Door de uitbrarsting van de vulkaan Eyjafjallajokull is de vulkaan Katla in activiteit toegenomen. In de laatste twee dagen is het met zo'n 200% gestegen. Mocht de vulkaan Katla tot uitbarsten komen, dan kan dat wereldwijd desastreuze gevolgen hebben. Omdat de aardschokken al vanaf begin van dit jaar heviger worden en de vulkaan Eyjafjallajokull eveneens uitbarstte, lijkt het erop dat de grotere naburige vulkaan Katla ook binnenkort actiever zal worden.
Katla's laatste uitbarsting was in 1821. De uitbarsting vond plaats aan de kant van de vulkaan Eyjafjallajokull. Katla heeft een patroon van uitbarstingen die gelijk zijn als Eyjafjallajokull. Echter, Katla is anders. Wetenschappers zeggen dat de Eyjafjallajokull uitbarstingen minder frequent zijn. De Katla uitbarstingen zijn aanzienlijk heviger en hebben wereldwijd veel meer gevolgen. In het verleden heeft Katla al aangetoond wakker te worden wanneer Eyjafjallajokull actief is. Soms doet hij dat ook uit zichzelf. Dit is de reden waarom men verwacht dat Katla binnenkort zal uitbarsten. De bewoners denken dat Katla zal uitbarsten tussen nu en 7 dagen.
©Onweer-online | Gewijzigd: 21 april 2017, 11:15 uur, door Joyce.s
Behalve flink wat as in de wolken, want dat noem ik niet echt desastreus, meer hinderlijk voor de werkende mens naar het buitenland.
Dan kunnen wij een paar natte zomers gaan verwachten...
hier een cam die op de katla gericht staat
http://www.ruv.is/katla/
Uitbarsting 1783
De grootste en bekendste uitbarsting van de Laki dateert uit 1783 en is de grootste uitbarsting (qua uitgestoten volume lava) van een vulkaan op IJsland in historische tijden. Het begon met een golf van verwoestende aardbevingen die het zuiden en zuidwesten van IJsland teisterden waarbij tenminste 90 boerderijen werden verwoest. In juni van datzelfde jaar begon een enorme vulkanische uitbarsting, bekend als de Vuren van de Skaftá rivier (Skaftáreldar), uit een meer dan 22 kilometer lange barst in de aarde dat nu LakagÃgar heet, naar de berg Laki op het midden van de spleet. Een deel van de spleet ligt onder de gletsjer Vatnajökull en de totale lengte is dus niet bekend. Gedurende de 9 maanden durende uitbarsting, van 8 juni 1783 tot 7 februari 1784, werd een oppervlak van 565 km² met een meters dikke laag lava bedekt. Bovendien kwamen er enorme hoeveelheden giftige fluor- en zwavelhoudende gassen vrij waardoor bijna driekwart van het vee op IJsland stierf.
Gevolgen
Een later gevolg hiervan was dat een derde deel van de bevolking van IJsland stierf door voedseltekorten. In het IJslands wordt dit Móduhardbindin (hongersnood-door-gassen), genoemd.
Ten gevolge van deze eruptie was het noordelijk halfrond in een waas van mist gehuld, waardoor de temperatuur het volgende jaar wereldwijd met ongeveer 1 graad Celsius daalde, en er zure regen en misoogsten ontstonden.
In de warme zomer van 1783 waaide de wind geruime tijd naar het zuidwesten, waardoor een wolk met zwaveldioxide en zwavelzuur zich over West-Europa verspreidde, zover landinwaarts als Praag. Men schat dat alleen al in Groot-Brittannië 23.000 mensen overleden door de gifwolk.
Er wordt ook wel gesteld dat de hongersnood in Europa uiteindelijk heeft geleid tot de Franse Revolutie. De uitbarsting heeft daarmee dus een enorme (politieke) uitwerking gehad op Europa.
Bron : Wikipedia
Niet zozeer de vulkaan maar wat de vulkaan produceert.
Maar hoop dat die vulkaan rustig blijft.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
dit las ik net op internet
Een paar vulkanen in IJsland eisen nu al een tijdje alle aandacht op. Wat veel mensen niet weten, is dat we ook in Nederland een vulkaan hebben.
Ok, erg actief is 'ie niet, maar een echte vulkaan is het wel. De Zuidwalvulkaan ligt twee kilometer onder de bodem van de Waddenzee, bij Vlieland. Hij is 20 bij 35 kilometer groot en is ongeveer een kilometer hoog.
Ongeveer 160 miljoen jaar geleden spuugde onze eigen, Nederlandse vulkaan vaak lava uit, maar nu hoeven we ons dus niet echt meer zorgen te maken. Opvallend genoeg is het gesteente rond de Zuidwalvulkaan nog steeds warm. Normaal gesproken is het op die diepte 100 graden, maar op deze plek is het 30 graden warmer.
bron: msn nieuws
toch wel grappig, ik wist dit idd niet! | Gewijzigd: 20 april 2010, 20:10 uur, door GraphicNizor
Festival Weerman --> www.weerbewaking.nl
Bedrijfsfotografie -->> www.pxpro.nl
mja voor de mensen terplekke is het natuurlijk kloteey.
nouja hoe dan ook ik ga voor zaterdagmiddag 14:21 CET dat ie gaat uitbarsten
@ GN dat wist ik idd niet opzich wel vet
ik zat net ff te googelen op supervulkanen ik zag dat we in de buurt daar ook een stuk of 3 van hebben 1 in engeland 1 in schotland en 1 in duitsland | Gewijzigd: 20 april 2010, 20:20 uur, door Klapper
mja voor de mensen terplekke is het natuurlijk kloteey.
nouja hoe dan ook ik ga voor zaterdagmiddag 14:21 CET dat ie gaat uitbarsten
@ GN dat wist ik idd niet opzich wel vet
ik zat net ff te googelen op supervulkanen ik zag dat we in de buurt daar ook een stuk of 3 van hebben 1 in engeland 1 in schotland en 1 in duitsland
ik heb de webcam al opgezocht en staat al aan hier een paar dagen
Dat het flink druk wordt op de Nederlandse Campings en recreatieparken omdat er niet gevlogen mag/kan worden
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Tot nu toe was dat zo, maar je weet het pas zeker als alle uitbarstingen geweest zijn . Laki had een enorme inpakt, maar ik denk dat een uitbarsting van de Katla, als je dat gaat meten in geld en ellende nu toch hoger scoort. Ik ben er bang voor, niet zozeer voor mezelf als wel voor de mensen daar.