De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) wil dat de vliegdienstregeling wordt hervat. Zij laten dat weten naar aanleiding van testvluchten door Lufthansa en KLM. Volgens VNV-voorzitter Evert van Zwol hebben de testen aangetoond dat er geen direct gevaar dreigt voor vliegtuigen. 'De hoeveelheid of concentratie van de asdeeltjes in de atmosfeer is naar alle waarschijnlijkheid dusdanig gering is dat er geen gevaar voor het luchtverkeer van uit gaat,’ aldus Van Zwol.
Gesloten
De KLM maakte zondagmorgen bekend tot middernacht niet binnen Europa te vliegen. Intercontinentale vluchten hebben niet plaats tot in ieder geval 20.00 uur. De VNV roept de overheden op om niet zonder meer vast te houden aan de gedachte dat vulkaanas in welke concentratie dan ook gevaarlijk is voor de luchtvaart. Maatschappijen en vliegtuigfabrikanten moeten volgens de vereniging procedures vaststellen waaronder veilig gevlogen kan worden.
Alleen bij daglicht
Er kan bijvoorbeeld gedacht worden aan aangepaste vlieghoogtes en routes, of het uitsluitend vliegen bij daglicht. 'Samen met enkele Europese zusterorganisaties ziet de VNV mogelijkheden om bij de huidige weersomstandigheden en onder voorwaarden vluchten weer veilig uit te kunnen voeren,’ aldus de VNV.
Bron: Elsevier | Gewijzigd: 18 april 2010, 21:41 uur, door MarkNL
En lekker rustig al dagen genieten van een vliegtuigvrije lucht.
Ben benieuwd wat de vulkaan gaat doen in Ijsland. Dit is wel een kleinbeetje het Yellowstone (Supervolcano)
Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
Komt dit omdat er geen vliegtuigen vliegen, of is dit toeval mede door de noord-westelijke stroming die sowiezo "schone" lucht aanvoerd...?
Begrijp dat vulkaan-as ook vervuilend is, maar zo schoon als de lucht op het oog lijkt is hij weinig.
vaak drijven de vliegtuigstrepen samen tot een soort sluierbewolking rond de middag. | Gewijzigd: 18 april 2010, 15:52 uur, door Romani
In Ijsland zijn ze bang dat dit zeker gebeurd, alleen horen wij niemand hierover iets zeggen in eigen land.
Toch raar aan het begin van het jaar waren alle ogen gericht op Yellowstone en dan gebeurt het gewoon om de hoek.
Yellowstone mag van mij toch nog een tijdje wachten, zo'n supervulkaan overleeft de mensheid niet.
Het vliegverbod boven België is verlengd tot vanavond 20 uur. Dat heeft staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) bekendgemaakt. Door de vulkaanuitbarsting in IJsland worden ook elders in Europa de vliegtuigen langer aan de grond gehouden. Het Belgische luchtruim is sinds donderdag 16.30 uur afgesloten voor alle vertrekkende en landende vliegtuigen, als gevolg van de aswolk afkomstig van de vulkaanuitbarsting in IJsland. Het vliegverbod is nu alvast verlengd tot vanavond 20 uur. Dat betekent dat het Belgische luchtruim in totaal minstens 75 uur dicht zal zijn.
Belga
Ook in de rest van Europa blijft de aswolk het vliegverkeer ernstig verstoren en worden de vliegtuigen langer aan de grond gehouden. In 24 Europese landen geldt er een geheel of gedeeltelijk vliegverbod. Zo is er in Finland geen vliegverkeer mogelijk voor maandagavond 17 uur. In Tsjechië is er een verbod tot maandagmiddag 12 uur. In Duitsland geldt het voorlopig tot vanavond 20 uur, in Denemarken tot maandagmorgen 2 uur. Vanmorgen voerde ook Bulgarije een vliegverbod in. Enkele luchtvaartmaatschappijen hebben nu ook al vluchten geschrapt tot dinsdag. Zowel British Airways als het Scandinavische SAS hebben al laten weten dat ze morgen niet zullen vliegen. In ons land vliegt Brussels Airlines sowieso niet tot morgenmiddag.
