Waar ik het gister met Supercell over had was dat wanneer extra condensatiekernen aan de lucht worden toegevoegd er met genoeg vocht makkelijker wolken worden gevormd. Dat is gebeurt. We zien op de VIS beelden (zie Sat24) duidelijk wat hoge en middelbare bewolking over N en gedeeltelijk midden NL liggen. De positie daarvan komt precies overeen met die van de aswolk.
Het gebied strekt zich uit tot aan het zuidelijk deel van de noordzee en trekt zoals gezegd langzaam zuidwaarts. Deze bewolking bevat dus een forse hoeveelheid fijn stof. In een groot deel van van de afzonderlijke wolkendruppeltjes zal in de kern hoogst waarschijnlijk een 'stukje' uit de IJslandse stofwolk als condensatiekern dienen. Misschien wel een leuk idee voor hen die straks even naar boven kijken. | Gewijzigd: 16 april 2010, 09:02 uur, door marsel
Waar ik het gister met Supercell over had was dat wanneer extra condensatiekernen aan de lucht worden toegevoegd er met genoeg vocht makkelijker wolken worden gevormd. Dat is gebeurt. We zien op de VIS beelden (zie Sat24) duidelijk wat hoge en middelbare bewolking over N en gedeeltelijk midden NL liggen. De positie daarvan komt precies overeen met die van de aswolk.
Het gebied strekt zich uit tot aan het zuidelijk deel van de noordzee en trekt zoals gezegd langzaam zuidwaarts. Deze bewolking bevat dus een forse hoeveelheid fijn stof in de kern van elk afzonderlijk wolkendruppeltje. Misschien wel een leuk idee voor hen die straks even naar boven kijken.
Dank voor je info & uitleg. Leuk dat je ons zo even op de hoogte houdt! Zal zeker even naar boven kijken!
Nu de zon hoger aan de hemel komt zien we dat de waas minder uitgesproken lijkt te worden. De concentratie veranderd niet/weinig maar de verstrooing van zonlicht door de as wordt minder sterk waardoor de laag lijkt te 'verdampen'. Het lijkt dus over het algemeen de as zelf te zijn en in mindere mate middelbare en hoge bewolking.
Overigens ligt die waas/aswolk nu dus over grote delen van (zuid)west, Midden en N NL (zie sat24) en is vanaf de grond met het blote oog nauwelijks te zien. | Gewijzigd: 16 april 2010, 11:30 uur, door marsel
Als die grauwe mist die ik op de satelliet zie, de aswolk is, dan hangt die wolk nu zo'n beetje over de zuidelijke helft. Vanmorgen zag het er wel aardig uit op de satelliet (vooropgesteld dat het inderdaad de aswolk is die ik zie, en niet iets anders):
Oh, inderdaad. Sorry, aangezien de vraag gesteld werd, ging ik er niet van uit dat het antwoord er boven stond.
dat is inderdaad de lucht die hier naar toe kwam zie foto bij mijn berichtje in het lente topic
Komt door de titel, "vanuit IJsland: aswolk". Die doet nogal vermoeden dat het een topic over de aswolk betreft, en het enige andere kandidaat-topic zou het vulkaan-topic zijn (waarbij toch vermeld moet worden dat een aswolk evenzeer een neveneffect van een eruptie is als dat onweer een neveneffect van lente/zomer/herfst is). Heb je een suggestie voor een topic waar we verder kunnen praten over observaties van de aswolk? Dus liever niet het vulkaan-topic want dat zou toch niet over de aswolk moeten gaan, maar over de vulkaan zelf, en de huidige activiteit ter plaatse...
Het kan gewoon daarin want door die vulkanische uitbarsting hebben we nu de aswolk.
Ik zou het eleganter vinden als de uitbarsting en voortdurende activiteit enerzijds en de aswolk anderzijds niet door elkaar lopen, dan krijg je dat het moeilijk wordt om nog nieuws te vinden over hoe het met de uitbarsting gaat omdat je verdwaalt tussen de foto's en mededelingen over de aswolk. Of andersom. Maar misschien heb je ook wel gelijk. Als ik vanavond foto's gemaakt heb van de zonsondergang, zal ik eens kijken waar ik ze kan posten... want die 20 losse topics met foto's vind ik persoonlijk ook erg ongemakkelijk. Doe al die foto's dan gewoon in hetzelfde topic...
Iedereen is vrij om een eigen topic aan te maken wat betreft foto's. Dus als ik een chaseverslag heb gemaakt dan moet ik het maar bij iemand anders in het topic zetten omdat het beter is. Het is hier al 7 jaar zo gegaan en nooit klachten gehad. Maar het is een beetje onnozel om in twee verschillende topics over hetzelfde te hebben. Ik sluit deze en pas de titel van dat andere topic aan.