Morgen zien we een interessante situatie op de weerkaarten. We krijgen namelijk te maken met bijzonder dynamische omstadigheden samen met een onstabiele atmosfeer.
De MLCAPE loopt morgen vooral in de zuid en zuidoostelijke helft van het land op tot rond de 400-500 J/kg samen met een negatieve Lift index van -2. De atmosfeer lijkt volgens verschillende parameters voldoende onstabiel te worden om onweersbuien te trriggeren.
Teven zien we in die gebieden de dynamische omstadigheden gunstig worden. De diepe schering loopt plaatselijk op tot 30-40m/s en de low level shear 10-15m/s. Wat ook van belang is, is dat we in de linker uitgang van een sterke jet-stream komen te liggen wat de boel extra kan foceren.
Als ik de kaarten dus goed bekijk, kunnnen morgen buien ontstaan die wel eens flink kunnen uitpakken. Door de sterke shear zijn dynamische cellen zoals supercells mogelijk en kunnen buien organiseren.
Ik zie de meeste kans op (zware)buien in de zuid- zuidoostelijke helft van het land. Buien kunnen gepaard gaan met onweer, (zware)windstoten, hagel en zelfs hoosverschijnselen sluit ik niet uit. het word dus een dag om de boel goed in de gaten te houden, aangezien er bij zulke omstadigheden mooeie wolkenformaties als bv. sheflclouds mogelijk zijn.
We houden de boel hier in elk geval goed in de gaten met de mogelijkheid dat er een update later vandaag. Houd de site dus goed in de gaten!! | Gewijzigd: 29 mei 2010, 13:45 uur, door PietBerger
stukje beoordeling modellen algemeen:
Toenemende dikkere frontale bewolking vanuit het westen. Lage bewolking vooral boven zee en in de kustgebieden (vanaf zee). Aanvoer is ruwweg vanuit het begin van het Kanaal (voor +24) daar zitten dauwpunten van 12-14 gr. Zeewater in de Z-Noordzee zijn maar 9-10 gr. Dit kan de lage bewolking boven zee en kust in de (zie tijd-hoogtediagrammen en progtemps) verklaren. Zondag vooral landinwaarts achter de ingedraaide occlusie convectieve bewolking en CB?s. Progtemp EHTW laat om 12 UTC met wat fantasie toppen tot fl280 toe. Ook onweerskans (INDECS) ligt in het oosten hoog: ong. 85%.
Ook nog humort bij de KNMI?? Fantasie??
Ow en trouwens, ik verwacht dat ESTOFEX voor ons een level 1 á 2 kan gaan afgeven, niet waar dan? | Gewijzigd: 29 mei 2010, 14:52 uur, door Pascalll
Ow en trouwens, ik verwacht dat ESTOFEX voor ons een level 1 á 2 kan gaan afgeven, niet waar dan?
lvl 2 was vorrig jaar 25/26 mei toch?. zo erg kan het toch niet worden morgen?
Marcel
Dus het westen en noorden hebben pech....
Zou er maar niet vanuit gaan wat daar staat, want dit gaat zeker nog veranderen....
meteoalarm | Gewijzigd: 29 mei 2010, 15:10 uur, door mbouman