Door de koude en lange winter komt de natuur wat later op gang dan gewoonlijk. Daardoor is ook het hooikoortsseizoen vertraagd. Maar sinds enkele dagen barsten de klachten los, meldde donderdag Allergieradar, een samenwerkingsverband van de Wageningen Universiteit en het Leids Universitair Medisch Centrum. Boosdoeners zijn de hazelaar en de els, die beide met katjes bloeien. De katjes verspreiden veel pollen, waar allergiepatiënten over het algemeen erg gevoelig voor zijn.
Meestal treden de hooikoortsklachten door deze bomen voor het eerst in februari op, maar de bloei van de hazelaar en de els is iets vertraagd, aldus de deskundigen van Allergieradar. Zij verwachten wel dat de bloei explosief zal zijn, zodra het een paar dagen droog en zonnig blijft. De komende weken kunnen hooikoortspatiënten daardoor veel last hebben van niezen, tranende ogen en verstopte neuzen.
Ambrosia
De wetenschappers vrezen ook dat de sterk allergene ambrosia in de zomer veel klachten gaat geven. Ambrosiazaad zit in vogelvoer. Er is deze winter veel gevoederd wegens de aanhoudende vorst en sneeuw. Aangezien ambrosia zich razendsnel verspreidt, zal de overlast groot zijn, denken de geleerden. Ambrosia komt uit Noord-Amerika en duikt pas sinds enkele jaren in Nederland op, maar is niet meer uit te roeien. 10 tot 20 procent van de hooikoortspatiënten heeft last van ambrosia.
© ANP
morgen m'n eerste pilletje van dit jaar dan maar....
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Maar ja, aan de andere kant ook wel weer een goed teken; 'het voorjaar begint op te bloeien'!
Datzelfde heb ik ook zo. Heb vanochtend de doktert nog even gebeld voor een herhalingsreceptje 'xyzal' die ik normaal ergens in april en mei haal. De assistente zei dat er al veel mensen waren geweest met hooikoortsklachten. Zoals het bericht boven al aangeeft barst het idd een beetje los.
iemand tips.
groeten marieke
Klinkt misschien stom maar gewoon extra water drinken op een dag? Heb een boek, Water, het goedkoopste medicijn pas gelezen. Een aanrader. In mijn directe omgeving heeft het iig flink effect. Mijn eigen moeder heeft flink last van benauwdheid en heeft hiervoor ook een pufding. Althans, had ze, nu heeft ze die niet meer nodig. Zodra ze een beetje benauwd heeft gelijk drinken en het gaat zo over. Ik las in het boek dat hooikoorts een teken is van problemen in de vochthuishouding. Wellicht kan dit je helpen. Zeg niet dat dit het antwoord is, maar voor wat ik zelf heb ervaren kan het zeker helpen.
Vind het niet stom klinken hoor, wel goed dat je hier ook even op wijst. Veel mensen schijnen idd te weinig water binnen te krijgen en dat kan allerlei problemen geven. Dus altijd goed om hier even naar te kijken! Hatsjoe!
Ik ben in december 2009 , tijdens kerst / oud en nieuw! precies 4 weken ziek geweest,
verkouden/niezen, keelpyn, pijn op de borst met hoesten,
hoestbuien waar ik niet vanaf kwam, verstopte neus, waardoor ik weinig adem kreeg, en gewoon gaan werken. (werkte toendertijd nog in een discotheek, met Mexicaanse griep in omgaan)
Dokter: Je hebt een bacterie infectie!
Kuurtje gekregen!
En je zult het niet geloven, kuurtje heeft amper gewerkt?.
(verkoudheid en de pijn op de borst met hoesten, en de hoestbuien bleven.)
Uiteindelijk kreeg ik ook nog fikse rugpijn! (waarom? geen flauw idee :S)
Het was pas eind januari / begin februari weg,
Maar ik ben ál die tijd (nu nog steeds) verkouden geweest.
Nu ga ik dus na buiten, 1 stap, en mijn neus begint al weer te lopen, ogen tranen als ik op de fiets stap, niezen.
Maar ik heb nooit last gehad van hooikoorts!
Mijn broer daarin tegen wel, die krijgt er nog ontzettend rode ogen bij.
(waarschijnlijk door het tranen?) Nogal wiedes eng | Gewijzigd: 12 maart 2010, 09:23 uur, door AddictedStar