Wat een pracht platen Jan toppie!!!
Da's pas onweer!
Is het toeval dat het zo mooi helder is sinds de vliegtuigen niet meer vliegen..?
De aswolk van de op IJsland uitgebroken vulkaan vormt geen bedreiging voor de landing van het Amerikaanse ruimteveer Discovery. De Discovery moet morgen om 14.51 uur Belgische tijd landen op het Kennedy Space Centre in Florida na een geslaagde logistieke en onderhoudsvlucht naar het Internationaal Ruimtestation ISS. Wanneer de shuttle de atmosfeer weer induikt, zal het ruimteveer over het noorden van de Stille Oceaan vliegen. De koers leidt dan over Noord-Amerika vooraleer in Florida neer te strijken waar de lancering op 5 april heeft plaatsgevonden.
Indien de Discovery de eerste landingsmogelijkheid niet haalt, is er een tweede om 16.26 uur Belgische tijd. De reservelandingsplaatsen in Californië en Nieuw-Mexico worden niet geactiveerd. Indien de landing wordt afgeblazen is er dinsdag een landingsmogelijkheid in Florida om 13.33 en 15.08 uur Belgische tijd. Op de luchtmachtbasis Edwards in Californië kan het ruimteveer dinsdag neerstrijken omstreeks 15.00, 16.36 en 18.11 uur Belgische tijd, aldus de NASA.
Bron Hln | Gewijzigd: 21 april 2017, 10:08 uur, door Joyce.s
De gletsjervulkaan op IJsland is onveranderd actief. Die stoot sinds midden vorige week grote hoeveelheden rook en as in de atmosfeer uit. De wind in de hogere luchtlagen drijft de aswolk verder in zuidelijke richting naar het Europese continent. In het vulkaangebied zelf vallen grote hoeveelheden as neer. Ook de metingen van seismologische activiteit in het zuidelijke gebied rondom de Eyjafjalla-gletsjer gaven geen aanwijzingen van een kalmering.
De ellende in onze gebieden zou zo nog wel eens meerdere dagen tot zelfs een hele week kunnen duren. Volgens het Britse Met Office blaast de wind de aswolk in de richting van Groot-Brittannië in de plaats van Scandinavië. Pas als de wind zou draaien, bestaat er een kans dat het vliegverbod kan worden opgeheven.
Bron Hln | Gewijzigd: 21 april 2017, 10:08 uur, door Joyce.s
Vulkaan als restaurantsetting
In de afgelopen weken is er grote drukte ontstaan rondom de actieve IJslandse vulkaan Fimmvörduhlas. Uit alle windstreken komen mensen naar IJsland om de vulkaan in actie te zien, maar men kan er vanaf heden ook een hapje eten. De befaamde kok Fridgeir Eiriksson heeft de voet van de vulkaan namelijk omgetoverd tot restaurant. Met behulp van de hete lava, gebruikt als oven, maakt Eiriksson de heerlijkste gerechten klaar.
Exclusief
Voor maar 735 euro word je met de helikopter naar deze speciale locatie gebracht met rode loper, voor een exclusief menu met zeeduivel. Het is de eerste keer dat iemand het gepresteerd heeft om aan de voet van een krater te koken. Chef-kok Eiriksson ziet het allemaal als een uitdaging, want “niets is onmogelijk” volgens de chef-kok. Hij is dan ook bereid om alles eens te proberen.
Bron AD
Eet smakelijk | Gewijzigd: 21 april 2017, 10:08 uur, door Joyce.s
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
Luchtvaartmaatschappij KLM vliegt zondag zeven gestrande toestellen terug uit Düsseldorf naar Schiphol. Dat liet een woordvoerster van de maatschappij weten zondag weten. Om bemanning ter plaatse te krijgen is zondagochtend om 06.30 uur een toestel met twintig bemanningsleden aan boord van Schiphol naar Düsseldorf gevlogen. De Inspectie Verkeer en Waterstaat had daar toestemming voor gegeven. Zaterdagavond voerde KLM al een geslaagde proefvlucht boven Nederland uit. De testresultaten na afloop wezen uit dat ,,de kwaliteit van de atmosfeer voldoet''.
Inclusief de vlucht van zaterdag, de vlucht richting Düsseldorf die ook weer terugkeert en de zeven gestrande toestellen worden er tien vluchten uitgevoerd. President-directeur Peter Hartman van KLM: ,,Het gaat om testvluchten. Dat wil dus niet zeggen dat regulier luchtverkeer mogelijk is. Daarover moet de Inspectie Verkeer en Waterstaat een uitspraak doen in samenspraak met de Europese autoriteiten.''
Als alle vluchten zondag goed verlopen, hoopt KLM zo snel mogelijk toestemming te krijgen een deel van de operatie weer op te starten en passagiers op hun bestemming te krijgen. ,,KLM zal samen optrekken met Lufthansa, dat zaterdag in Duitsland tien testvluchten heeft uitgevoerd'', aldus KLM. Voor passagiers geldt nog steeds het verzoek om niet naar Schiphol te komen, maar de berichtgeving via de websites van de luchtvaartmaatschappijen in de gaten te houden.
Bron: De Pers
Omdat de IJslandse vulkaan nog altijd grote hoeveelheden rook en as blijft spuwen, lijkt er nog lang geen einde te komen aan de vliegchaos boven Europa die wereldwijd gevolgen heeft. Het vliegverbod boven Zaventem is zonet verlengd tot 20u vanavond, net als in heel wat andere Europese luchthavens. De aswolk reikt nu al van IJsland tot Bulgarije en ook Zuid-Europa deelt zwaar in de klappen. Hoewel Lufthansa en KLM geslaagde testvluchten hebben uitgevoerd en piloten willen vliegen, blijft het Europese luchtruim in 23 landen hermetisch afgesloten. Daardoor geraken miljoenen passagiers op het einde van de paasvakantie niet op hun bestemming, tot in Australië toe. In China zitten sommige reizigers al minstens tot begin mei (of meer dan twee weken) vast.
Ondertussen groeit de kritiek, vooral uit pilotenhoek, op de beslissing om het luchtruim gesloten te houden. Eurocontrol houdt echter voet bij stuk en blijft voorrang geven aan de veiligheid. "Zolang er een risico bestaat daarboven, gaat er geen enkel vliegtuig de lucht in", luidt het daar. In Zaventem is het luchtruim al tot vanavond dicht en er lijkt geen beterschap in zicht. Experts verwachten dat het verbod nog enkele dagen zal duren.
Bron: Hln
De Duitse weerdienst DWD heeft naar eigen zeggen bewezen dat er vulkaanas boven Zuid-Duitsland aanwezig is. De wolk zou op drieduizend tot zevenduizend meter hoogte zweven. Metingen met laserapparatuur op de Hohenpeißenberg nabij München hebben uitgewezen dat er zich as bevindt tussen 3.000 en 7.000 meter, zei een meteoroloog van DWD zondag in Offenbach nabij Frankfurt. Dit kon aan de hand van een duidelijk gedaalde waarde aan ozon gemeten worden, dat met stoffen uit de aswolk reageerde.
Tevoren hadden meerdere luchtvaartmaatschappijen de grondslag voor de beperkingen op het vliegverkeer bekritiseerd, met als argument dat die beperkingen op computermodellen waren gebaseerd en niet op effectieve metingen.
Bron: De Standaard
heb je een link naar dat verhaal?
Grafiekje..
Grafiek wat groter | Gewijzigd: 18 april 2010, 12:30 uur, door Baszert
Het luchtruim is nu wel lang zat gesloten.
Straks moet ik me nog zorgen gaan maken over mijn zomer vakantie
op vakantie in eigen land is ook prima hoor
Het luchtruim is nu wel lang zat gesloten.
Straks moet ik me nog zorgen gaan maken over mijn zomer vakantie
luchtruim mag van mij nog wel VEEEEL langer dicht ... heerlijk rustig zo in de lucht .... nu hoor je de vogels ook nog 's
tip: anders boek je toch een Fiets vakantie