Terwijl iedereen nog in een jas rondloopt, waarschuwt de GGD van Rotterdam zorginstellingen in een brief alvast voor een hittegolf. Het is belangrijk dat instellingen de tijd krijgen zich voor te bereiden, legde een woordvoerder op RTV Rijnmond uit. In 2006 vielen in Rotterdam veertig doden door de hitte. Het was toen extreem warm. Vanwege het grote aantal doden door de hitte werd een landelijk hitteplan opgesteld. De waarschuwende brief hoort daarbij.
Vooral ouderen zijn kwetsbaar. In de brief aan zestienhonderd apothekers, dokters en andere organisaties adviseert de GGD daarom ouderen goed in de gaten te houden. Die beseffen soms niet dat ze bij warm weer meer moeten drinken.
Koude winter
Omdat het een koude winter was, is de kans volgens de GGD groot dat de zomer juist heel warm wordt. "Als we zien dat het echt warm gaat worden, sturen we nog een brief", kondigt de woordvoerder aan. Als er daadwerkelijk een hittegolf komt, volgt een derde brief. De GGD van Amsterdam heeft geen brieven gestuurd. We wijzen er tijdens inspectiebezoeken op, zegt een woordvoerder. Net als voor de hygiëne van de keuken gelden voor het omgaan met hitte bepaalde regels. Sinds de invoering van het hitteplan voegen we wel een papiertje met adviezen toe bij de inspectierapporten. Als er een hittegolf aankomt, stuurt de GGD van Amsterdam wel brieven.
Bron: Nu
Onweersdagen: 0
Winters verdroog je er al bijna van de verwarming die op 26C staat. Maar zomers, kunnen alleen de ramen op een kiertje (ter voorkoming van ontsnappende demente bejarden). Airco's schitteren dor afwezigheid.
Maar als je nu buiten loppt denk je laat de die hittegolf (met knetteronweer) maar snel komen. | Gewijzigd: 11 mei 2010, 12:05 uur, door PolderPS
Ja dat klopt in de winter staat de verwarming op dergelijke temperaturen zoals jij beschrijft.
Maar oude mensen hebben het per definitie koud omdat ze stil zitten, hun huid heel dun is en zij vaak belachelijke dunne kleding hebben.
We kunnen deze zomer dus volgens de voorspellingen onze lol op.
Voor het personeel is dit warm laat staan als ze deze oude mensen moeten gaan douchen.Gelukkig doe ik de voeding van deze mensen en moet ik er op letten dat ze niet uitdrogen.
Het probleem bij oude mensen is dat ze het niet gewend zijn om veel te drinken.
Maar goed laten we het afwachten.Gelukkig is het nog niet zo ver en is het paniek zaaien voor niets.
Van mij mag de airco het hele jaar wel draaien maar dan krijg ik ruzie met de gasten die er liggen dus doe dat maar niet.
Ik heb wel zin in een lekkere warme zomer als we het maar niet gaan overdrijven wat wel weer zou gebeuren in ons landje.
Dus laat de zomer maar komen.