Donderdag passeerde in de middag, vrij snel achter een koufront, een actieve buienlijn van zuidwest naar noordoost over ons land. Vlak voor de westkust ontstonden op veel plaatsen onweer en zware windstoten in deze buien. Op sommige plaatsen zoals in Noord-Holland hadden de buien meer een zomerse aanblik met flink ontwikkelde shelfclouds en mammatus. Mammatus, op de foto boven Schiphol zichtbaar, heeft het aanzien van borstvormige aanhangsels onder aan de buienwolk. Met een laagstaande zon kreeg de bewolking een fraaie en diep oranje kleur zodat de tekening en structuur van de wolk door de langere schaduwen nog beter uitkwamen.
De cumulonimbus is een gevaarlijke wolk voor de luchtvaart. In de luchtvaartberichten is bij het waarnemen hiervan de waarnemer verplicht om de wolk met naam (afkorting CB) in het bericht op te nemen. CB's staan bekend om de zware turbulentie en ijsafzetting binnen de wolk maar ook vanwege het voorkomen van hagel of korrelhagel. Vooral de eerste vorm die we meestal in de zomer aantreffen, kan flinke schade toebrengen aan vliegtuigen. Ook onder de basis kunnen vooral tijdens de start- en landingsfase de downdrafts (soms onder bepaalde voorwaarden ook micro- en macrobursts genoemd) levensgevaarlijk zijn. In december 1992 kostte dit verschijnsel op het vliegveld van Faro aan 56 mensen het leven toen een toestel van Martinair tijdens de landing met de rechtervleugel de baan raakte dankzij een vermoedelijke microburst.
Foto: Mammatus onderaan een cumulonimbus, 7 december 2006.
Foto: Peter de Vries
Bron: Meteonet | Gewijzigd: 30 augustus 2011, 20:16 uur, door Bronk