Ze horen bij de familie: hoge wolken Cirrus floccus (boven)+ cirrus fibratus (onder)
De Cirri fibrati ontstaat doordat fijne ijskristallen door de wind worden meegenomen
Via een link die ik hier kreeg heb ik je wolken even gedetermineerd;-) Nu 's kijken of ik mijn huiswerk goed gedaan heb, en een kenner het met me eens is.
Ik had hier gekeken
http://www.weerindelft.nl/pagina32a.html
Mijn man dacht dat het Altocumulus floccus was.
Bedankt beide. | Gewijzigd: 7 maart 2010, 12:43 uur, door luci
Altocumulus floccus zijn schapenwolkjes, de grotere variant!
Svenn is het comules congestus of Cumulus congestus??
Want de comules staat er niet bij in de wolkengids. | Gewijzigd: 7 maart 2010, 14:08 uur, door luci
En wat is een MCS.
Ik moet het allemaal nog leren maar ik heb de wolkengids bij de hand(lol)
Svenn is het comules congestus of Cumulus congestus??
Want de comules staat er niet bij in de wolkengids.
Nee dat klopt niet helemaal. Het is afhankelijk van o.a. uit welke richting ze komen maar ook van het weer op dat moment. Cirrus kan beter weer, slechter weer en zelfs geen verandering aankondigen. Alles is dus mogelijk. Cirrus is juist vaak een teken van stabiel weer. Ook binnen het onweersseizoen kan er sprake zijn van mooi en stabiel weer uiteraard.
Als cirrus bijvoorbeeld aan het oplossen is dan betekent dat vaak beter weer. Als het alsmaar dikker wordt en zich over de hemel verspreidt en in combinatie met dalende luchtdruk en stijgende luchtvochtigheid kan dit een weersverslechtering betekenen. Vaak dus onweer en precies die situaties waar Svenn op doelt.
Dus het is niet alleen de wolk zelf waaraan je kan zien wat het weer gaat doen, maar de weercondities, windrichting, hoe de wolk zich gedraagt, seizoen, ochtend of avond, temp, vochtigheid. De hele combi. Het is best moeilijk om dat te leren, ik ben ook nog steeds lerende, maar erg interessant en leuk. Een wolkenatlas is best handig, maar het meest leer je door het weer buiten te observeren!
P.s. comulus is vast een tikfoutje. Cumulus is goed, wat je zelf al zei...
Ik moet het allemaal nog leren maar ik heb de wolkengids bij de hand(lol)
een mcs..... http://en.wikipedia.org/wiki/Mesoscale_convective_system
wel in 't engels maar goed te begrijpen
groet,
SC