Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Liberty, TX; Polk, TX.

23 Nov 2024 10:17:03

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Liberty, TX.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Hardin, TX.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Jasper, TX.

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Nov 2024 05:46:27

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 20:25:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

22 Nov 2024 09:51:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Fayette, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 09:35:11

22 Nov 2024 09:35:10

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 01:05:39

De temperatuur bij Ernage is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:33

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

22 Nov 2024 00:58:32
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3
marsel
Lid
16 april 2010, 08:21 uur | Bericht #113167
Ik zit momenteel in de weerkamer en kan met de verschillende RGB's van Met9 de as mooi volgen. Het grootste gedeelte van NL, zeg maar noord van de grote rivieren, zit nu onder de aswolk.
Waar ik het gister met Supercell over had was dat wanneer extra condensatiekernen aan de lucht worden toegevoegd er met genoeg vocht makkelijker wolken worden gevormd. Dat is gebeurt. We zien op de VIS beelden (zie Sat24) duidelijk wat hoge en middelbare bewolking over N en gedeeltelijk midden NL liggen. De positie daarvan komt precies overeen met die van de aswolk.
Het gebied strekt zich uit tot aan het zuidelijk deel van de noordzee en trekt zoals gezegd langzaam zuidwaarts. Deze bewolking bevat dus een forse hoeveelheid fijn stof. In een groot deel van van de afzonderlijke wolkendruppeltjes zal in de kern hoogst waarschijnlijk een 'stukje' uit de IJslandse stofwolk als condensatiekern dienen. Misschien wel een leuk idee voor hen die straks even naar boven kijken. | Gewijzigd: 16 april 2010, 09:02 uur, door marsel
Tyshane
Lid
16 april 2010, 08:25 uur | Bericht #113169
Citaat van marsel, vrijdag 16 april 2010, 8:21 uur Ik zit momenteel in de weerkamer en kan met de verschillende RGB's van Met9 de as mooi volgen. Het grootste gedeelte van NL, zeg maar noord van de grote rivieren, zit nu onder de aswolk.
Waar ik het gister met Supercell over had was dat wanneer extra condensatiekernen aan de lucht worden toegevoegd er met genoeg vocht makkelijker wolken worden gevormd. Dat is gebeurt. We zien op de VIS beelden (zie Sat24) duidelijk wat hoge en middelbare bewolking over N en gedeeltelijk midden NL liggen. De positie daarvan komt precies overeen met die van de aswolk.
Het gebied strekt zich uit tot aan het zuidelijk deel van de noordzee en trekt zoals gezegd langzaam zuidwaarts. Deze bewolking bevat dus een forse hoeveelheid fijn stof in de kern van elk afzonderlijk wolkendruppeltje. Misschien wel een leuk idee voor hen die straks even naar boven kijken.

Dank voor je info & uitleg. Leuk dat je ons zo even op de hoogte houdt! Zal zeker even naar boven kijken!
Waarom deze advertentie?
marsel
Lid
16 april 2010, 11:18 uur | Bericht #113194
Graag gedaan . Overigens lijkt het erop dat de waas die te zien is op de vis. sat. beelden (lijkt veel op fijne cirrus) voor het grootste deel de as zelf is en in mindere mate bewolking. Er wordt namelijk vrij weinig middelbare en hoge bewolking gemeld. We kunnen dit op de beelden zien omdat stof bij een lage zonnestand (in de ochtend dus) een veel sterkere verstrooing van licht bewerkstelligt. Daarom leek het vanmorgen sterk op cirrus en Alto cu. Daarbij kwam ook dat de waas boven de Noordzee lag en er daar weinig waarnemingen worden gedaan en het dus niet goed duidelijk wat het nu leek te zijn.
Nu de zon hoger aan de hemel komt zien we dat de waas minder uitgesproken lijkt te worden. De concentratie veranderd niet/weinig maar de verstrooing van zonlicht door de as wordt minder sterk waardoor de laag lijkt te 'verdampen'. Het lijkt dus over het algemeen de as zelf te zijn en in mindere mate middelbare en hoge bewolking.
Overigens ligt die waas/aswolk nu dus over grote delen van (zuid)west, Midden en N NL (zie sat24) en is vanaf de grond met het blote oog nauwelijks te zien. | Gewijzigd: 16 april 2010, 11:30 uur, door marsel
jewaitit
Lid
16 april 2010, 11:48 uur | Bericht #113199
Beetje jammer, maar ik vond 't gister een doodnormale zonsondergang hoor. De zon was niet ''roder'' dan normaal. Heb maar ff geprobeerd wat moois van te maken:

DSCF2421.JPG
martYn
Lid
16 april 2010, 12:32 uur | Bericht #113204
Over welk gedeelte van Nederland bevind die wolk zich nu eigenlijk?
Takenu
Lid
16 april 2010, 13:04 uur | Bericht #113212
Citaat van martYn, vrijdag 16 april 2010, 11:32 uur Over welk gedeelte van Nederland bevind die wolk zich nu eigenlijk?

Als die grauwe mist die ik op de satelliet zie, de aswolk is, dan hangt die wolk nu zo'n beetje over de zuidelijke helft. Vanmorgen zag het er wel aardig uit op de satelliet (vooropgesteld dat het inderdaad de aswolk is die ik zie, en niet iets anders):
marsel
Lid
16 april 2010, 13:21 uur | Bericht #113220
Takenu, dat is inderdaad de as van de vulkaan. In mijn bovenstaande bericht kun je lezen waarom het meer waarschijnlijk de as is dan een veld met hoge bewolking. Het geheel trekt momenteel inderdaad zuid NL binnen. | Gewijzigd: 16 april 2010, 13:23 uur, door marsel
Takenu
Lid
16 april 2010, 13:26 uur | Bericht #113221
Citaat van marsel, vrijdag 16 april 2010, 12:21 uur Takenu, dat is inderdaad de as van de vulkaan. In mijn bovenstaande bericht kun je lezen waarom het meer waarschijnlijk de as is dan een veld met hoge bewolking. Het geheel trekt momenteel inderdaad zuid NL binnen.

