Vandaag de dag, als we zo naar buiten kijken kunnen we ons eigen toch niet voorstellen hoe het vandaag de dag in noem eens een land zoals India er aan toe zal gaan. Alhoewel India nu onder extreme droogte zucht bedoel ik eigenlijk de hevige moessonregens die daar vaak voorkomen, een beetje een raar verhaal achteraf nu daar die droogte heerst. Vanmorgen op de Nederlandse tv, de Grand Prix Formule1 van Maleisie, droog... Jawel droog maar met ruim 30 graden en een hele hoop vocht dan moet dat een knetterend mengsel van explosieven in de lucht teweeg brengen. Gisteren kregen ze wel een knallend onweer, prachtige bliksems en enorme waterhoeveelheden... Kletterrrr! Een heerlijk land om in te wonen lijkt mij.
Natuurlijk regent het daar niet altijd, maar wel vaak. En natuurlijk als je dan temperaturen van 35 graden met een combinatie van een luchtvochtigheid van ruim 80% ziet ga je spontaan een eigen gemaakte zwembad op de grond creeeren door al dat zweten. De airco is daar een uitvinding van jewelste, en dit is op zijn beurt weer slecht voor het broeikaseffect en alles wat daar ook maar over geschreeuwd en geschreven is. Word het dus nog warmer, nog natter en nog vochtiger. Krijgen we overstromingen en hitte. En door die hitte nog meer overstromingen.
Boven die bergen zie je dan een bui hangen. Donkere wolkenmassa's elke dag weer. En elke dag hoef je niet eens op de radar te kijken. Je weet toch wel dat er onweer komt, en komt er geen onweer dan sta je verbaasd te kijken dat er die dag geen grote dikke tropische druppels naar het aardoppervlak zijn geraast om alles onder water te zetten.
Natuurlijk kunnen er ook lichte buien voorkomen daar, maar niet vaak. Vaak wel met die grote druppels en onweer, het is zo lekker explosief daar. Elke dag onweer, nou ja zelfs dat gaat dan op den duur ook vervelen. En dan kun je wel zeggen nou bij mij niet want ik ben een onweersfanaat, vergeet het! We willen graag afwisselend bijzonder weer zien. Onweer is Bijzonder maar niet elke dag. Nederlanders zouden dan elke keer klagen dat het weer zo vies benauwd is.
Terwijl je moet nagaan wat nou 1 bui per dag is op een mensenleven, een bui die misschien 1,5uur duurt. In Nederland kan het de hele dag miezeren, daar word je troosteloos van en zelfs wellicht depressief. Het gebrek aan zonlicht, want ook al regent het vaak in de tropen... Ook de zon schijnt daar best vaak nog.
Een sabbatical van een jaartje wellicht naar Indonesie, India (nou nee te droog en heet) of wellicht Maleisie... ach wat lopen we te zeuren, Nederland heeft een mooi afwisselend klimaat met dadelijk richting de zomer onze eigen mooie onweersbuien. Dan mogen we zelf weer gezellig met zijn allen lopen klagen dat het zo benauwd is en dat er vast onweer in de lucht zit.
Was het maar waar!