http://http.ruv.straumar.is/static.ruv.is/...ldmyndirnar.wmv
Het vliegverbod in België is vanochtend om 8 uur afgelopen. Het luchtverkeer zal gefaseerd weer op gang worden gebracht om zich vervolgens geleidelijk aan te normaliseren in de komende dagen. Brussels Airlines herneemt dinsdagmiddag om 12 uur haar passagiersvluchten. In België ging het luchtruim vandaag om 8 uur weer open, nadat het door de aswolk van de IJslandse vulkaan sinds donderdag dicht was. Dat besliste staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) gisteravond. ‘Als de luchtkwaliteit het toelaat’, was de voorwaarde. De beslissing is volgens Schouppe niet gebaseerd op de druk van luchtvaartmaatschappijen maar op de veiligheid.
Om 9.15 uur landt normaal gezien de eerste vlucht, uit Wenen, op Brussels Airport. Dat staat op de website van Brussels Airport en wordt bevestigd door een woordvoerder van de luchthaven. Normaal gezien zou de eerste vlucht die zou landen een toestel uit Antalya zijn, maar die vlucht heeft vertraging opgelopen, aldus woordvoerder Paul De Backer. De vlucht uit Antalya zou voorlopig om 9.52 uur landen. Ook om 12.00 uur en 12.10 uur komen normaal gezien nog vluchten uit Antalya toe. De woordvoerder geeft nog mee dat de luchthaven dinsdag nog maar op halve capaciteit draait.
Vanaf 12 uur zal het aantal vertrekken en landingen geleidelijk toenemen. De eerste opstijgende vliegtuigen zouden richting Afrika gaan. Brussels Airport raadt vertrekkende passagiers aan om eerst hun luchtvaartmaatschappij of reisagent te contacteren alvorens naar de luchthaven te komen.
'Grootste prioriteit aan klanten in Afrika'
Brussels Airlines herneemt om 12 uur haar passagiersvluchten. Om het grote aantal klanten terug naar België te krijgen zal Brussels Airlines ook extra capaciteit inhuren bij buitenlandse luchtvaartmaatschappijen. De grootste prioriteit wordt gegeven aan de klanten die gestrand zijn in Afrika omdat zij de meeste moeilijkheden ondervinden, klinkt het. Brussels Airlines hoopt al haar gestrande reizigers binnen twee à drie dagen te repatriëren. Defensie niet geliefd, maar in nood kent men zijn vrienden
Het ministerie van Defensie toont zich intussen bereid om zijn vliegtuigen ter beschikking te stellen voor de repatriëring van landgenoten. 'Defensie is niet geliefd, maar in nood kent men zijn vrienden', reageerde minister Pieter De Crem (CD&V) in De Ochtend op Radio 1. 'Onze vliegtuigen staan vertrekkensklaar. Het is zo goed als zeker dat ze worden ingezet, de afspraken worden straks gemaakt op het kernkabinet.'
De A330 en A340 van Defensie kunnen elk zo'n 280 mensen met bagage vervoeren, in de A310 is plaats voor 200 passagiers. 'De eerste vlucht zal naar Kinshasa gaan, waar een 1000-tal landgenoten wachten op repatriëring,' wist De Crem. Maar voor het overige moet er nog een prioriteitenlijst worden opgesteld. Defensie zal de vluchten wel niet voor niets uitvoeren. 'Iemand zal moeten betalen. Maar wie dat wordt, moet nog worden afgesproken.'
Jetair en Thomas Cook
Touroperators Jetair en Thomas Cook hebben alle vertrekkende reizen tot woensdag geannuleerd en brengen nu reizigers terug via luchthavens in Zuid-Europa en met bussen. Dinsdag vertrekken dus nog geen Jetairfly-reizigers uit Brussel. Na evaluatie zal beslist worden wanneer afreizen uit België opnieuw mogelijk wordt. Jetair vraagt nog steeds met aandrang dat reizigers zich niet naar de luchthaven begeven, vooraleer ze via de websites of via hun reisagent bevestiging krijgen van hun vlucht.
