2010 tijd 10.27

Eindelijk is het morgen weer zo ver, zal er onweer komen of toch niet? In het begin van de week lieten de runs een inmense waarde zien, CAPE tegen de 3000 aan met een lifted van -8. De daarop volgende runs zwakte het enorm af waardoor het allemaal nog niet zeker was of er daadwerkelijk onweer zou komen. Na de run van 00u kunnen we het allemaal een beetje positiever in gaan zien wat betreft onweer. Een lagedrukgebied wat momenteel ter hoogte ligt van Frankrijk zal richting het kanaal trekken en komt morgen te liggen boven de zuidelijke Noordzee. Daardoor neemt morgen in de middag de buienkans vanuit het westen uit flink toe. Voor dat de onweer nadert loopt de temperatuur in het binnenland flink op naar zo'n 27 graden, in het westen blijft de temperatuur enkele graden lager.

Wat betreft de onstabiliteit (CAPE/lifted), zal het in het oosten van het land kortstondig het hoogst zijn, waardes tussen de 1300-1500 J/KG, elders zal het zo rond de 1000 J/KG liggen (zie afbeelding hieronder), Boyden-index komt uit op 98 en dat houdt in dat er een grote kans op onweer is. De DLS waarde (deep layer shear) kan oplopen tot 15 m/s en de SRH (storm relative helicity) waarde ligt ongeveer tussen de 100-200, dat houdt in dat het voldoende is voor de ontwikkeling van enkele goede georganiseerde buien, mogelijk een squalline. Een squalline is een Engelse benaming voor een multicelonweer dat zich heeft gerangschikt in een lijnvorm. Wat betreft de hagelberekening komen we uit op zo'n 0.5 tot 1 centimeter. De meeste kans op hagel is in het midden en oostelijk deel van het land.

Bron: WOM - Hier ziet u de waardes van de onstabiliteit (CAPE), daarop is te zien dat in het oosten van het land kortstondig een waarde te zien is van 1500 J/KG.

Een opvallend puntje is toch wel de neerslagverwachting van Hirlam en GFS. Hirlam berekend een hoeveelheid van 40mm in Belgie en 20mm in het zuid(oost)en van Nederland (zie afbeelding hieronder),lokaal kan er meer vallen. GFS berekend daarintegen een stevig neerslaggebied in het westen van het land. Kortom daar lijkt nog enige onduidelijkheid over te zijn. Kortom een spannend dagje morgen.

Bron: WOM - Hier ziet u de neerslagverwachting van Hirlam. Opvallend is de 40mm die er berekend wordt voor het noorden van Belgie

Voorlopig laten de kaarten voor aanstaande donderdag een interessante ontwikkeling zien. Deze dag zou voor de chasers in Nederland een mooie maar vooral een bijzondere dag kunnen zijn. Meer daarover zal in de aankomende week te lezen zijn als alles blijft zoals het nu is.

I.S.M. WeerDirect
Terug naar boven
5 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 5 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.478 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
5 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 247 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 247, lezen 9 mensen het topic "Onweerskansen 21 en 22 juni 2012".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden