De luchtvaartautoriteiten in Engeland hebben de veiligheidseisen voor het vliegen door aswolken versoepeld. Ze willen zo de chaos door de aswolken uit een IJslandse vulkaan minimaliseren. Door de nieuwe regels kan het Britse luchtruim voorlopig open blijven. De drie drukste luchthavens van Europa, waaronder Schiphol en Heathrow in Londen, waren maandagochtend opnieuw dicht vanwege een aswolk. KLM-topman Peter Hartman stelde dat het sluiten van het luchtruim eigenlijk niet nodig was. Volgens hem is dat besluit veel te snel genomen. In Nederland is het echter nog niet tot soepelere regels gekomen.
De Britse luchtvaartautoriteit heeft met luchtvaartmaatschappijen, toezichthouders en straalmotorfabrikanten overeenstemming bereikt over nieuwe regels. Daardoor mogen vliegtuigen tijdelijk door hogere concentraties as vliegen dan tot nu toe is toegestaan. Voorwaarde is dat de fabrikant van de straalmotors van het betreffende vliegtuig garandeert dat de motors de asconcentratie aankunnen.
De nieuwe regels gelden vanaf dinsdagmiddag. De enige die aan de eisen voldoet is de Britse low budget maatschappij Flybe. De verwachting is dat binnenkort meer luchtvaartmaatschappijen aan de eisen voldoen.
Bron Nieuws.nl
Ongeveer zevenhonderd reizigers die maandag door de aswolk niet konden vertrekken vanaf Schiphol, zullen naar verwachting dinsdag allemaal op de plek van bestemming aankomen. Dat zei een woordvoerster van de luchthaven dinsdag. De passagiers hebben de nacht doorgebracht op veldbedden in een lounge op Schiphol.
Gestrande reizigers maandag in de vertrekhal van Schiphol.
''Een deel van de reizigers is vertrokken en de rest heeft op de luchthaven ontbeten'', aldus de zegsvrouw. Omdat de vluchtschema's weer normaal zijn, is de verwachting dat de gestrande passagiers weer snel op pad zijn. Schiphol ging maandag enkele uren dicht wegens de aswolk. Daardoor werd het vliegverkeer ernstig ontregeld.
Bron: AD
Onweersdagen: 0
In de maand april zijn er 10,3% minder vliegvakanties geboekt dan tijdens dezelfde maand vorig jaar. Dat heeft het ABTO berekend, de beroepsvereniging van Belgische Touroperators: De impact van de aswolk is duidelijk.De uitbarsting van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull stuurt het Europese vliegverkeer nu al bijna een maand in de war. Die onzekerheid houdt de Belg van het vliegtuig. Ook in de maand maart waren er al 8,4% minder boekingen, in vergelijking met vorig jaar.
De Belg ruilt het vliegtuig wel in voor de auto. Volgens het ABTO waren er in maart 7,7% minder boekingen voor autovakanties dan vorig jaar: “Maar in april is die daling helemaal weggewerkt en zijn er bijna evenveel boekingen voor autovakanties als vorig jaar.â€
Bron: Hbvl
Onweersdagen: 0
De aswolken van de Eyjafjallajökull zijn het begin van tientallen jaren vulkanische activiteit op IJsland en bijgevolg evenveel jaren verstoring van het luchtruim. Dat stellen Schotse wetenschappers die 205 uitbarstingen van de voorbije 1.100 op IJsland onderzochten. Ze stelden vast dat uitbarstingen zich altijd in clusters van enkelen tientallen jaren voordoen.
Naar piek
"De afgelopen vijftig jaar zaten we in een zogenaamde stille periode. Maar nu lijkt daar een einde aan te komen. Stilaan gaan we naar een piek", zegt vulkanoloog Thor Thordarson van de Universiteit van Edinburgh.
Hekla en Katla
Drie vulkanen die groter zijn dan de Eyjafjallajökull - de Grimsvötn, Hekla en Askja - bouwen op om tot uitbarsting te komen. Op de Hekla smelt er al sneeuw, een aanwijzing dat er magma omhoog komt. De Eyjafjallajökull zelf kan nog jaren actief blijven. Eerder is al gewezen op de Katla, die op ongeveer 25 kilometer van de Eyjafjallajökull ligt. Uitbarstingen van de Katla zijn in het verleden in twee van de drie gevallen voorafgegaan door activiteit van de veel kleinere Eyjafjallajökull.
Nuance
Andere vulkanologen nuanceren deze sombere voorspellingen. Ondermeer vulkanoloog Manuel Sintubin van de KU-Leuven wijst erop dat er, ondanks nauwgezette monitoring, geen wetenschappelijke aanwijzingen zijn dat de andere kraters actief worden. De Katla wordt met gps in de gaten gehouden om na te gaan of hij zwelt en seismologen stellen momenteel geen kleine vulkanische bevingen vast.
Bron: Hbvl
Onweersdagen: 0
België blijft intussen gespaard van de ergste problemen. 'Vandaag is er geen no-flyzone ingesteld. Het Belgische luchtruim is nog steeds een 'low contaminated area', de luchtkwaliteit is laag besmet. Dat betekent dat we het luchtruim vrijgeven, maar wel onder voorwaarden. Er zijn extra inspecties van de vliegtuigmotoren en de piloten moeten na elke vlucht rapporteren', aldus Jan Pauwels, woordvoerder van staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe.
Pauwels zegt nog dat de vooruitzichten voor de komende dagen, 'zeker tot donderdag of vrijdag', gunstig zijn. De toestand wordt constant opgevolgd.