Jetair brengt sinds zaterdag gestrande Belgische reizigers terug naar België. Acht Jetairfly-vliegtuigen vliegen reizigers uit overzeese vakantiegebieden naar Noord-Spaanse luchthavens. Achtenveertig autocars, waaronder 42 Belgische, pendelen tussen Noord-Spanje en Brussel. Wanneer het Belgische luchtruim opengaat, evalueren Jetair en Jetairfly zo snel mogelijk of deze vliegtuigen reizigers rechtstreeks naar België kunnen vliegen. Daarbij wordt rekening gehouden met de capaciteit van het luchtruim en eventuele technische beperkingen.
Bron Nieuwsblad
http://www.abc.net.au/news/photos/#num=8&id=2874484
En vanaf deze pagina ook weer waanzinnige plaatjes
http://www.icelandreview.com/icelandreview...w_0_a_id=361064 | Gewijzigd: 20 april 2010, 09:23 uur, door Liesbeth Jense
Mogelijk herbegint de vliegchaos later deze week, want vanuit Groot-Brittannië kwamen er enkele uren na het heropenen van vluchten boven Europa al minder gunstige berichten. Na enkele kalmere dagen is de IJslandse vulkaan weer actiever geworden. Dat meldt de beheerder van het Britse luchtruim. Een nieuwe aswolk is daardoor mogelijk op weg zijn naar het Verenigd Koninkrijk. De eerder aangekondigde heropening van het Schotse luchtruim vanmorgen gaat wel door. In de namiddag volgt dan een deel van Engeland, maar Heathrow heropent voorlopig nog niet. Ondertussen heeft de Britse luchtvaartmaatschappij British Airways laten weten dat alle korte en middellangeafstandstandsvluchten vandaag geannuleerd zijn.
Iers luchtruim gesloten tot 12 uur
Nu worden de Noord-Ierse luchthavens 'bedreigd' door de nieuwe aswolk. Het toont aan dat het te vroeg is voor euforie voor de gestrande passagiers: de situatie kan van uur tot uur veranderen. Het Ierse luchtruim blijft nog minstens tot vanmiddag 12 uur gesloten. De heropening van het luchtruim was normaal voorzien voor vanochtend 4 uur. De huidige meteorologische situatie laat dat echter niet toe. Volgens de luchtvaartautoriteit zou uit de laatste berichten blijken dat een nieuwe aswolk op weg is naar Ierland. Mogelijk bereikt de aswolk Ierland rond 12 uur. "Er zal geen enkele commerciële vlucht Ierland voor 12.00 uur verlaten." De beperkingen kunnen mogelijk nog verlengd worden.
Ferryflights
De beslissing om het Belgische luchtruim te heropenen werd genomen na een vergadering met verschillende ons omringende landen, onder meer Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. Op de vergadering werden de gegevens geanalyseerd en uitgewisseld van ferryflights -het terugvliegen van lege toestellen- die vandaag hebben plaatsgevonden. "Die analyses waren gunstig en daarom heeft België deze beslissing genomen", aldus Pauwels.
Motoren checken
"We zullen de situatie blijvend opvolgen en de motoren van de vliegtuigen zullen ook telkens gecheckt worden. Om 11 uur is er dan overleg met de Europese luchtverkeersleiders." Pauwels verwacht vandaag nog niet de grote drukte. "Morgen daarentegen zou heel druk kunnen worden", besluit hij. Eerder was al bekendgemaakt dat om 14 uur ook het vertrekkend luchtverkeer stelselmatig hervat zou worden.
Eerste Jetair-reizigers arriveren vanaf middag
Vanaf 12 uur landen in Brussel de eerste acht vliegtuigen met in totaal 1.550 Belgische Jetair-reizigers aan boord. De reizigers komen uit Tenerife, Mallorca, Tukse Riviera, Tunesië en Egypte. Nog eens 1.000 Jetair-reizigers zijn momenteel met autocars onderweg uit Noord-Spanje naar Brussel. Dat laat de touroperator weten in een persbericht. Er vertrekken nog geen Jetairfly-reizigers uit België vandaag. Na evaluatie zal beslist worden wanneer afreizen uit België opnieuw mogelijk wordt. Jetair vraagt nog steeds met aandrang dat reizigers zich niet naar de luchthaven begeven, vooraleer ze via de websites of via hun reisagent bevestiging krijgen van hun vlucht.
