Er zijn ook scherpe foto's, maar die worden dan altijd ook gelijk verdacht van nepperij, juist omdat ze te scherp zijn. Maar meestal worden mensen verrast door iets vreemds dat ze zien in de lucht, en overhaast grijpen ze dan een camera (als ze het al doen, vaak genoeg is men zo verrast dat ze zelfs dat vergeten!), en begint gelijk te filmen. De meeste mensen zeulen niet allemaal een super camera met een statief mee, dus vaak heb je al met inferieure apparatuur te maken, en om daarmee en scherp beeld te maken is zowiezo al lastig... en als het dan ook nog door de lucht beweegt, dan mag je al blij zijn als er iets op staat.
De laatste tijd fotografeer ik wel eens van die parkieten die tegenwoordig overal te vinden zijn. laatst probeerde ik er een vliegend te fotograferen, en hoewel ik best een redelijke camera heb (Lumix TZ6, 10 megapixel) valt het niet mee om er 1 close up vliegend in beeld te krijgen. Als ze verderweg zitten en een voorspelbaar pad volgen in de lucht (wat ze nooit doen), dan zou het beter gaan.
Het is dus niet zo raar dat scherpe beelden van ufo's zeldzaam zijn.