Ik neem aan dat hoe negatiever de LI hoe meer stijging er is...
Tuurlijk
500mb geeft de hoogte aan. Hoe hoger je komt, hoe lager de luchtdruk. Dit is bijvoorbeeld de manier waarop een vliegtuig de hoogte bepaald. Piloten moeten de luchtdruk aan de grond instellen (gemiddeld 1013mb/millibar). De hoogtemeter kan dan door het verschil in luchtdruk op de vlieghoogte en de druk aan de grond uitrekenen hoe hoog het vliegtuig vliegt.
500mb komt gemiddelde ongeveer overeen met 5 kilometer hoogte.
LI bepaal je door een bel lucht vanaf de grond op te tillen tot 5 kilometer hoogte. Als je dat doet, dan daalt de temperatuur van de lucht die je optilt. Als je op 5km hoogte bent trek je de temperatuur die de bel dan heeft van de temperatuur van de al aanwezige lucht op 5km af, dat is de lifted index. Als de bel warmer is dan de omgeving dan wordt dat dus een negatief getal.
Hoe negatiever de LI, hoe warmer de stijgende bel dus is in vergelijking met de omgeving. En dat houdt weer in dat de kracht die de bel laat stijgen groter is, waar door hij hoger in de atmosfeer kan komen.
Vocht is op twee manieren belangrijk: zonder vocht ontstaan er geen wolken, krijg je geen botsingen tussen deeltjes, geen ladings verschillen en dus geen regen en onweer. Maar... een stijgende bel koelt ook minder snel af als er veel vocht in zit.
Daniel
Geloof dat wij hier niets krijgen!! maar regen wel. moet even terug lezen hoe dat ook alweer zit met de kaarten enz enz. ben er een beetje uit.
waar kan ik die vinden??
groeten marieke
hmm, je hebt me op een goed idee gebracht, dat ga ik ook doen denk ik maar, op school valt toch niets te beleven en zeker een dag voor de vakantie niet
Bron Weerdirect
Goede berichten, mooi verhaal en behoorlijke onweerskansen dus; nu begint het te borrelen hier. Maar wat een flinke temperaturen ook zo ineens. Tja dan moet je wel met een portie zomers onweer afsluiten! We gaan het zien!
Festival Weerman --> www.weerbewaking.nl
Bedrijfsfotografie -->> www.pxpro.nl
Haha, dacht al wel dat jij zou staan te stuiteren! Jammer dat jullie niet met het team kunnen chasen, maar een solo-chase kan ook zijn charmes hebben! Maar daar weet jij alles van gezien jouw verslagen! Have fun!
Opgesteld: 27 April 2010
Morgen is het dan weer zover. Onweerkansen! Menigeen zat de afgelopen dagen weer herhaaldelijk de weerkaarten te bestuderen. Ik vermeld bij deze dat de kans op onweer morgen vanaf de middag toeneemt.
De situatie van morgen zit ongeveer zo. Vanuit het westen nadert een koufront welke morgen over ons land trekt. Voor dit koufront uit stroomt eerst nog warme lucht over onze regio (temperaturen variërend van 20-26 graden of zelfs erboven). In de middag neemt de onstabiliteit toe net voor of op het KF. We zien verschillende indices gunstig worden voor onweer!
Wat dan ook nog van groot belang is, is dat de atmosfeer niet bepaald rustig is. Zowel de low level shear (10-15m/s) alsook de deep layer shear (20-25m/s) tonen interessante waarden. Zeker niet gek dat daardoor parameters als STP en SCP toch wat uitslaan.
De meeste kans zie ik voornamelijk voor het oosten en zuid-oosten van de Benelux. Gezien de dynamiek kunnen buien zich organiseren, zo zijn multicells mogelijk met zelfs een kleine kans op supercells. Buien kunnen pittig uitpakken met kans op hagel, windstoten met een kleine kans op hoosverschijnselen.
Ik wil nu niet zeggen dat dit de eerste echte zwaar onweer situatie word, dat is het echt nog niet. Wel zien we dat het zo langzaam interessant begint te worden.
Citaat van Twister, woensdag 28 april 2010, 16:08 uur Haha, dacht al wel dat jij zou staan te stuiteren! Jammer dat jullie niet met het team kunnen chasen, maar een solo-chase kan ook zijn charmes hebben! Maar daar weet jij alles van gezien jouw verslagen! Have fun!
ik kan me herinneren dat menig o-o-er het wel leuk vond mijn verslagen te lezen inderdaad, wie weet he wie weet..
zelf ben ik nu al in de mood.. maar zoals ik al gevraagd had, hoe zit het voor het noordelijk nederland.. | Gewijzigd: 28 april 2010, 18:16 uur, door GraphicNizor
Festival Weerman --> www.weerbewaking.nl
Bedrijfsfotografie -->> www.pxpro.nl
Dan word het racen richting oost denk ik maar. Of anders maar ff DLD in.
En GraphicNizor, je bent eigenlijks wel rap in oost vanaf Zwollywood (mits je natuurlijk eigen vervoer hebt).
Kun je eventueel daar plaatjes knappen als het in NO weinig wordt.
500mb geeft de hoogte aan. Hoe hoger je komt, hoe lager de luchtdruk. Dit is bijvoorbeeld de manier waarop een vliegtuig de hoogte bepaald. Piloten moeten de luchtdruk aan de grond instellen (gemiddeld 1013mb/millibar). De hoogtemeter kan dan door het verschil in luchtdruk op de vlieghoogte en de druk aan de grond uitrekenen hoe hoog het vliegtuig vliegt.
500mb komt gemiddelde ongeveer overeen met 5 kilometer hoogte.
LI bepaal je door een bel lucht vanaf de grond op te tillen tot 5 kilometer hoogte. Als je dat doet, dan daalt de temperatuur van de lucht die je optilt. Als je op 5km hoogte bent trek je de temperatuur die de bel dan heeft van de temperatuur van de al aanwezige lucht op 5km af, dat is de lifted index. Als de bel warmer is dan de omgeving dan wordt dat dus een negatief getal.
Hoe negatiever de LI, hoe warmer de stijgende bel dus is in vergelijking met de omgeving. En dat houdt weer in dat de kracht die de bel laat stijgen groter is, waar door hij hoger in de atmosfeer kan komen.
Vocht is op twee manieren belangrijk: zonder vocht ontstaan er geen wolken, krijg je geen botsingen tussen deeltjes, geen ladings verschillen en dus geen regen en onweer. Maar... een stijgende bel koelt ook minder snel af als er veel vocht in zit.
Daniel
Thanks Daniel voor je uitleg!
Onweer is eigenlijk een soort cocktail die het lekkerste smaakt als alle ingredienten in de juiste hoeveelheid aanwezig zijn!
Wil ik alleen mee zeggen dat het nu zo is.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/