Deze aswolk treft de economie zoveel is zeker. Ook bedrijven waar je het niet zo snel van verwacht.
Nederlandse longpatiënten maken zich niet veel zorgen om de aswolk uit IJsland en de gevolgen die de as voor hen kan hebben. Dat blijkt uit het kleine aantal telefoontjes dat sinds de vulkaanuitbarsting binnengekomen is bij het Astma Fonds. De telefoontjes van bezorgde mensen zijn op de vingers van een paar handen te tellen, aldus een zegsman maandag. ,,Waarschijnlijk hebben de woorden van minister Ab Klink dat de aswolk in principe ongevaarlijk is, veel mensen wel gerustgesteld.''
Ook de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) ontvangt geen informatie dat artsen sinds de vulkaanuitbarsting veel bezorgde astmapatiënten op het spreekuur hebben gekregen. Nederland telt meer dan een miljoen longpatiënten. Mochten longpatiënten toch problemen ondervinden als gevolg van de aswolk, dan weten ze uitstekend hoe zij daar op moeten reageren, stelde de woordvoerder van het Astma Fonds. ,,In principe is as niet anders dan bijvoorbeeld smog'', legde hij uit. ,,Er zijn heldere gedragsadviezen voor dat soort situaties, zoals op bepaalde tijdstippen niet te intensief bewegen en mogelijk medicijngebruik aanpassen.''
Bron De Pers
Naar schatting 30 procent van het totaal aantal vluchten in Europa zal maandag doorgaan. Het gaat om acht- à negenduizend van de normale 28.000 vluchten. Ze vliegen over ongeveer de helft van het Europese continent, voornamelijk het zuiden. Luchtverkeerscentrum Eurocontrol heeft dat maandag gemeld. Momenteel is het luchtruim geopend voor burgerluchtvaart in Portugal, Spanje, delen van Italië en Frankrijk, de Balkan, Bulgarije, Griekenland en Turkije, evenals Noorwegen en delen van Zweden. Sinds de instelling van vliegverboden in Europa zijn inmiddels zo'n 83.000 vluchten geannuleerd.
Een Boeing 737 van luchtvaartmaatschappij KLM is maandagochtend iets voor 11.00 uur in de ochtend vertrokken van Schiphol naar de Parijse luchthaven Charles de Gaulle. Het gaat om een vlucht zonder passagiers met de normale bemanning aan boord. We laten deze vliegen om aan te tonen dat het kan en dat het veilig is om te vliegen. Tot nu toe zijn al testvluchten uitgevoerd boven Nederland, Duitsland en Frankrijk. Ook vloog KLM zondag vanaf Schiphol naar Düsseldorf en terug. De route waar maandagochtend gevlogen wordt, was nog niet getest.
Alle reguliere vluchten van KLM zijn in ieder geval tot maandag 14.00 uur opgeschort. Naar verwachting maakt de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) op korte termijn bekend of en tot wanneer het vliegverbod boven het Nederlandse luchtruim wordt verlengd.
Bron De Pers
De kans is groot dat de eerste asdeeltjes uit de IJslandse vulkaan dinsdag op de Nederlandse grond landen. Dat heeft het KNMI maandag gemeld. De as is de afgelopen dagen nog niet op de grond geland door het droge weer. Maar de kans is groot dat er dinsdag lokaal een bui valt. Daarmee zouden de eerste asdeeltjes de Nederlandse bodem bereiken.
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) meldde eerder al dat de deeltjes zo verdund zijn, dat er in principe geen risico voor de volksgezondheid bestaat.
Bron De Pers
Het vliegverbod in Duitsland in verband met de aswolk uit IJsland is verlengd tot dinsdagochtend 02.00 uur. Dat maakte de Duitse luchtvaartautoriteit DFS maandagochtend bekend. Eerder was er nog sprake van dat het luchtruim gesloten zou blijven tot 20.00 uur maandagavond. Een groot deel van het vliegverkeer in Europa ligt plat door de gevolgen van een vulkaanuitbarsting op IJsland.
In de zuidelijke deelstaat Beieren gaat maandagmiddag een vliegtuig de lucht in dat onderzoek gaat doen naar de aswolk boven Duitsland. De vlucht zal twee tot drie uur duren.
