Global dimming is een effect dat al jaren bekend is (link) en wat dat aan gaat melden de heren niets nieuws. Het lijkt me dan ook belachelijk dat ze met een 'nieuw inzicht' zijn gekomen. Maar zoals wel vaker gebeurt als mensen zich met een onbekend vakgebied gaan bemoeien, denken ze dat ze daar allerlei briljante dingen kunnen ontdekken.
Tenslotte vind ik dat ze de dingen omkeren. Hoezo, minder CO2 uitstoten? Als die luchtvervuiling echt zo goed is, kunnen we beter proberen wat extra aerosolen de atmosfeer in te schieten (liefst in de hogere luchtlagen). Dat schijnt tenslotte zo geweldig goed te werken...
Met dit soort berichten zou het zomaar kunnen zijn dat mensen & bedrijven dit als reden gebruiken om maar lekker te vervuilen en niet meer de verantwoording te nemen voor hun gedrag.
Ik hoop dat we naar een tijd toe gaan waarin het vanzelfsprekend is dat we zuinig zijn op moeder aarde, respect hebben voor mens en dier en allemaal ons best doen om vervuiling tot een minimum terug te dringen. Daar manipuleer je de aarde niet echt mee denk ik, maar geeft het hopelijk wel de gelegenheid zelf weer in balans te komen.
Eventuele stuiptrekkingen van mama earth moeten we maar voor lief nemen, that's life...