De Europese luchtverkeersleider Eurocontrol zegt dat 84 procent van de geplande vluchten vandaag aan de grond blijven. Normaal gezien moesten er 25.000 vluchten uitgevoerd worden, maar slechts 4.000 daarvan kunnen effectief doorgaan. Sinds donderdag zijn in Europa al 63.000 afgelast. De aswolk heeft niet alleen grote gevolgen voor het vliegverkeer binnen Europa. Ook de vluchten vanuit Amerika, Azië en Australië naar Europa kunnen niet doorgaan. De Europese ministers van Transport houden morgen een speciale videoconferentie om de situatie te bespreken. Europees commissaris voor Transport Siim Kallas staat ook in voortdurend contact met Eurocontrol en met de autoriteiten van de getroffen landen om de mogelijkheden te bespreken.
Kritiek op het vliegverbod
Sommige luchtvaartmaatschappijen beginnen stilaan kritiek te uiten op het vliegverbod. Zo noemde de directeur van KLM het verbod een overdreven maatregel. Een toestel van KLM dat tijdens een testvlucht tot op 13.000 meter is geraakt, is daarvoor het beste bewijs, aldus de KLM-topman. Onder meer Lufthansa in Duitsland en KLM in Nederland maakten gisteren testvluchten. De vliegtuigen bleven erg laag vliegen om te kijken of vliegen op een lage hoogte toch mogelijk zou zijn. De vluchten verliepen probleemloos. De toestellen werden nadien onderzocht en zowel KLM als Lufhansa zeggen dat er geen schade was, maar voorlopig blijft het vliegverbod gelden. In Nederland zullen vandaag nog enkele testvluchten uitgevoerd worden, net als in Frankrijk, Italië en Duitsland.
Bron: De Redactie
Het Nederlandse luchtruim blijft in ieder geval tot zondagavond 20.00 uur gesloten. Het Nederlandse luchtruim is nog niet veilig voor de luchtvaart, omdat de wolk met vulkaanas uit IJsland nog steeds boven het Europese vasteland hangt. Dit heeft te maken met de huidige weersomstandigheden. KLM vliegt in ieder geval binnen Europa niet tot middernacht KLM vliegt in ieder geval binnen Europa niet tot middernacht. Dat heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat zondagmiddag gemeld.
KLM
Luchtvaartmaatschappij KLM maakte zondagochtend bekend alle Europese vluchten tot zondag middernacht op te schorten. Voor de intercontinentale vluchten van KLM geldt dat die in ieder geval tot zondagavond 20.00 uur niet zullen worden uitgevoerd. KLM heeft dit besloten op basis van de informatie die ze van de autoriteiten heeft gekregen. Het luchtruim is nog niet veilig voor de luchtvaart omdat de wolk met vulkaanas uit IJsland nog steeds boven het Europese vasteland hangt. Sinds donderdag 18.00 wordt er niet meer gevlogen boven Nederland. De Inspectie Verkeer en Waterstaat, de Militaire Luchtvaart Autoriteit, Luchtverkeersleiding Nederland en het KNMI beslissen gezamenlijk wanneer er weer gevlogen mag worden.
Testvlucht
KLM maakte zaterdagavond wel zonder problemen een testvlucht boven Nederland met een Boeing 737. De vlucht werd gemaakt om te kijken of de atmosfeer schoon genoeg is voor luchtverkeer. De resultaten van een technische inspectie van het toestel worden op zondagochtend verwacht. Volgens burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer zitten er ongeveer 1.300 mensen vast op de luchthaven. Ruim duizend particulieren hebben zaterdagavond gebeld naar het speciale telefoonnummer van de gemeente Haarlemmermeer om gestrande reizigers op Schiphol in hun huis op te nemen. Vooral voor ouderen, gezinnen met kinderen en reizigers die medische zorg nodig hebben, wordt opvang buiten Schiphol gezocht.
Overlast
Inmiddels groeit de overlast die het gevolg is van het vliegverbod. Alarmcentrale Eurocross wordt overspoeld met telefoontjes van Nederlanders die vastzitten. Op het centraal station in Amsterdam vormden zich lange rijen voor de loketten voor internationale treintickets. Ook op Schiphol staan lange rijen van mensen die naar het buitenland willen met de trein. Het filmfestival Imagine, dat momenteel in Amsterdam plaatsvindt, moest het symposium Eastern Promises dat voor zondag was gepland afgelasten. Op het symposium zouden diverse gasten uit Oost-Europa aanwezig zijn, maar zij kunnen niet naar Amsterdam komen.
Visumaanvragen
FNV Bondgenoten heeft de overheid opgeroepen de luchtvaartsector te steunen. FNV Bondgenoten denkt aan maatregelen als werktijdverkorting en tijdelijke verlaging van personeelslasten. De marechaussee heeft toegezegd een soepelere norm te hanteren voor visumaanvragen voor mensen die vastzitten in de internationale zone van Schiphol en de luchthaven willen verlaten. Al 150 mensen die de afgelopen dagen achter de paspoortcontrole van de luchthaven zijn gestrand hebben een tijdelijk visum gekregen. Reizigers die vastzitten op Schiphol slaan op grote schaal spullen in die in de eerste levensbehoeften voorzien, zo bleek zaterdag. Artikelen zoals tandenborstels, tandpasta, deodorant, babyvoeding, onderbroeken en sokken vliegen over de toonbank, zo meldden winkeliers op Schiphol Plaza.
Bron: Elsevier
In Groot-Brittannië is een klein vliegtuigje neergestort in een veld nabij Hampshire. Twee mannen kwamen bij de crash om het leven. De politie onderzoekt of de aswolk van de IJslandse vulkaan er voor iets tussen zit. Door de uitbarsting van een IJslandse vulkaan is al dagen een vliegverbod van kracht. Ook boven Groot-Brittannië mogen passagiers- en vrachtvliegtuigen niet vliegen. In dit geval ging het om een klein privévliegtuig.
Voorlopig is het nog te vroeg om te zeggen of de aswolk een rol gespeeld heeft. Kleine vliegtuigjes mogen in principe vliegen zolang ze niet te hoog gaan.
Bron: Hln
| Gewijzigd: 21 april 2017, 10:09 uur, door Joyce.s
Het ministerie van Defensie heeft beslist dat zijn werknemers, zowel burgerlijke als militaire, als wettig afwezig zullen beschouwd wordenals ze geblokkeerd zitten door het verstoorde luchtverkeer. Dat deelt een woordvoerder van Defensie mee. Zoals bekend blijft een groot deel van het Europese luchtruim voorlopig gesloten.
Geen verlofdagen
"Alle militairen en burgerlijke medewerkers van Defensie die kunnen aantonen dat ze door het verstoorde luchtverkeer vastzitten, worden vrijgesteld", zei de woordvoerder aan Belga. "Die betrokken werknemers van Defensie zullen dus geen verlofdagen moeten inleveren", werd er aantoegevoegd.
Honderden
Het ministerie weet momenteel niet over hoeveel werknemers het gaat, maar vermoedt dat het gaat om enkele honderden mensen die morgen alvast niet op het werk zullen raken. Het probleem stelt zich uiteraard zowel aan Franstalige als aan Nederlandstalige kant
Bron: HLN | Gewijzigd: 21 april 2017, 10:09 uur, door Joyce.s
Duizenden op Russische luchthavens in transit vastzittende buitenlanders kunnen via een spoedprocedure een voor drie dagen geldend Russisch visum verkrijgen, waardoor de reizigers de transitzone kunnen verlaten om bijvoorbeeld in de stad verzorging te kunnen krijgen of in een hotel te trekken.
Media in Moskou noemden de toestand chaotisch. Russische taxibestuurders zouden wanhopige buitenlanders aanbieden hen voor 1.000 dollar binnen de tien uur in de naburige EU-lidstaat Letland te brengen. Volgens Levitin zou de verstoring nog minstens drie dagen aanhouden. Het Russische luchtruim was zondag niet gesloten. Wel vielen er 400 verbindingen met het Westen uit. In het buurland Oekraïne is president Viktor Joesjtsjenko alsnog met een Tupolev-134 vanuit Kiev naar Krakau gevlogen.
