update: 27 April 17:00 door Piet Berger
Morgen is het dan weer zover. Onweerkansen! Menigeen zat de afgelopen dagen weer herhaaldelijk de weerkaarten te bestuderen. Ik vermeld bij deze dat de kans op onweer morgen vanaf de middag toeneemt. De situatie van morgen zit ongeveer zo. Vanuit het westen nadert een koufront welke morgen over ons land trekt. Voor dit koufront uit stroomt eerst nog warme lucht over onze regio (temperaturen variërend van 20-26 graden of zelfs erboven). In de middag neemt de onstabiliteit toe net voor of op het KF. We zien verschillende indices gunstig worden voor onweer!
Wat dan ook nog van groot belang is, is dat de atmosfeer niet bepaald rustig is. Zowel de low level shear (10-15m/s) alsook de deep layer shear (20-25m/s) tonen interessante waarden. Zeker niet gek dat daardoor parameters als STP en SCP toch wat uitslaan. De meeste kans zie ik voornamelijk voor het oosten en zuid-oosten van de Benelux. Gezien de dynamiek kunnen buien zich organiseren, zo zijn multicells mogelijk met zelfs een kleine kans op supercells. Buien kunnen pittig uitpakken met kans op hagel, windstoten met een kleine kans op hoosverschijnselen.
Ik wil nu niet zeggen dat dit de eerste echte zwaar onweer situatie word, dat is het echt nog niet. Wel zien we dat het zo langzaam interessant begint te worden.
Update 28 april 07:03 door Jan van Ooijen
Morgen wordt het weer een spannende dag voor grote delen van het land want we kunnen weer wat onweer gaan verwachten. Voor het naderen van het koufront kunnen de temperaturen (volgens model HIRLAM) in het binnenland oplopen tot zo'n 24 graden, in het zuidoosten van het land kan het 28 graden gaan worden (zie afbeeldingen hieronder). Aan de kust zou de 22 graden gehaald kunnen worden, maar bij het naderen van het koufront zien we ook een goede duikeling in de temperaturen.
DLS/SRH
Waarschijnlijk zal het een buienlijn zijn die van WZW naar ONO beweegt.
Waarschijnlijk zal het een buienlijn zijn die van WZW naar ONO beweegt.
Hoe zullen de buien zijn dan?? Allemaal losse beste buien of in een squall line??
Maar het onweer is niet echt chasewaardig denk ik.
Waarom niet? Dynamisch is het volgens mij best interessant. Misschien kan iemand wat meer vertellen over de dynamiek morgen...?
De kansen zijn er toch iig...
Groetjes Erik
Haha, ik kan me 25/26 mei nog herinneren "Kleine kans op een plaatselijke bui, mogelijk met een klap onweer" Nou, die ene klap onweer heeft heel Nederland gehoord.
Haha daar heb je gelijk in......nou ik ga werken....