Woensdagochtend 19 mei rond 10.25 uur is er een knal gehoord in Zuid-Limburg. Het gaat hier om een knal in de atmosfeer en niet om een aardbeving. Het KNMI heeft deze knal gemeten met de infrageluid arrays in De Bilt en op Texel. Een eerste analyse van deze signalen duidt op een atmosferische bron in het Noordoosten van België / het grensgebied met Limburg. De bron is op dit moment (11.45) nog niet bekend.
Het KNMI registreert regelmatig infrageluid gebeurtenissen, maar ze worden lang niet altijd door mensen waargenomen. De knal van vandaag was groot genoeg om door mensen te worden waargenomen. Het KNMI heeft meldingen ontvangen uit de hele regio Zuid-Limburg. De meldingen spreken van een knal en van trillingen.
Laag frequent geluid, ook wel infrageluid genoemd, is voor mensen onhoorbaar en kan zich over grote afstanden voortplanten. Als zo’n atmosferische drukgolf in contact komt met een huis of gebouw kan dit leiden tot verschijnselen zoals bij een aardbeving. Bronnen van infrageluid zijn onder andere meteoren, explosies en vliegtuigen die door de geluidsbarrière gaan. Op grotere afstand verdwijnt de hoorbare component van het geluid en reist de golf verder als onhoorbaar infrageluid.
Bron KNMI
harde knallen wat niet van onweer zelf afkomt vroeg me al af wat dat was
kan goed zijn dat dit er iets mee te maken heeft (klinkt als bom wat in lucht ontploft heel kort/helder)
Klinkt plausible, volgens mij had het KNMI vroeger ook al op deze manier de schokgolven van F16's opgepakt.
Paar weken terug was hier ook zo een knal die alles deed rammelen.
Die knallen hoor je wel vaker als een vliegtuig (al dan niet express) door de geluidsbarrière gaat.
Gebeurd meerdere keren per jaar, heb er dit jaar al 2 gehoord.
Machtige knallen vind ik het
Vreemde reactie? KNMI heeft de knal opgevangen met geadvanceerde instrumenten en zal dus niet door mensen zijn gehoord in de Bilt...
harde knallen wat niet van onweer zelf afkomt vroeg me al af wat dat was
kan goed zijn dat dit er iets mee te maken heeft (klinkt als bom wat in lucht ontploft heel kort/helder)
In jullie gevallen gaat het denk ik om hagelkanonnen
Voor- en tijdens een (zware)onweersbui zijn er fruittelers die hun hagelkanon aanzetten. Zij denken hiermee hagelvorming in de wolk tegen te gaan. Het zijn hele luide knallen. | Gewijzigd: 21 mei 2010, 02:52 uur, door Stealth
Kortom ik wil er 1. Effe de buren opschudden
Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
Gr Alain
zijn volgens mij toch straaljagers, ik hoor ze ook wel eens die knallen we zitten namelijk niet ver van kleine- brogel (belgisch limburg) af, daar zit het amerikaanse legerbasis en die vliegen daar de hele dag op en aan met f-16 straaljagers.
we hebben daar vorig jaar een aantal huizen gebouwd en als die straaljagers voorbij komen maakt dat een oorverdovend geluid echt niet normaal, vooral dinsdag is het ergst. je zou er maar wonen.