Ik was thuis en het regende en waaide zo hard dat het water door het kozijn naar binnen werdt geblazen...
Hier in de straat zijn toen ook 2 bomen bij ons voor omgegaan en iets verder op op het fietspad ook 1 en eentje een heel stuk er af door de bliksem...
Maar t was wel kickuhhh haha.
Vooral die Arcus op het filmpje ziet er angstwekkend uit!
Wil ik er wel even bij vermelden dat dit geen windhoos/downburst is, maar Enkel (zeer) zware windstoten.
mvg.
Piet | Gewijzigd: 16 april 2011, 15:24 uur, door PietBerger
*denkt terug aan 14 juli 2010*
2004 Het jaar waar wij voorafgaande van 14 juli dat jaar ook al vaak werden geteisterd met absurd zware (onweers)buien. De éne bui leek nog zwaarder dan de ander. De ultieme klapper kwam uiteindelijk in de zomer. Ik zat toen op Terschelling maar wij kregen niet die enorme wolk over ons heen. Wij werden op die dag getroffen door een ander zwaar complex.
Vooral die Arcus op het filmpje ziet er angstwekkend uit!
Wil ik er wel even bij vermelden dat dit geen windhoos/downburst is, maar Enkel (zeer) zware windstoten.
mvg.
Piet
Er waren toen echt foto's van de windhoos, kan ze nergens meer vinden, maar op de film kun je zien dat het draait en dat er op de grond ook begint te draaien. Zat weinig regen in trouwens
Klik!
Wat ik al schreef : een baan over Breda.
Een valwind kan ook zeer plaatselijk zijn, en soms nog gevaarlijker als een tornado. Hieronder een voorbeeld van 14 juli 2010 in mij eigen dorp:
Binnen de cirkels binnen de twee pijlen is de zwaarste schade gevonden. Het gehele bos dat omcirkeld is, is compleet met de grond gelijk gemaakt en in de andere cirkels zijn schuren, tuinhuisjes en een aantal bomen verwoest. De bossen buiten de 2 pijlen bevatten ook een aantal afgebroken bomen en bij de huizen lagen er ook dakpannen op de grond. Maar dit was maar op een enkele plaats.
Een valwind kan dus net zo plaatselijk zijn als een windhoos/tornado, alleen is er bij een valwind geen sprake van een draaiende kolom lucht, maar een kolom lucht die letterlijk met hoge snelheid naar beneden valt
Wilfred
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21