In China zijn 123 mijnwerkers zondag als gevolg van een overstroming in een kolenmijn ingesloten geraakt. Op het moment van het ongeluk in de provincie Shanxi werkten er volgens de autoriteiten 261 arbeiders in de mijn. 138 wisten tijdig te ontkomen, maar de rest zit vast volgens meldingen van het persbureau Xinhua. Chinese mijnen zijn over het algemeen onveilig en vaak het toneel van ongelukken.
Bron AD
Twaalf dagen nadat een Chinese mijn onderliep is het dodental vrijdag gestegen tot 23. Reddingswerkers zoeken nog altijd naar vijftien vermisten, maar de kans dat er nog iemand levend naar boven wordt gehaald is minimaal. In de Noord-Chinese provincie Shanxi liep vorige week zondag een mijn vol met water toen een oude mijn werd aangeboord. Op het moment van het ongeluk waren er 261 mannen aan het werk.
Meer dan honderd van hen konden naar buiten komen, maar 153 anderen kwamen vast te zitten. Van hen zijn er 115 levend naar boven gehaald. Het nog altijd hoge waterpeil en vorming van giftige gassen bemoeilijken de reddingswerkzaamheden.
© ANP | Gewijzigd: 13 december 2017, 11:26 uur, door Joyce.s