Bron De Pers
Terwijl KLM en andere Europese maatschappijen zuchten onder het vliegverbod vliegt de IJslandse maatschappij Icelandair alsof er niets aan de hand is vrolijk de wereld over.
Wij (luchtmacht meteorologische groep) gebruiken deze kaarten van de Engelsen (met office)
http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/vaacuk_vag.html. Je ziet hierbij de verspreiding van de as op verschillende hoogten. Sfc staat voor surface, FL200 voor een hoogte van 20.000ft (=ongeveer 6km), FL350 voor een hoogte van 35.000ft (is ongeveer 11km). | Gewijzigd: 19 april 2010, 15:04 uur, door marsel
Vanwege vulkaanas in de lucht is het Nederlandse luchtruim al sinds donderdagavond 15 april gesloten. Hierdoor zitten vele reizigers vast op luchthavens en lopen vliegmaatschappijen flinke economische schade op. Sinds dit weekeinde komt er steeds meer kritiek op het vliegverbod dat is ingesteld door de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) en de Militaite Luchtvaart Autoriteit. Dit besluit werd genomen in overleg met de ministers van Verkeer en Defensie en het KNMI. Inmiddels is het vliegverbod al iets versoepeld. Zo mogen bijvoorbeeld helikopters en zweefvliegtuigen weer de lucht in. Ook zijn er door een aantal vliegmaatschappijen al testvluchten uitgevoerd naar diverse bestemmingen. Deze vluchten verliepen zonder problemen. Naar verluidt is er geen schade als gevolg van de as teruggevonden. Niet in de motoren en niet in de luchtfilters.
Op deze afbeelding ziet u de gemeten asconcentratie voor vandaag.
De roep voor verdere versoepeling van het vliegverbod wordt dan ook steeds groter. Hoe staat het eigenlijk met de aswolk? En moeten we wel echt zo star vast houden aan het vliegverbod? Oordeelt u zelf aan de hand van de informatie in en de afbeeldingen bij dit verhaal.
Het vulkanische as hangt op een hoogte van enkele kilometers in de atmosfeer. Vliegtuigen moeten hier wel doorheen, maar bevinden zich het merendeel van de tijd niet op deze hoogte. Daarnaast is de asconcentratie boven Nederland niet zo hoog als boven een aantal andere plaatsen. Door de wind is het vulkaanas namelijk uit elkaar gewaaid. Dit is goed te zien in één van de plaatjes links van dit verhaal. De grootste asconcentratie hangt niet boven ons land.
In het plaatje daaronder ziet u de verwachte ontwikkeling van de aswolk voor morgen (dinsdag). Het daarop volgende plaatje toont de verwachting voor woensdag. Met een noordwestelijke stroming aan de grond en op grotere hoogte in de lucht blijft de aanvoer van vulkaanas dus in stand. Er blijft dus vulkaanas onze kant op komen. Voor die as ons land bereikt, is de aswolk al flink uit elkaar gewaaid.
Deze afbeelding toont de verwachting voor morgen.
En voor woensdag.
Afgelopen vrijdag is er al een beetje vulkaanas op de grond terecht gekomen. Vannacht en morgenochtend kan dat weer gebeuren. Er wordt in het midden en noorden van Nederland namelijk regen verwacht. Het as wordt opgenomen in de regendruppels en komt zo op de grond of andere voorwerpen terecht. Als het water opdroogt, kunt u misschien de restanten vulkaanas zien.
Bronnen: Meteo Consult & Rheinisches Institut für Umweltforschung.
Persoonlijk denk ik dat het beter is dat het luchtruim boven Nederland/België/Duitsland dicht blijft. Het kan levens redden tenslotte
Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
Bron Swisseduc | Gewijzigd: 21 april 2017, 10:10 uur, door Joyce.s
http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlni...overtrokken.xml | Gewijzigd: 19 april 2010, 15:32 uur, door Romani
Het is nu gewoon een geldkwestie aan het worden. Dat er mensenlevens op het spel staan interesseert ze niet eens meer. Maar ik vermoed dat het luchtruim nog wel 2 dagen dicht blijft
Dit krijgt wel weer een staartje aan het einde.