Bron: HLN
een vliegtuig boven nijmegen
Hier en daar worden wat lege toestellen opgehaald.
Komt dit omdat er geen vliegtuigen vliegen, of is dit toeval mede door de noord-westelijke stroming die sowiezo "schone" lucht aanvoerd...?
Begrijp dat vulkaan-as ook vervuilend is, maar zo schoon als de lucht op het oog lijkt is hij weinig.
vaak drijven de vliegtuigstrepen samen tot een soort sluierbewolking rond de middag.
Niemand die iets zinnigs kan melden hierover...?
De meeste Franse vliegvelden inclusief die van Parijs blijven tot dinsdagmorgen gesloten. Dat maakte de Franse premier zondag bekend. Een groot deel van het luchtverkeer in Europa ligt stil door de gevolgen van een vulkaanuitbarsting op IJsland. Sinds donderdag zijn al meer dan 63.000 vluchten uitgevallen.
Bron: AD | Gewijzigd: 18 april 2010, 18:14 uur, door Sietse
Er mag weer gevlogen worden vanaf de luchthaven van Frankfurt am Main, het grootste vliegveld van Duitsland. Dat maakte de Duitse luchtvaartautoriteit DFL zondag bekend. Er mag tot 20.00 uur zondagavond naar het noorden worden gevlogen, aldus een zegsvrouw van DFL. Eerder op de dag gingen al vijf andere Duitse luchthavens weer open. Wat er na dat tijdstip gebeurt, is nog onduidelijk.
Bron: AD
Zondagavond rond 20.00 uur zijn twee KLM-toestellen vanaf luchthaven Schiphol vertrokken. Een vrachtvliegtuig naar Sharjah in de Verenigde Arabische Emiraten en een zogenoemde combi, die zowel passagiers als vracht kan vervoeren, naar Bangkok en aansluitend Taipei. In het tweede toestel zit extra bemanning. Dat heeft een woordvoerster van de maatschappij laten weten.
Bron: De Pers
President-directeur Peter Hartman van luchtvaartmaatschappij KLM zegt dat het Europese luchtruim veilig is. ''Met uitzondering van een band in het noorden tussen IJsland en Rusland.'' KLM voert zondagavond dan ook drie commerciële vluchten uit, met vracht en bemanning aan boord. Twee toestellen zijn zondagavond rond 20.00 uur vertrokken. Een vrachtvliegtuig naar Sharjah in de Verenigde Arabische Emiraten en een zogenoemde combi, die zowel passagiers als vracht kan vervoeren, naar Bangkok en aansluitend Taipei. In het tweede toestel zit extra bemanning. KLM heeft daar toestemming voor gekregen, zei Hartman zondag. De KLM-topman hoopt dat de autoriteiten net als de verschillende Europese luchtvaartmaatschappijen, snel oordelen dat vliegen weer kan.
Testvluchten
Uit alle testvluchten die KLM en andere maatschappijen zoals Lufthansa en Air France hebben gedaan is niets naar voren gekomen waaruit zou blijken dat het vliegen onveilig is, aldus Hartman. Zondagavond is op hoog niveau overleg in Brussel. Volgens de Spaanse staatssecretaris van Europese Zaken, Diego Lopez Garrido, kan mogelijk maandag de helft van de vluchten weer doorgaan. Spanje is op dit moment voorzitter van de Europese Unie.
'Ingewikkelde situatie'
Volgens Garrido beweegt de aswolk zich langzaam naar het noordoosten. Waarschijnlijk heeft maandag de helft van Europa last van de aswolk. Vanuit dit perspectief zouden dan de helft van de vluchten kunnen doorgaan, aldus Garrido. Hij repte van een ''ingewikkelde situatie''. Europees Commissaris Siim Kallas van Verkeer zei dat het luchtruim stapsgewijs weer zal opengaan. Maandag is er topoverleg tussen onder meer Eurocontrol en Europese Commissie over de situatie.
