"Further south, an upper-level vorticity maximum moves eastward during the forecast period: across southern Italy, the Ionean Sea, Greece and into Turkey. Another upper-level vorticity maximum affects the Benelux, N France and Germany. Both upper-level systems are expected to produce deep convection with lightning."
Bron Estofex
Ik houd de buienradar goed in de gaten met m`n mobiel
Grtz. Steven
Weer liefhebber/fotograaf/weeramateur Raalte Overijssel
Oostwaarts wegtrekkende regen. Verder vandaag vooral landinwaarts convectie door dagelijkse gang en op triggering van de jet. Kans op onweer 80-90% (0915 KOUW) in het midden en zuiden/zuidoosten. Enige mate van organisatie van de convectie is waarschijnlijk.
Ik heb zelf de rode lijn toegevoegd die het traject van een pakketje vanaf de grond weergeeft als het 15 graden wordt aan de grond. Ruim warmer dan de atmosfeer dus. Dit is wel behoorlijk natte vinger werk, omdat de rest van de atmosfeer natuurlijk ook verandert.
Dauwpunten zijn wat aan de lage kant, maar als die nog iets oplopen zit dat wel goed.
De wind draait met hoogte, dat zou de stijg en daalstromen kunnen scheiden waardoor buien langer actief blijven.
Ik hoop dat er wat geisoleerde buien komen en dat niet de hele hemel met cumulus dicht groeit, dan kan vandaag wel eens mooie plaatjes gaan opleveren.
Daniel
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Temperaturen lopen op tot 16°C bij een variërende CAPE tot max 300J/KG en een convectief neerslagsignaal. Soaring index is licht tot matig en de convectiekaartjes laten zien dat er toch wel lichte tot matige convectie is. KO-Index is zwak. Wolkentoppen tot -20°C, wat overeen komt met toppen tot 6km hoog. Het LCL is laag en ook het verschil tussen LCL en LFC is klein. De MLCAPE is dan weer vrij hoog. De DLS is aan de hoge kant met 50kts (LLS verwaarloosbaar). De shear is algemeen matig tot hoog.
Conclusie: Vandaag kunnen er reeds in de voormiddag al enkele buien tot ontwikkeling komen in het westen en het centrum van België, behalve het uiterste westen en de kuststreek, daar zou het overwegend droog moeten blijven. Dat buiig weer trekt verder oostwaarts tijdens de namiddag. Bij CAPE waarden rond 200J/KG (LI wel positief) en vrij veel shear is er altijd kans op wat gedonder. Echt heel veel zal het allemaal niet voorstellen, maar het kan misschien wat mooie buienluchten opleveren en misschien fotografeerbare bliksem. Naargelang de avond vorderd neemt de buiigheid stilaan af.
BOV verwachtingen
Het knalt hier idd de lucht in, buitje bij Breda zit ook onweer in. Net de eerste donder gehoord. Van mij mag het ff wachten, heb zo examens...
buienradar