Het ging deze winter voornamelijk over sneeuwval wind en fronten systemen,waar mensen uit mijn omgeving zich niet konden voorstellen dat hier het weertje echt heel anders was.
Nu was ik deze link aan het lezen die elders op dit forum was gedropt en zag direct een mooie quote:
28 december 1978
Het lijkt er op, dat Koning Winter vandaag nog geen vaste voet zet op Nederlandse bodem. Toch wordt zijn regime in het uiterste noorden in de loop van de avond nog een keer gevoeld. Op Ameland en Terschelling is er tijdelijk een noordoostenwind. Om 21.00 uur lijkt het te gaan winteren in Uithuizermeden; daar wordt dan 2,8°C gemeld. Hoe klein het wintergebiedje is, blijkt uit het volgende : in Ten Post, op 13 km afstand, is het op dat moment 8,1°C bij een krachtige zuidwesten wind.
Om deze topic mee te openen.
In de winter van 1979 was er nog geen sat24.com maar misschien kunnen we hier wel bij houden met foto's en satelliet beelden.
als de volgende extreme omslag hier over trekt,bijvoorbeeld een super zware onweers storing die een einde maakt aan de hittegolf deze zomer
Een van de velden waar ik en mijn collega's het meest moeite mee hebben (vooral in de winter en het vroege voorjaar) is Leeuwarden (EHLW). Vooral wanneer er in de warme sector van depressies maritiem tropische lucht met hoge dauwpunten aangevoerd wordt kunnen de relatief koude Friesche meren, het IJsselmeer en de Waddenzee je verwachting behoorlijk vergallen. Met een ZZW stroming levert dit meermaals een bijzonder stabiele grenslaag op waarin de zichten behoorlijk omlaag kunnen klappen. Uiteraard doet dit ook wat met de wolkenbasis. Het wel of niet verwachten van zulke slechte (vlieg)condities is altijd lastig. Afgelopen week met die hoge temperaturen zijn we meerder malen voor verrassingen komen te staan. Soms was het zelfs zo extreem dat de ene baankop (met een fatch over een van de meren) dichtliep met mist en stratus, terwijl de andere baankop hooguit wat nevelig werd. Tja, dan is het lastig forecasten. Echte micro-effecten dus. Ach, dat maakt het werk dan wel weer uitdagend en altijd leerzaam.
Ook frontvlakken kunnen zeer grote tegenstellingen op zeer korte aftand met zich meebrengen. Kleine afwijkingen in trekrichting en -snelheid, of het golven van systemen, kan voor de luchtvaart een énorm verschil maken. Een weerbericht voor de gemiddelde burger is wat dat betreft een stuk makkelijker. | Gewijzigd: 19 januari 2011, 12:43 uur, door marsel