stukje van jan visser:
Het noorden van Rusland en Lapland krijgen in de loop van het weekeinde en begin volgende week te maken met de eerste serieuze uitbraak van luchtmassa’s uit de poolstreken. In Fins Lapland wordt het zondagmiddag ondanks zonneschijn niet warmer dan 8 tot 11 graden: op hetzelfde moment kan het in Helsinki nog 26 graden zijn.
Voor ons land is een sturend hoogtelaag, op weg van Frankrijk naar Duitsland, het belangrijkste weersysteem. Onder invloed van de bovenluchtdepressie ontwikkelt zich boven Duitsland een storing die later op zondag en maandag plaatselijk veel regen gaat veroorzaken. Waar de meeste regen gaat vallen is nog volstrekt onduidelijk en het zou dus ook zomaar kunnen dat de meeste nattigheid net buiten ons land valt. Kortom het kan mee- maar ook tegenvallen.
De storing blijft trouwens niet boven Duitsland liggen maar trekt maandag naar ons land. Na maandag verplaatst het systeem zich in noordoostelijke richtingen ten faveure van een nieuw laag boven de Britse Eilanden. Op de lange termijn blijft het dan ook, onder invloed van het nieuwe lagedrukgebied, wisselvallig. De maxima komen veelal uit op waarden omstreeks 22 graden.
Na het weekend met veel regen in het zuiden en oosten blijft wisselvalligheid ok volgende week troef. Een nieuw lagedrukgebied komt in de loop van de week op de Noordzee te liggen, hogedruk blijft te ver ten westen van ons op de oceaan om voor positieve invloed in vorm van zon en warmere temperaturen te kunnen zorgen. Nederland verblijft aande zuidkant van het laag een een westelijke stroming, waarin onstabiele lucht met af en toe regen of enkele buien, mogelijk met onweer, aangevoerd wordt.
Lagedrukgebieden bljven in de buurt: Het wisselvallige weer gaat voorlopig door.
Hoop voor de zomerliefhebbers op een opleving is er maar weinig. Het zou kunnen dat het Azorenhoog volgend weekend wat dichterbij komt en de buiigheid wat gaat onderdrukken, maar zomerweer wordt het dan nog lang niet. De kans op een zomers einde van augustus is dan ook klein, de langere en al best frisse nachten met toenemende kansen op een mistbank doen eerder aan de herfst dan aan de zomer denken. Overdag blijft het wel aangenaam qua temperatuur met maxima tussen 19 graden aan zee en 24 graden in het zuiden en zuidoosten van het land als de zon wat langer doorkomt, het kan zeker slechter.
@weerdirect
Overdag blijft het wel aangenaam qua temperatuur met maxima tussen 19 graden aan zee en 24 graden in het zuiden en zuidoosten van het land als de zon wat langer doorkomt, het kan zeker slechter.
Dat is wel opvallend ja, niet echt mooi weer volgende week, maar de temperaturen zijn best oke te noemen.
---
Verder is het hier schitterend weer, bijna geheel wolkloos en wat heerlijk om weer zo'n blauwe hemel te zien.
Hoop voor de zomerliefhebbers op een opleving is er maar weinig. Het zou kunnen dat het volgend weekend door een meer naar zuidwest draaiende stroming warmer gaat worden met middagtemperaturen van 25 graden of meer en kans op een enkele onweersbui in de middag en avond, maar deze ontwikkeling is nog onzeker en wordt niet door alle modellen gesteund toch begint er langzaam een kleine trend in te gaan zitten dat augustus warm zou kunnen gaan eindigen. We houden u hiervan natuurlijk de komende dagen op de hoogte.
Bron Weerdirect
Enige voorspelling voor morgen?
Ze verwachten een bak regen. Zit daar misschien ook onweer bij?
Voor morgen verwacht ik geen onweer, maar voor maandag wel. Wat betreft de neerslag kan het nog wel leuk worden vooral omdat de buien heel langzaam gaan. Zondag op maandag nacht en in de vroege ochtenduren kan Belgie hun lol op, zie neerslagkaart hieronder.
Zie:
http://www.sat24.nl/eu
alle slagroomtaarten op een rijtje
Zie:
http://www.sat24.nl/eu
ik zal me verbaasen als er geen onweer in zit
't Is hier vreemd zwoel en heiig; echt zo'n waas over de blauwe lucht, met aardig torende cumulusjes. Apart weer, benauwd iig.
Dat vond ik dus ook al, lijkt net of er onweer komt ofzo, maar dat is nog niet te zijn op de radars
Waait alleen wel stevig
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
@jan visser
Dat klinkt best positief mag ik wel zeggen. Een hoogterug / hoge druk in de buurt mag wel weer eens tijd worden.