April is afgeleid van Aprilis afgeleid van aperire (openen of ontluiken) en apricus (zonnig). De naam zou ook kunnen slaan op Aphrodite, de Griekse godin van vruchtbaarheid, schoonheid en liefde. Het vee verlaat de stallen en gaat weer naar de wei, vandaar de bijnaam grasmaand. Ook wordt april aangeduid als Paasmaand, Oostermaand (naar Ostara, godin van groei en bloei) of Eiermaand. Weerkundig is het een overgangsmaand met winterse en zomerse trekjes: april doet wat hij wil.
Door de contrasten zeggen de langjarige gemiddelden weinig over het werkelijke weer. De gemiddelde temperatuur varieert van 7,5 graden in het noordwesten tot 8,5 graden in de zuidelijke helft. De uitersten liggen tussen -10 en ruim +30 graden! Aan de kust wordt de temperatuur overdag laag gehouden door het koude zeewater, maar de nachten zijn in het binnenland kouder. Gemiddeld scheelt dat 2 tot 3 graden maar soms is het verschil meer dan 10 graden.
De meeste weerstations hebben nog 2 dagen met vorst, maar in het binnenland is 5 vorstdagen normaal. Vorst vlak boven de grond komt op gemiddeld 9 dagen voor. Op 2 of 3 dagen wordt het landinwaarts warmer dan 20 graden, maar aan de kust gebeurt dat in april zelden. Met landelijk 42,5 mm neerslag is april de droogste maand van het jaar. De voorjaarsbuien duren kort en leveren weinig op. Toch heeft april niet de minste regenuren. Landelijk regent het gemiddeld 44 uren tegen 32 in augustus. De hoeveelheden lopen uiteen van minder dan 40 mm in het noordwesten tot 60 mm in het zuidoosten.
De zon schijnt landelijk gemiddeld 161 uren. Dat is 39 procent van de tijd dat ze kan schijnen, een flinke verbetering tegenover maart met 31 procent. Aan de kust schijnt de zon vaker dan in het binnenland. Kenmerkend voor april en mei zijn periodes met dagen achtereen zon. De blauwe lucht verraadt hoe schoon en droog de lucht is. Het is echter vaak schraal en als er buien vallen guur. April is de laatste maand van het stormseizoen. Een zware storm is nog altijd mogelijk.
Bron KNMI | Gewijzigd: 10 februari 2017, 09:59 uur, door Joyce.s
Gelukkig komt het niet al te vaak voor, maar het was toch wel even een gek gezicht. Zeker omdat in het laatste geval de krachtige lentezon er op scheen. Hier was sprake van winterse buien met enorme mooie wolkenluchten en aambeelden (ook in de verte) zoals bijvoorbeeld op deze foto.
Eveneens ken ik zat dagen in april uit de jaren 90 die juist geregeld erg warm verliepen sommige weken, afgewisseldd met koel en wisselvallig weer.
Koninginnedag was geregeld goed warm naar wat ik me kan herinneren | Gewijzigd: 6 april 2010, 13:14 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21