Opvarenden van het cruiseschip Louis Majesty vertelden over de hel die uitbrak toen golven van tien meter hoog op de boeg inbeukten en water volop begon binnen te stromen. Een filmpje van een passagier, dat u onderaan dit stukje kan bekijken, toont de verwoestende kracht van de golven en de paniek die heerste in het getroffen restaurant aan boord. Een andere passagier was buiten aan het filmen, toen de reusachtige golven toesloegen zoals bij een tsunami.
Het ongeval deed zich woensdagnamiddag voor, toen de onder de Maltese vlag varende Louis Majesty met 1.350 toeristen en 580 bemanningsleden onderweg was naar Genua. Metershoge golven sloegen tegen het schip en zorgden voor grote ravage. Ramen en spiegels werden aan diggelen geslagen en water stroomde in het restaurant en de kajuiten op het vijfde dek. Twee opvarenden kwamen om door rondvliegend glas en zestien passagiers werden met verwondingen naar het ziekenhuis gebracht. Een 62-jarige vrouw brak beide benen.
Geroep en paniek
De Fransman Claude Cremex was in zijn kajuit aan het rusten toen de 'tsunamigolve'n toesloegen. "Ongelooflijk veel water kwam naar binnen en vele kajuiten waren overstroomd", vertelde hij. "Heel wat mensen schoten in paniek en begonnen te roepen." De Franse toerist had de golven niet gezien maar zag achteraf wel de enorme ravage. "Het was gewoonweg niet te geloven", getuigde Claude onthutst.
Alles overstroomd
Ook een andere Franse toeriste Claudine Armand deed geschokt haar verhaal. "Op een gegeven ogenblik zagen we een hoge golf die reikte tot aan onze kajuit. Ik grapte nog tegen mijn echtgenoot dat de ramen zeker niet meer moesten schoongemaakt worden. Plots hoorden we een enorm lawaai. We haastten ons uit de kajuit en alles was overstroomd", getuigde ze.
Catastrofe vermeden
Pierre Languillon, eveneens afkomstig van Franfrijk, verklaarde dat de schade erg groot was en dat hij verschillende passagiers had gezien met aanzienlijke verwondingen. "Ze riepen dat er dringend dokters moesten komen. Gelukkig zijn mijn vrouw en ik ongedeerd gebleven maar we zijn ontsnapt aan een catastrofe", zei Pierre.
Reparaties
Na het ongeluk is de Louis Majesty de haven van Barcelona binnengevaren en de passagiers hebben daar de boot kunnen verlaten. Men verwacht dat het cruiseschip op het eind van de maand terug zal kunnen uitvaren na grondige reparaties.
Bron Hln
pas als die tegen de boeg slaat zie je hoeveel kracht er achter zit, en als je dan de 2de keer weer kijkt zie je hem pas aankomen en dan zie je ook de kracht er van al...
heel bijzonder dit!