Gestrande passagiers
Zodra het sein op groen staat, wil KLM de operatie zo snel mogelijk opstarten. In eerste instantie zullen alle maatschappijen proberen gestrande passagiers op hun bestemming te krijgen. ''Iedereen zal elkaar daarbij helpen'', zegt Hartman. ''Daar gaan we niet ingewikkeld over doen.'' KLM wil daartoe zo snel mogelijk vliegtuigen naar de Verenigde Staten en het Verre Oosten hebben, naar de zogenoemde hubs. De partners brengen de passagiers dan verder, KLM zal hetzelfde in Amsterdam doen. ''Als het netwerk op orde is.''
Naweeën
De naweeën van het vliegverbod zullen volgens Hartman zeker een week duren. ''Binnen 48 uur kun je de zaken al behoorlijk oppikken.'' Passagiers in het buitenland horen het vier uur van tevoren als hun vlucht gaat, passagiers in Nederland zes uur.
Eis
Ook de Europese brancheorganisaties van luchtvaartmaatschappijen en vliegvelden maakten zondagavond bekend te eisen dat het vliegverbod direct worden herbekeken. Ze vragen zich af of de maatregel nog passend is. ''De uitbarsting van de IJslandse vulkaan is geen unieke gebeurtenis en de maatregelen die in andere delen van de wereld worden toegepast voor vulkaanuitbarstngen zijn niet van dezelfde schaal als nu in Europa'', aldus de Europese vereniging van luchtvaartbedrijven AEA en de organisatie van vliegvelden ACI Europe zondag. De ACI stelt dat het verbod nu 313 vliegvelden heeft lamgelegd en dat meer dan 6,8 miljoen passagiers getroffen zijn.
Ryanair
De Ierse prijsvechter Ryanair maakte zondagavond juist bekend al zijn vluchten van en naar het noorden van Europa tot woensdag te schrappen. ''We hebben deze middag besloten om alle vluchten in Noord-Europa zeker tot het middaguur van woensdag te annuleren'', zei topman Michael O'Leary tegen Sky News. ''Er is geen aanwijzing dat de vulkanische as onder de huidige weersomstandigheden zal verdwijnen uit Ierland, Scandinavië of Noord-Europa'', voegde hij eraan toe.
Vulkaan
De Eyjafjallajökull-vulkaan op IJsland blijft ook nog altijd voor vliegtuigmotoren schadelijke as naar Europa sturen. Waar in een aantal landen de situatie lijkt te verbeteren, verslechtert die juist in andere landen. De Europese luchtverkeersleiding Eurocontrol in Brussel meldde zondag dat sinds donderdag 63.000 vluchten zijn geannuleerd. Dat heeft tot miljardenverliezen geleid. Vooral de vliegmaatschappijen zijn hard getroffen.
Groot-Brittannië
Het Britse luchtruim blijft in ieder geval tot maandagmorgen dicht. Ook andere landen hebben het vliegverbod zondag verlengd. Oostenrijk houdt het luchtruim tot maandagmorgen gesloten evenals België en Ierland tot maandagmiddag, net als in Zwitserland.
Duitsland
Het vliegverbod in Duitsland is verlengd tot maandagochtend 02.00 uur. Dat maakten de Duitse luchtvaartautoriteiten DFL zondag bekend. Een aantal luchthavens kreeg eerder op de dag toestemming om te vliegen. Zij moeten hun vliegactiviteiten om 20.00 uur gaan staken, aldus een zegsvrouw van de DFL. De luchthavens Berlijn-Tegel en Berlijn-Schönefeld mogen open blijven tot 22.00 uur zondagavond.
Frankrijk
De luchthaven van Parijs en de meeste andere vliegvelden in Frankrijk zullen tot dinsdag gesloten blijven. In het zuiden van Frankrijk bleef een aantal vliegvelden die op het punt stonden om te worden gesloten, toch open. Het gaat onder meer om de luchthaven van Toulouse. De vliegvelden van Marseille en Bordeaux gaan weer open.