Bron: De Standaard
Onweersdagen: 0
De activiteit in de vulkaan onder de Eyjafjallajökull-gletsjer op IJsland is licht afgenomen in vergelijking met de laatste piek van eind vorige week, die zondag en maandag het luchtverkeer hinderde in onder meer Nederland.
Meteorologen op het eiland in de Atlantische Oceaan hebben dat dinsdag gemeld. De uitbarsting gaat overigens nog altijd door en er is geen enkel zicht op een einde aan de activiteit van de vulkaan.
Sinds de uitbarsting op 14 april begon, veroorzaakte de vulkaan veel overlast voor vakantiegangers, zakenreizigers en mensen die in de omgeving van de gletsjer wonen. Duizenden vluchten werden geschrapt en luchtvaartondernemingen en vliegvelden leden miljardenverliezen.
Bron AD
haha
Marcel
Duizenden vluchten werden geschrapt en luchtvaartondernemingen en vliegvelden leden miljardenverliezen.
Bron AD
altijd maar die economie ...... 't is gewoon dat moeder natuur pissed off is , en nu van zich af bijt....
op de radio en andere media weten ze ook geen ophouden van dat EEUWIGE geklaag over die miljarden euro's / dollars verlies voor die luchtvaartmaatschappijen...... binnenkort gooien ze de Veiligheids eisen naar beneden en kan er toch gevlogen worden , maar o wee als er dan wat gebeurt dan heeft die vulkaan (lees: moeder natuur ) het gedaan.....
ik begin er een beetje flauw van te worden , van dat geklaag....
groet,
SC
ps, ik vond het wel mooi , die zonsopkomsten en ondergangen zonder Contrails
op de radio en andere media weten ze ook geen ophouden van dat EEUWIGE geklaag over die miljarden euro's / dollars verlies voor die luchtvaartmaatschappijen...... binnenkort gooien ze de Veiligheids eisen naar beneden en kan er toch gevlogen worden , maar o wee als er dan wat gebeurt dan heeft die vulkaan (lees: moeder natuur ) het gedaan.....
ik begin er een beetje flauw van te worden , van dat geklaag....
groet,
SC
En ik wordt een beetje moe van die reacties zoals deze.......
Feit is gewoon dat dit een flinke impact heeft op de (wereld)handel
Feit is gewoon dat dit een flinke impact heeft op de (wereld)handel
en met dat feit zal je dan moeten leren leven
dus dan geef ik supercell wel een beetje gelijk, waarom loopt (zoals klm) telkens in de media te zeuren over iets waar ze toch niks aan kunnen doen
Feit is gewoon dat dit een flinke impact heeft op de (wereld)handel
En daar verander je niets aan , ook niet door te klagen van '' We kunnen niet vliegen en dus lopen we miljarden mis ''
Vliegpassagiers zouden per ticket voortaan één of twee euro moeten afdragen aan een noodfonds in het geval van natuurrampen. Met deze 'aswolktaks' zou de schade voor luchtreizigers door onvoorziene gebeurtenissen kunnen worden gedekt.
Die suggestie doet de vereniging van Nederlandse luchtvaartmaatschappijen, vertegenwoordigd in de Barin. Hierbij zijn alle Nederlandse maatschappijen aangesloten. De Barin zegt het onverantwoord te vinden dat de internationale vliegmaatschappijen straks een extra last van 1,3 miljard euro zouden moeten dragen. Volgens Europese wetgeving draait de luchtvaart voor die extra kosten op.
De Consumentenbond zegt in een reactie niet tegen een heffing te zijn, maar vindt niet dat de passagiers daarvoor moeten opdraaien. "Links- of rechtsom betaalt de consument of de belastingbetaler de rekening vaak alsnog", zegt Henk Verhagen van de Consumentenbond. Volgens Verhagen staat het de luchtvaartmaatschappijen vrij aansluiting te zoeken bij het Calamiteitenfonds van de Stichting Garantiefonds Reisgelden. "Daar waren ze ooit lid van, maar daar zijn ze zelf uitgestapt."
De Consumentenbond heeft een eerste inventarisatie gemaakt van de nasleep van de aswolk van medio april, waaruit blijkt dat de gedupeerden doorgaans slecht zijn geïnformeerd. Een meerderheid van de gedupeerden moest in strijd met de Europese regels zelf onderdak regelen en wacht daarvoor nog op een vergoeding. Veel reizigers zijn in afwachting van de afhandeling van hun schadeclaim.
De KLM schort de uitbetaling van de claims op totdat dat de Europese ministers van Verkeer op 24 juni duidelijkheid scheppen over de vraag wie aansprakelijk is.
Bron: Pzc
Onweersdagen: 0
Te zien zijn drie kraters foto is genomen door de kustwacht van ijsland met een speciale camera (of radar)die door de wolken heen kan kijken
Het vulkaan beest laat zich weer zien , is het een aap ?
| Gewijzigd: 21 april 2017, 10:26 uur, door Joyce.s
Het is natuurlijk lastig voor mensen die weg moeten, maar met klagen bereik je niks, hoogstens irritaties van anderen.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Feit is gewoon dat dit een flinke impact heeft op de (wereld)handel
supercell heeft gelijk
zowiezo is moeder natuur niet te verslaan en van mij mag ze nog wel effies door gaan zo.
want de mens denkt maar dat ze alles toelaat. maar ....nee
weather without storms is no weather at all.