Dat is inderdaad waar het op neer komt, er komt elke dag zo'n rapport uit,
Ik denk zelf dat er op dit moment wel meer aardbevingen zijn rondom de vulkanen onder de vatnajokúll gletscher, en in het noorden op de breuklijn daar schijnt een onderzeese vulkaan te zijn.
Ze zullen er voorlopig nog niet vanaf zijn dus....
Die aarbevingen, daar in het noorden, zijn iets heel gewoons. Dit heeft, volgens mij, niets te maken met de uitbarsting in het zuiden. Je kunt op de site vedur.is, ook lijsten zien van aardbevingen van een langere periode. De aarde beeft altijd wel ergens op IJsland.
De Europese lidstaten mogen luchtvaart- maatschappijen helpen die hinder hebben ondervonden van de IJslandse aswolk. Dat heeft Europees Commissaris voor Transport Siim Kallas aangekondigd. Na de uitbarsting van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull bleef een groot deel van het Europese luchtruim dagenlang gesloten. Een aantal luchtvaartmaatschappijen vroegen financiële compensatie. Hun vliegtuigen waren aan de grond moeten blijven en gestrande reizigers moesten worden uitbetaald.
De Internationale Vereniging voor Luchtvaarttransport (IATA) zei vorige week dat het faillissement dreigt voor vijf maatschappijen. Volgens Europa zijn tijdelijke maatregelen om de maatschappijen te helpen, toegelaten. "De Commissie oordeelt dat de omstandigheden uitzonderlijk waren en dat de luchtvaartsector daarom steun mag krijgen om de verliezen te compenseren", zegt Commissaris Kallas. Hij waarschuwt wel om geen "oneerlijke steun" te geven die niets te maken heeft met de crisis na de aswolk.
Bron: De Redactie
Onweersdagen: 0
Dat klopt omdat ijsland op een breuklijn ligt, daarom zijn er daar ook vulkanen, die hebben te maken met die breuklijn, er zijn elke dag aardbevingen op ijsland maar meestal onder de schaal 3 van richter. ALs het daar boven komt houden ze het extra in de gaten, met de vulkaan die nu uitbarst hadden ze al een hele tijd in de gaten dat er iets pruttelde, er waren 1000 x meer aardbevingen geregistreerd dan normaal (wij schrikken er al van 1 )
Daarom worden deze gebieden in de gaten gehouden.
Een vulkaan uitbarsting is op ijsland ook niet echt een super fenomeen, de laatste keer was in 2004 en dat is pas 6 jaar geleden.
http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-fimmvorduhalsi/
http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-fimmvorduhalsi/
Nee tis daar volgens mij gewoon sinds gisteren nogal bewolkt.
Het vliegverbod in Europa omwille van de IJslandse aswolk heeft voor het Duitse Lufthansa-concern bijna 200 miljoen euro schade veroorzaakt, antwoordde Lufthansa-chef Wolfgang Mayrhuber op vraag van aandeelhouders tijdens de algemene vergadering in Berlijn. Het vliegverbod van midden april duurde vijf dagen. Voordien had Mayrhuber tijdens de AV al kritiek geuit op het vliegverbod. Het veiligheidsrisico door de asdeeltjes in de lucht "is volledig overschat".
Lufthansa behoudt wel de objectieven: een operationele winst hoger dan 130 miljoen euro van vorig jaar. Op de beurs van Frankfurt gaat het aandeel rond 13 uur 3,24 procent hoger waarmee het fors beter presteert dan de Dax-graadmeter (+0,41 procent). Volgens de internationale organisatie van luchtvaartmaatschappijen (IATA) hebben alle carriers samen meer dan een miljard euro verlies geleden door het vliegverbod. Lufthansa's grote concurrent Air France-KLM becijferde het verlies op 35 miljoen per dag. British Airways tussen de 17 en 26 miljoen euro per dag.
Bron Hln
| Gewijzigd: 21 april 2017, 10:21 uur, door Joyce.s
De samenstelling van de as uit de Eyjafjallajökull-vulkaan op IJsland is vergelijkbaar met gesteente uit de Eifel in Duitsland, vlak over de grens bij Limburg, zo heeft vulkanoloog Manfred van Bergen van de Universiteit Utrecht donderdag gezegd.
Van Bergen beschikt over minder dan een gram vulkaanas, die hij samen met collega's uitgebreid analyseert. De wetenschappers kennen de samenstelling van de as al. Daaruit concluderen ze dat de tweede uitbarsting in IJsland op 14 april zo'n kracht had, omdat het vloeibare magma in de vulkaanmond lang werd geblokkeerd door een laag steen die vermoedelijk achterbleef na de vorige uitbarsting tussen 1821 en 1823.
Volgens de wetenschapper is de hoeveelheid stof die in Nederland in de lucht heeft gezeten te vergelijken met het stof dat vrijkomt als iemand een stuk steen van de Vesuvius of de Etna in Italië hier zou verpulveren. In de Eifel wordt vulkanisch gesteente voor de bouw gewonnen zonder gezondheidsrisico's voor omwonenden.
De Utrechtse wetenschappers zijn aan hun kostbare grammetje vulkaanas gekomen via twee studenten, die met een huurauto in Engeland reden toen de vulkaan uitbarstte. Het stof op die auto is bij terugkomst in Utrecht verzameld. In de meeste piepkleine asdeeltjes zaten zeker tien verschillende mineralen. Er waren echter ook deeltjes met andere mineralen, die erop wijzen dat door het omhoogkomende magma een andere steenlaag is gesmolten. Dat proces was waarschijnlijk al jaren aan de gang. Toen er eindelijk een doorgang was is een enorme aswolk naar buiten gespoten.
Bron: HLN | Gewijzigd: 21 april 2017, 10:21 uur, door Joyce.s
Vliegtuigen zouden ook in de toekomst nog hinder kunnen ondervinden van de aswolk die grote delen van Europa eerder deze maand teisterde. Expterts waarschuwen dat de as de toestellen ernstig kan beschadigen. De luchtvaart verloor de voorbije weken een fortuin door de gevolgen van een vulkaanuitbarsting in IJsland. Die spuwde een enorme aswolk over Europa en veel landen moesten hun luchtruim sluiten. Hoewel de aswolk niet met het blote oog zichtbaar was, konden vliegtuigen ernstig in de problemen komen door de asdeeltjes.
Schade
Intussen is vliegen alweer toegelaten en gelukkig deden zich geen incidenten voor. Maar volgens specialisten is de ellende daarmee mogelijk nog niet voorbij. De stofdeeltjes vormen geen risico meer voor de motoren van de vliegtuigen, maar kunnen wel schade toebrengen aan de air-consystemen. Die systemen moeten ongeveer om de 18 maanden vervangen worden, maar zouden nu al na drie tot vier maanden aan vervanging toe zijn. Nu zullen ze ook as opzuigen, waardoor de systemen onder zware druk komen te staan. Gevaar voor een brand door oververhitting bestaat in principe niet, omdat er een beveiliging voorzien is.
Noodlanding
Piloten zullen het systeem wel moeten uitschakelen en, aangezien zo frisse lucht in de cabine voorzien wordt, mogelijk een noodlanding moeten maken. In elk geval zullen de luchtvaartmaatschappijen volgens de Britse experts meer moeten investeren in het onderhoud van de toestellen.
Bron Hln | Gewijzigd: 21 april 2017, 10:21 uur, door Joyce.s
http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-thorolfsfelli/
Ja dat snap ik alleen hier is het zo rustig alsof het lijkt dat de vulkaan ook stil is.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/