naja voor mensen die met het vliegtuig moeten is het beter zo
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
Tot en met 27 oktober dan is mijn vakantie voorbij, ik vertrek trouwens 2 oktober.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
De aswolk uit de IJslandse vulkaan kostte de wereldeconomie tot nog toe 5 miljard dollar. Dat staat te lezen in een studie van Oxford Economics in opdracht van Airbus. Niet alleen de luchtvaart werd door de aswolk schade berokkend. Zo werden ook de aan de vracht gerelateerde bedrijven, zoals de Keniaanse rozenkwekers, de fabrikanten van onderdelen of elektronische componenten zwaar in hun portefeuille geraakt.
Tijdens de week van 15 tot 21 april was de Europese luchtvaart het grootste economische slachtoffer van de vulkaan met 100.000 vluchtannuleringen en een verlies van 2,2 miljard dollar voor de luchtvaartmaatschappijen.
Bron: Hln | Gewijzigd: 21 april 2017, 10:26 uur, door Joyce.s
Onweersdagen: 0
De ontregelingen in het vliegverkeer, veroorzaakt door de IJslandse aswolk, hebben er in april toe geleid dat de vraag naar vliegreizen wereldwijd met 2,4 procent is gedaald ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Dat bleek uit cijfers die de internationale luchtvaartorganisatie IATA donderdag publiceerde.
Voor de internationale luchtvaartsector, die bezig is om te herstellen van de economische crisis, was de aswolk een klap in het gezicht. Vooral de Europese luchtvaartmaatschappijen hadden het zwaar. Zij zagen het aantal passagiers dat zij vervoerden in april met 11,7 procent afnemen.
Het vrachtverkeer had minder te lijden onder annuleringen. In april was er sprake van een herstel van 25,2 procent. Dat is een minder grote groei dan een maand eerder; in maart bedroeg de groei nog 28,1 procent.
Bron: AD
Onweersdagen: 0
De aswolk van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajokull bevatte elektrisch geladen deeltjes. Dat zeggen Britse wetenschappers in het tijdschrift Environmental Research Letter op basis van asonderzoek boven Schotland. Net die elektrisch geladen deeltjes kunnen voor de luchtvaart een gevaar opleveren. Kort na de vulkaanuitbarstingen in april lieten onderzoekers van de Britse universiteiten van Hertfordshire en Reading een speciale weerballon op in de vulkanische aswolk. Het type weerballon werd in het verleden al gebruikt om de samenstelling van stofwolken in woestijnen te onderzoeken. Het materiaal kan niet alleen de grootte van de asdeeltjes vaststellen, maar ook elektrische ladingen bepalen.
De metingen gebeurden nabij Stranraer, in het zuidwesten van Schotland, in een zeshonderd meter dikke en vier kilometer lange aswolk. In het centrum van de wolk werden elektrisch geladen deeltjes aangetroffen. De wetenschappers konden evenwel niet uitmaken of de vulkaan zelf, 1.200 kilometer verderop, of weersomstandigheden verantwoordelijk zijn voor de elektrisch geladen asdeeltjes.
"Gedetailleerde eigenschappen van vulkanische as, zoals de grootte van stofdeeltjes en de elektrische lading, zijn wel belangrijk voor het voorspellen van de impact op de luchtvaart", aldus wetenschapper Giles Harrison.
Bron Hln | Gewijzigd: 21 april 2017, 10:27 uur, door Joyce.s
Easyjet bereidt samen met andere luchtvaartmaatschappijen een gezamenlijke klacht voor om de Europese luchtvaartautoriteiten te dwingen tot schadeloosstelling voor de gevolgen van het vliegverbod na het uitbreken van de aswolk boven Europa. Dat heeft de topman van de tweede grootste lagekostenmaatschappij van Europa gezegd aan het Duitse blad Wirtschaftswoche. Volgens Andy Harrison is Easyjet bezig met de klacht, samen met andere bedrijven, ook van buiten de lowcost-sector.
Buiten proportie
Het vliegverbod na de IJslandse vulkaanuitbraak half april kostte Easyjet tussen de 50 en 75 miljoen euro, waarvan 45 miljoen euro aan overnachtingen en maaltijden voor gestrande passagiers. Er is geen reden waarom de gevolgen van een natuurramp enkel en alleen door de maatschappijen moeten worden gedragen, argumenteert Harrison, zeker wanneer naderhand blijkt dat een sluiting van die grootteorde niet nodig was.
CO2-emissiehandel uitstellen
Ook de topman van Lufthansa, Wolfgang Mayrhuber, herhaalde dit weekend in Welt am Sonntag zijn oproep voor een compensatie voor de uitzonderlijke kosten die de sector opliep door de aswolk. Ook volgens Mayrhuber zijn de risico's van de aswolk zwaar overschat geweest. Een mogelijke compensatie zou zijn om de CO2-emissiehandel uit te stellen voor de luchtvaartmaatschappijen. "Dat kost de fiscus geen cent en zou ons in deze nog steeds moeilijke economische tijden vooruithelpen".
Bron: Hln
Heb er helaas niets van gezien, misschien iemand een plaatje(foto)?
Inmiddels is het weer rustig
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
Heb er helaas niets van gezien, misschien iemand een plaatje(foto)?
Inmiddels is het weer rustig
Niks aan de hand dus.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Sommige eruptieve activiteit is nog in de westelijke kant van de krater. Magma explosies ontstaan uit en op de productie van natriumcarbonaat, die valt in de buurt van de krater. Deze explosieve activiteit wordt begeleid door een abrupte stijging van de tremor. Witte wolken stoom hebben bereikt een hoogte van 6 km naar aanleiding van deze explosies. We blijven naar de vulkaan nauwlettend te volgen. In het westelijke deel van de krater, een nieuwe krater heeft gevormd op de site van explosieve activiteit. Tremor pulsen late 6-6 stoom pluimen gaat vergezeld van deze nieuwe krater. De pluimen en explosies zijn klein. Afkalving van lava in de leiding kan worden gehoord tussen de explosies. Slechts een deel van de nieuwe actieve krater is gezien door de stoom. De gletsjer op de top is aan de snel voortschrijdende GÃgjökull otulet gletsjer.
In de namiddag van 4 juni een toename van seismische trillingen werd opgenomen in de seismische stations rond de vulkaan, maar daalde weer in de avond. Kleine pulsen van tremor werden geregistreerd en uit te schakelen tijdens de nacht. Rond 0900h op 5 juni de beving bereikte een maximum voordat het weer afnemen. Een verhoging is opgenomen eind 06-06 voor een korte tijd en kleine pulsen werden geregistreerd gisteravond. De beving is voornamelijk bij hoge frequenties. Een paar kleine, ondiepe aardbevingen zijn geregistreerd onder de top krater in de laatste paar dagen.
Details in een status report gezamenlijk uitgegeven door de IJslandse Meteorological Office en het Instituut voor Aardwetenschappen vandaag om 11.00 uur. Zie ook status report vanaf 12.00 uur 4 juni.
Bron: http://en.vedur.is/earthquakes-and-volcani...rticles/nr/1884 - Vertaling van explorer
Edit MarkNL
Opmaak verbeteringen | Gewijzigd: 7 juni 2010, 19:09 uur, door MarkNL
http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-hvolsvelli/
http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-thorolfsfelli/