Bron Hln | Gewijzigd: 21 april 2017, 10:18 uur, door Joyce.s
De IJslandse vulkaan heeft momenteel drie kraters die as en lava spuwen, maar de situatie is redelijk stabiel gebleven. Dat heeft de politie dinsdag gemeld. De vulkaan is relatief kalm gebleven afgelopen nacht en de activiteit in de Eyjafjallajökull-gletsjer is niet veranderd, maakte de politie in een verklaring bekend. De IJslandse kustwacht is maandag met deskundigen over de vulkaan gevlogen om de uitbarsting te bekijken. Volgens de politie is er nog steeds sprake van ''aanzienlijke vulkanische activiteit''.
Uit de kraters stijgt nog steeds een aspluim op, maar die is kleiner en lichter dan in het begin, wat wijst op minder asdeeltjes. Een IJslandse meteoroloog liet weten dat de aswolk dinsdag een hoogte van krap 5 kilometer had bereikt. Eerder was maximaal 11 kilometer gemeten. Maandag was er voor het eerst lava zichtbaar, sinds de uitbarsting vorige week begon. De lava werd tot zo'n 3 kilometer hoogte de lucht in gespuwd.
Bron AD
De angst voor de aswolk, veroorzaakt door de vulkaanuitbarsting in IJsland, is een hype. Er was vorige week vrijdagochtend al geen verhoogd risico meer voor vliegtuigen. Dat kan elke wetenschapper met enige kijk op atmosferisch stof berekenen.
Dat zei sterrenkundige Rudolf le Poole van de Sterrenwacht Leiden dinsdag. Volgens Le Poole is het ,,volkomen knettergek'' wat er de afgelopen vijf dagen is besloten over de aswolk en de gevolgen daarvan. De wetenschapper verwijt minister Camiel Eurlings van Verkeer dat niet de juiste deskundigen zijn geraadpleegd. ,,Dan had hij zaterdag het Nederlandse luchtruim alweer kunnen openstellen en miljarden aan schade kunnen voorkomen.''
Bron: Hln
De Japanse autoconstructeur Nissan legt drie productielijnen in Japan stil omdat bepaalde onderdelen die met het vliegtuig vanuit Ierland aangebracht moeten worden, door de aswolk van de IJslandse vulkaan niet in in Japan kunnen komen. Ook bij BMW wordt de productie verstoord als gevolg van de aswolk. Nissan gaat vanaf morgen voor onbepaalde duur één van de twee productielijnen van zijn fabriek in Oppama, nabij Tokio, stilleggen, en twee lijnen van zijn fabriek in Kyushu, in het zuiden van het land.
Op die lijnen worden de modellen Cube, Murano en Rogue gebouwd, bestemd voor de Noord-Amerikaanse markt, aldus Nissan-woordvoerder Mitsuru Yonekawa. Het stilleggen van de lijnen zal gevolgen hebben voor de productie van ongeveer 2.000 wagens per dag.
Behalve Nissan gaat ook de Duitse autobouwer BMW zijn productie onderbreken door het vliegverbod ten gevolge van de aswolk uit de IJslandse vulkaan. Reeds dinsdag zullen de banden in de fabriek in Dingolfing bij de avondploeg stilgelegd worden. Daarna volgen de fabrieken in Regensburg en München woensdag en donderdag. Dat heeft een woordvoerder dinsdag bekendgemaakt. In totaal moet de productie van ongeveer 7.000 wagens uitgesteld worden, aldus de woordvoerder.
Bron: Hln
tjsa, held hoor die man.... publiceer zulke berichten dan zaterdag en niet een paar dagen later.
erg jammer van die gozer.