Oh, inderdaad. Sorry, aangezien de vraag gesteld werd, ging ik er niet van uit dat het antwoord er boven stond.
martYn
Lid
16 april 2010, 13:39 uur | Bericht #113224
Bedankt voor die foto zou nu ongeveer boven midden NL moeten zitten dus (bij mij), is hier inderdaad (nog steeds) lekker bewolkt en vrijwel geen zon te bekennen...
Franswa
Lid
16 april 2010, 13:44 uur | Bericht #113226
Hier in Harderwijk zie je duidelijk dat we nu in de as lucht zitten. Op alle auto's zit een witte gloed en de straat slaat ook beetje wit uit.

Ik hou jullie op de hoogte.
arp3000
Lid
16 april 2010, 13:54 uur | Bericht #113228
Weet niet of het wolkendek vanochtend boven Utrecht iets te maken had met de asdeeltjes in de lucht maar heb een aardig fotootje kunnen maken. As of geen as

16 april 2010, 14:03 uur | Bericht #113231
Citaat van arp3000, vrijdag 16 april 2010, 11:54 uur Weet niet of het wolkendek vanochtend boven Utrecht iets te maken had met de asdeeltjes in de lucht maar heb een aardig fotootje kunnen maken. As of geen as

dat is inderdaad de lucht die hier naar toe kwam zie foto bij mijn berichtje in het lente topic
Estoque
Lid
16 april 2010, 14:28 uur | Bericht #113238
Zo iets ook gespot rond 8.00 in Zwolle.
16 april 2010, 14:33 uur | Bericht #113239
Volgens het rtl nieuws hangt de aswolk vannacht om 2:00 nog boven nederland, dus hoop vanavond op een mooie zonsondergang.
Bekijk ook eens mijn website
16 april 2010, 14:36 uur | Bericht #113241
Het was een fototopic van een persoon maar het lijkt erop dat het overgegaan is naar een babbel/discussietopic.
Takenu
Lid
16 april 2010, 14:42 uur | Bericht #113243
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, vrijdag 16 april 2010, 13:36 uur Het was een fototopic van een persoon maar het lijkt erop dat het overgegaan is naar een babbel/discussietopic.

Komt door de titel, "vanuit IJsland: aswolk". Die doet nogal vermoeden dat het een topic over de aswolk betreft, en het enige andere kandidaat-topic zou het vulkaan-topic zijn (waarbij toch vermeld moet worden dat een aswolk evenzeer een neveneffect van een eruptie is als dat onweer een neveneffect van lente/zomer/herfst is). Heb je een suggestie voor een topic waar we verder kunnen praten over observaties van de aswolk? Dus liever niet het vulkaan-topic want dat zou toch niet over de aswolk moeten gaan, maar over de vulkaan zelf, en de huidige activiteit ter plaatse...
16 april 2010, 14:59 uur | Bericht #113244
Citaat van Takenu, vrijdag 16 april 2010, 14:42 uur Heb je een suggestie voor een topic waar we verder kunnen praten over observaties van de aswolk? Dus liever niet het vulkaan-topic want dat zou toch niet over de aswolk moeten gaan, maar over de vulkaan zelf, en de huidige activiteit ter plaatse...

Het kan gewoon daarin want door die vulkanische uitbarsting hebben we nu de aswolk.
Takenu
Lid
16 april 2010, 16:45 uur | Bericht #113254
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, vrijdag 16 april 2010, 13:59 uur Het kan gewoon daarin want door die vulkanische uitbarsting hebben we nu de aswolk.

Ik zou het eleganter vinden als de uitbarsting en voortdurende activiteit enerzijds en de aswolk anderzijds niet door elkaar lopen, dan krijg je dat het moeilijk wordt om nog nieuws te vinden over hoe het met de uitbarsting gaat omdat je verdwaalt tussen de foto's en mededelingen over de aswolk. Of andersom. Maar misschien heb je ook wel gelijk. Als ik vanavond foto's gemaakt heb van de zonsondergang, zal ik eens kijken waar ik ze kan posten... want die 20 losse topics met foto's vind ik persoonlijk ook erg ongemakkelijk. Doe al die foto's dan gewoon in hetzelfde topic...
16 april 2010, 17:24 uur | Bericht #113259
Citaat van Takenu, vrijdag 16 april 2010, 16:45 uur want die 20 losse topics met foto's vind ik persoonlijk ook erg ongemakkelijk. Doe al die foto's dan gewoon in hetzelfde topic...

Iedereen is vrij om een eigen topic aan te maken wat betreft foto's. Dus als ik een chaseverslag heb gemaakt dan moet ik het maar bij iemand anders in het topic zetten omdat het beter is. Het is hier al 7 jaar zo gegaan en nooit klachten gehad. Maar het is een beetje onnozel om in twee verschillende topics over hetzelfde te hebben. Ik sluit deze en pas de titel van dat andere topic aan.
Terug naar boven
1 2 3
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.478 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 46 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 46, lezen 3 mensen het topic " Lente discussietopic 2021".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden