Een onweer met hevige regenval deed de gastheer van de Honda Grand Prix van St. Petersburg besluiten om de race van zondag op te schorten. De race start vandaag om 10.00 uur lokale tijd.
en hoeveelheid van meer dan 15 cm water deed de IRL besluiten om op zondag niet te racen. Sinds de winst van Danica Patrick (april 2008 Japan) was het in de geschiedenis van de Indy Racing League nog niet eerder voorgekomen dat een race werd doorgeschoven naar de volgende dag.
Menig IndyCar fan moest gisteren beschutting zoeken tegen de zware regenstormen. De weergoden hadden er allemaal lak aan. Het bleef met bakken uit de hemel vallen. Een paar uur na de NASCAR-race op Martinsville moest ook de IndyCar Series noodgedwongen de box gaan opzoeken en capituleren voor de krachtige storm. Het onweer hierbij was zo zwaar dat de IRL organisatie besloot om de tribunes te ontruimen. Sommige fans hadden bij de evacuatie op bepaalde locaties het water tot boven de enkels staan.
Hoewel de regen pas in de late namiddag op het circuit neerdaalde besloot de organisatie om zijn verantwoordelijkheid te nemen. De Honda Grand Prix van Sint-Petersburg werd uitgesteld tot maandag.
Volgens IndyCar veteraan Alex Tagliani (Fazzt) was het de juiste beslissing. "Eerlijk gezegd, kunnen we race beter verschuiven naar morgen. Het water is overal, het regent al uren. We zijn drijfnat en als we vandaag nog zouden kunnen rijden is het al donker.â€
Ook voor vandaag is het nog onzeker dat er überhaupt gereden gaat worden. De National Weather Service geven namelijk een 40-procent kans op regen.
"Als het regent, dan is de grip geen probleem. Dat maakt het racen alleen maar beter. We kunnen dan tenminste inhalen. Voor de starter op de paal hoop ik dat het een droge race gaat worden. Maar als het dan toch gaat regenen, zal de sterkste overlevenâ€, aldus de man op pole, Will Power.
Tony Kanaan heeft geen enkel probleem met een extra overnachting. “Ik heb vaker dan veel van mijn collega’s op maandag moeten rijden. Ik heb daar geen enkel probleem mee. Het is maar één dag. Onze strategie zal er niet door veranderen.â€
Ryan Hunter-Reay: "We behoren tot één van de Series die ook tijdens een regenbui rijden. Maar wat hier naar beneden is gekomen was gewoon te veel om de veiligheid nog te garanderen.â€
Bron: Autosportnieuws.be