Haha ja lol, slechter kan niet
Geniet eerst eens van de mooie dagen die er aan komen In ieders gevl wordt er voor donderdag geen topic geopend
en dat is maar goed ook, want anders krijg je hetzelfde tafereel als zondag een paar weken geleden
en idd, GENIETEN MENSEN!!!! (voor je het weet is het alweer voorbij )
"Hittegolf op komst!" titelde een grote Nederlandse krant vandaag. Hier op WeerDirect zijn we het ook eens dat we vanaf woensdag prima zomerweer krijgen, maar de temperaturen blijven op aangenaam niveau met koele nachten en een hittegolf is vrijwel zeker niet op komst, misschien dat de 30 graden op zondag of volgende week maandag in Limburg net gehaald wordt. Voor een officiele hittegolf is volgens het KNMI een reeks van minimaal 5 dagen met middagtemperaturen van 25 graden of meer nodig, waarvan er drie of meer tropisch warm zijn (meer dan 30 graden). Dat komt in ons land niet zo vaak voor, gemiddeld om de drie jaar. De laatste hittegolf is ook alweer en tijd geleden, van 15 tot 30 juli 2006 was het elke dag warmer dan 25 graden. 2006 was een zeer warme, zonnige en droge zomer met een recordwarme juli. Het valt op dat er sinds vier jaar geen hittegolf meer gemeten is, zeker in het contrast met de periode van 1999 tot 2006, toen het vrijwel elk jaar tot een hittegolf kwam.
Bron: Weerdirect - Hittegolf? Niet met deze kaarten! De weerkaart van a.s. maandag toont een hogedrukgebied ten westen van ons met een uitloper boven onze omgeving en een tweede ten noorden van ons, lagedrukgebieden liggen ver ten oosten van ons boven Oost-Europa en de Balkan, een tweede ten westen van IJsland heeft geen betekenis voor ons weer. bij ons aangenaam warm zomerweer met weinig wind, maar voor een hittegolf moet er een zuiden- tot zuidwestenwind staan die zeer warme lucht uit Spanje naar het noorden pompt. Dat is nu andersom.
De oorzaak ligt, zoals altijd, in de drukpatronen. hogedrukgebieden blijven ten noorden en westen van ons met af en toe een uitloper boven onze omgeving (vandaar het mooie weer de komende dagen!), lagedruk is hoofdzakelijk boven Midden-Europa en de Balkan actief. Tussen beide grootschalige druksystemen wordt koele tot aangenaam warme lucht aangevoerd, die door de krachtige junizon geleidelijk op kan warmen, maar dat is niet genoeg om 30 graden en meer te halen. Hittegolven staan bijna altijd in samenhang met blokkerende hogedrukgebieden ten oosten van ons en een langedrukgebied in het westen, waardoor er een zuidelijke tot zuidoostelijke stroming staat met zeer warme lucht uit de Middellandse Zee. Momenteel is het andersom en het ziet er niet naar uit dat dat nog een tijdje zo zal blijven. Met deze drukverdeling mogen we normaal tot aangenaam warm zomerweer verwachtten, maar geen tropische temperaturen en zeker geen hittegolf.
Bron: WeerDirect - Uitpuilende stranden met tropische temperaturen, door de zon verhit zand een een aangenaam verkoelend zeewater - dat hebben we dit jaar nog niet gehad. Misschien komt het nog...
De zomer hoeft nu nog niet afgeschreven te worden, het kan in Juli zo omslaan. Maar toch is het opvallend dat de stromingspatronen nog steeds van slag af zijn met uitzonderlijk zwakke depressieactiviteit op de Oceaan, veel hogedrukgebieden ten noorden en westen van ons, met als gevolg veel koude noorden- tot oostenwinden, die polaire luchtmassa's naar Europa voeren. Ondanks dat is de zomer dit jaar niet eens zo slecht begonnen met mooie zonnige dagen en warme temperaturen maar dat was van korte duur, een stabiele warme mooi weer-periode kon niet in de steigers worden gezet.
Bron Weerdirect
@ jan visser
sorry jan maar bij mij is het altijd zo als het mooi weer wordt denk ik gelijk aan onweer maar ik zal er zeker van gaan genieten
ach, het zit gewoon in onze genen (stiekum hoopt ((bijna)) iedereen op onweer hoor!! )
Was het maar waar. Ik word echt niet goed van die noordenwind. Dit is al sinds afgelopen kerst gewoon een hardnekkig terugkerende koude rot wind die alle warmte in Nederland elke keer loopt te verpesten als het zich allemaal nét weer een beetje heeft opgebouwd.
EDIT: Hoewel die op termijn ook weer 15 graden aangeven... | Gewijzigd: 22 juni 2010, 08:50 uur, door Maxim1110
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Behoorlijke temperaturen Wim, bij jullie daar, de komende dagen!
---
Vandaag redelijk weer, wat zon & wat wolken, maar stukken beter en vriendelijker weer dan het afgelopen weekend. Hier en daar de 20 graden zonet gehaald, maar bij de eilanden en de kust valt het best nog tegen.