De overgrote meerderheid van de IJslanders merkt helemaal niets van de vulkaanuitbarsting onder de Eyjafjallajökullgletsjer, en ook niet van de beruchte aswolk. De westelijke en noordelijke winden hebben de massieve askolom naar West-Europa gevoerd, weg van het eiland. Het internationale vliegveld en de binnenlandse vliegvelden zijn tijdens en na de erupties gewoon open gebleven.
Pikdonker
De enigen die last hebben van de vulkaan, zijn enkele honderden mensen die in het gebied van de gletsjer wonen. De meerderheid van hen is boer. Een van hen is Finnur Tryggvason. Hij heeft paarden en een paar schapen. Het is hier een dag lang pikdonker geweest door de aswolk, zei hij op zaterdag. Er was ook veel onweer, maar door de wolken kon ik de bliksem niet zien. De eerste eruptie die plaatsvond was niet schadelijk en werd de 'toeristenuitbarsting' genoemd, maar de tweede, amper anderhalve dag later, was wel menens. De Civiele Bescherming was echter al gewaarschuwd door een aantal aardbevingen en had voor de eerste uitbarsting al 800 mensen van hun bed gelicht en geëvacueerd. Er was vooral angst voor overstromingen die kunnen ontstaan als de gletsjer smelt.
Boeren mochten nog wel naar hun vee om te melken, maar de rest van de bewoners moest tot zaterdagavond in het opvangcentrum blijven. Ze kregen stofmaskers en veiligheidsbrillen mee, en veel mensen probeerden om alle kieren hermetisch te dichten, tegen de as. Dat is bij Tryggvason niet gelukt: De as is binnen gekomen, en dan vooral in de buitengebouwen. De as in de regio is minder dan 5 centimeter dik, behalve op sommige plaatsen waar het door de wind naartoe is gebracht. Als de laag dikker is en niet wordt weggespoeld door de regen, zijn de gevolgen groter, omdat het stof fluorine bevat, dat schadelijk is voor dieren omdat het botten en tanden verzwakt.
De grond in
Gerstboer Thorarinn Olafsson ligt er niet wakker van. "Ik heb hier 1 of 2 centimeter as, dat ploeg ik gewoon terug de grond in. We hebben wel een hoop regen nodig om het gif weg te spoelen." Als de eruptie aanhoudt, wordt het een ander verhaal. De Boerenvereniging is bezorgd dat er veel hooi nodig is om de grond dan te beschermen. Overstromingen hebben intussen wel schade veroorzaakt, aan wegen, bruggen en dijken. Het zuidelijke stadje Vik heeft even problemen gehad met de voedselvoorziening en met het melken van de koeien. Gisteren bleef de school gesloten, omdat er te weinig zicht was.
Volgens Urdar Gunnarsdottir van de Civiele Bescherming is het onmogelijk te zeggen of Reykjavik nog iets gaat merken van de aswolk. "Dat hangt volledig af van de eruptie, de windrichting en de windkracht." Voorlopig leven de IJslanders nog gewoon door alsof er niets aan de hand is.
Bron Hln | Gewijzigd: 21 april 2017, 10:18 uur, door Joyce.s
Wat is daar nog van over
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair vliegt tot donderdag 13.00 uur niet naar en vanuit Noord-Europa vanwege de aswolk uit IJsland. Dit liet de onderneming dinsdag weten. Eerder hoopte de maatschappij woensdagmiddag de vluchten te kunnen hervatten. Nederlandse reizigers maken het meest gebruik van Ryanairvluchten vanuit Eindhoven, Weeze (Duitsland) en Charleroi (België). In Zuid-Europa blijft de prijsvechter vliegen, maar in Noord-Europa is de situatie qua vliegomstandigheden onveranderd, zo lichtte de maatschappij dinsdagmiddag haar besluit toe. Vrijdagmiddag hoopt Ryanair weer helemaal volgens een normaal schema te vliegen.
