Opgesteld: 25 April 2010
Vandaag neemt vanaf de middag de kans op onweer toe. Het grooste gedeelte van de dag zal er nog goed uit zien en de temperatuur loopt met uitzondering van de kustgebieden snel op tot 20-25C. Echter vanaf de middag zal vanuit het zuid-westen de bewolking steeds wat dikker worden en kunnen er enkele buien tot ontwikkeling komen.
De verschillende parameters zijn nog niet erg spannend, maar we moeten ergens beginnen. De CAPE loopt plaatselijk op tot 500J/kg en een LI van -2. Ook de windshear blijft zwak te noemen, maar is genoeg voor enkele multicells. Als we de modellen bekijken zien we wel een convectief neerslag signaal en dat vooral in zuidelijk streken.
We moeten dus nog niet te rekenen op zwaar onweer, al kunnen sommige buien best pittig zijn met windstoten en hagel <2. De meeste kans zie ik momenteel voor het zuiden en zuid-oosten van de Benelux.
Al met al zou het best eens kunnen dat ik van moeder natuur best een leuk cadeautje krijg tijdens mijn verjaardag :)
Klinkt niet verkeerd al met al. Zou best weer eens lekker zijn. We zullen het wel zien!
En, ehm, gefeliciteerd!
Typisch zo'n dag dat zou kunnen (moeten) afsluiten met onweer!