Spanje
In Spanje gingen zondag alle zeventien vliegvelden in het noorden en oosten van het land weer open die eerder op de dag waren gesloten. Het gaat onder meer om de luchthaven van Barcelona. Oost-Europa krijgt steeds meer last van de aswolk, die uit Zuid-Europa komt waaien. Het luchtruim van Bulgarije is vanaf zondagochtend negen uur plaatselijke tijd gesloten. Na enkele uren werd het verbod versoepeld. In Tsjechië mag tot zeker maandag 12.00 uur niet worden gevlogen.
Scandinavische landen
Ook de Scandinavische landen houden hun luchtruim voorlopig gesloten. Finland in ieder geval tot maandag aan het einde van de middag. Het Deense luchtruim blijft tot maandagochtend gesloten. In Noorwegen ging het luchtruim daarentegen zondag weer deels open. De Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS schrapt maandag vrijwel alle vluchten.
Bron: Nu.nl
De as die door de vulkaan Eyjaffalljökull de lucht in wordt gestoten zorgt in IJsland ook voor grote problemen op de grond. Bij Skogar ten zuiden van de vulkaan weet het zonlicht nauwelijks door de as in de lucht te dringen en is alles -mensen, dieren en weilanden- onder een dikke, grijze laag bedekt. Boeren proberen te voorkomen dat hun dieren de as inademen of bij het grazen binnenkrijgen. De as kan inwendige bloedingen en op termijn schade aan botten en tanden veroorzaken. Melkveehoudster Berglin Hilmarsdottir deed zaterdag met hulpvaardige buren een poging haar 120 runderen in de stal te krijgen. Door de schrik en het slechte zicht raakten sommige dieren verdwaald en moesten boeren er met voertuigen op uit om ze op te sporen. "Als ze te veel indademen of opeten bestaat de kans op fluoridevergiftiging", zegt Hilmarsdottir achter haar witte masker.
De fluoride in de as wordt in de magen van de dieren omgezet in zuur, dat de darmwand kan aantasten en bloedingen kan veroorzaken. Het bindt ook de kalk in de bloedstroom en kan op termijn botten en tanden broos maken. "Wij kunnen ze het beste in de stal zetten, alle ramen dichtdoen en ze van schoon eten en water voorzien zo lang de aarde verontreinigd is", zegt Hilmarsdottir.
De as die hoog in de lucht wordt gestoten en het luchtverkeer in een groot deel van Europa lam legt is in andere landen nauwelijks neergeslagen. Het kan gevaar opleveren voor vliegtuigen, maar heeft waarschijnlijk niet al te grote gevolgen voor de menselijke of dierlijke populatie. Maar op het IJslandse platteland dicht bij de vulkaan is de hoeveelheid as overweldigend. De landbouwsector bestaat voor het overgrote deel uit het weiden of hoeden van rundvee, paarden of schapen; de economische schade voor de IJslandse boeren kan enorm zijn. Aan de noordkant van de vulkaan zijn door de uitbarsting overstromingen ontstaan, maar is nauwelijk as gevallen. Maar schapenhoudster Anna Runolfsdottir (33) bereidt zich voor het ergste, mocht de windrichting omslaan. Haar schapen zijn net aan het lammeren en zij verwacht dit seizoen tussen de zestig en honderd lammetjes. Maar als haar bedrijf door de as wordt getroffen, vreest zij het ergste. "De dieren vinden de zilte smaak lekker, dus ook als er maar een beetje valt betekent dat gevaar."
Het probleem is niet nieuw op haar bedrijf, waar ze zelf opgroeide en dat ze uiteindelijk erfde. In 1947 kwam een andere vulkaan meer naar het noorden tot uitbarsting. Ruim zestig jaar later zijn de littekens nog te zien, in de vorm van een stuk zwarte grond op haar land waar geen gras wil groeien. "In IJsland leer je met zulke dingen te leven. Maar (een eruptie) zo groot als deze hadden wij niet verwacht", zegt Runolfsdottir.
Bron: Nieuws.nl