Reizigers Ryanair nog 14 dagen vast
Het kan nog twee weken duren voordat gestrande reizigers van Ryanair naar Nederland kunnen terugvliegen. Bij de luchthaven in Girona, vlak bij Barcelona, meldden zich maandag honderden Nederlandse reizigers. ,,Het is een enorme chaos. Na twee uur in de rij te hebben gestaan kregen we te horen dat we pas op 3 mei kunnen terugvliegen'', zei een Nederlandse toerist dinsdag vanuit Barcelona. Ryanair was dinsdagochtend niet bereikbaar voor commentaar.
Bron: AD
Nu het luchtruim boven België weer opengesteld is, komt het vliegverkeer stilaan op gang. Brussels Airport verwacht vandaag 24.000 passagiers op 120 vertrekkende en 113 aankomende vluchten. Woensdag worden 45.000 reizigers verwacht. "We hebben nog verschillende slots beschikbaar. Onze luchthaven kan 75 vluchten per uur aan. Momenteel zitten we op iets meer dan de helft", weet Paul De Backer van Brussels Airport.
Om 9.41 uur is het eerste vliegtuig, een vlucht afkomstig uit Antalya, geland op Brussels Airport. De eerste vertrekkende vlucht met passagiers aan boord was een vlucht van Brussels Airlines naar Kinshasa, met tussenstop in Yaoundé. De luchthavenbeheerder raadt passagiers nog steeds aan contact op te nemen met hun luchtvaartmaatschappij of reisagent om er zeker van te zijn dat hun vlucht vertrekt, alvorens naar de luchthaven te komen.
Bron: Hbvl | Gewijzigd: 20 april 2010, 19:42 uur, door Bronk
Het luchtruim is vandaag na vijf dagen heropend, maar er mag nog steeds niet in het donker worden gevlogen. Om 21.01, een kwartier na zonsondergang, gaat het dan ook weer dicht. Morgen gaat het vliegverkeer om kwart over zes weer verder. De Europese ministers van Verkeer hebben gisteren afgesproken vliegtuigen alleen met daglicht te laten vliegen. Het zal zeker enige dagen duren voor het vliegverkeer van en naar Schiphol weer volledig volgens schema verloopt, meldt de luchthaven op de website.
Aslaag
Een toestel van ArkeFly dat vanmorgen vanuit het Turkse Antalya naar Schiphol is gekomen was bedekt door een aslaag. Het vulkanische stof heeft geen problemen voor de motoren opgeleverd.
Nog lang niet in heel Europa wordt gevlogen. Het Duitse luchtruim blijft tot zeker 20.00 uur vanavond dicht. Ook het Britse en Ierse luchtruim is grotendeels gesloten, alleen boven 6.000 meter en boven Schotland mag gevlogen worden. Het Finse luchtruim blijft minimaal tot woensdagavond 20.00 uur dicht. Boven Midden- en Oost-Europa wordt wel steeds meer gevlogen.
De helft
De Europese luchtverkeersleiding Eurocontrol verwacht dat er vandaag 14.000 vluchten in Europa plaats zullen hebben. Dat is ongeveer de helft van het aantal vluchten op een normale dinsdag. In totaal zijn er al 95.000 vluchten in Europa geannuleerd.
Bron: Elsevier | Gewijzigd: 20 april 2010, 20:14 uur, door talkyr86
vanwege het verhaal van jan
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
vanwege het verhaal van jan
wat ik ervan kan zeggen heb ik via het NOS journaal (van gerrit hiemstra, dat wel dus heb er m'n twijfels aan ) dat die aswolk vanwege een klein lagedrukgebied bij ijsland naar het zuidwesten trekt en dus met name via schotland ierland en west frankrijk
Gewoon het weekeinde vrij eigenlijk moest ik werken, maar er ging niks, dus behalve ganzenborden was er weinig dat we konden doen. Gelukkig zijn er nu weer een paar vluchten. Morgen kan ik weer aan de bak, later dan normaal, omdat ze nog met die restricties zitten. Of de situatie nog lang redelijk gunstig blijft, hangt helemaal af van de activiteit van de vulkaan, en de windrichting op de hoogte van de aswolk. Maar in ieder geval kunnen zeker onze ICA (InterContinentAle) passagiers voor een groot deel weer naar huis. Het is wel rommelig op Schiphol hoor....