Vijfhonderd opvarenden zijn terug veilig aan wal gegaan op het Finse eiland Ã…land. De passagiers zaten aan boord van de Birger Jarl, Amorella en Sea Wind. De schepen voeren vast in de Baltische Zee.
De Birger Jarl zat met 247 passagiers aan boord zes uur lang vast in het ijs. De ferry was onderweg naar de Zweedse hoofdstad Stockholm toen het vaartuig in de buurt van Norrtälje vast voer. De ijsbreker Vidar Viking kon een weg banen voor de ferry die kon aanmeren in Mariehamm op het Finse eiland Åland. "We konden ook niet verwachten dat er zoveel ijs op zee zou zijn", zegt woordvoerder Wolfgang Kukol van de rederij Ånedin Line. De maatschappij houdt vandaag al haar vaartuigen in de veilige haven. Een vierde ferry, Rosella brak haar reis vervroegd af en zette koers naar Mariehamn.
Bron Hln | Gewijzigd: 10 februari 2017, 10:05 uur, door Joyce.s
In de Baltische Zee zijn opnieuw vijftig schepen geblokkeerd geraakt in het ijs, waaronder vier veerboten met duizenden passagiers aan boord. Het merendeel kan ten vroegste binnen enkele uren weer weg raken. Er zouden ook twee ferries gebotst zijn toen ze uit het ijs probeerden weg te raken, maar dat bericht is nog niet bevestigd. Zowat 50 koopvaardijschepen wachten de komst af van ijsbrekers. Ook zes grote veerboten, waaronder vier van Viking Lines die onderweg waren tussen Finland en Zweden, raakten geblokkeerd. Twee van de ferries zouden ondertussen weggeraakt zijn. De meeste schepen zitten vast tussen Stockholm en de Aland Eilanden.
Ergst sinds 15 jaar
De Baltische Zee maakt momenteel de ergste vorst mee sinds 1996, in combinatie met een felle wind uit het noorden geeft dat problemen. Het pakijs is tot 50 centimeter dik op sommige plaatsen. Het ijs zou overigens nog zeker één à twee maanden de vaarroute blijven parten spelen en dat is slect nieuws voor de Zweedse economie. 85 procent van de handel van en naar Zweden verloopt immers via de zee. Vooral de papierindustrie in het hoge noorden ondervindt veel last van de aanhoudende koude.
Bron Hln | Gewijzigd: 10 februari 2017, 10:05 uur, door Joyce.s
Tientallen schepen hebben uren vastgevroren gezeten in het ijs op de Oostzee tussen Zweden en Finland. Met behulp van ijsbrekers wisten de meeste schepen zich te bevrijden, maar onder andere twee veerboten van veerdienst De Viking Line, met allebei ruim duizend mensen aan boord, zitten nog vast in het ijs. Dat meldden de Zweedse autoriteiten vrijdag. Een woordvoerder van Viking Line verzekerde dat ondanks de invriezing er nog geen gevaar bestaat voor de opvarenden van de veerboten. Voor de zekerheid heeft de kustwacht al wel helikopters en hovercrafts klaarstaan.
Zweden beleeft één van de koudste winters sinds jaren. Grote ijsblokken maken het voor de schepen onmogelijk zich een weg uit het ijs te banen. Het is voor het eerst sinds midden jaren tachtig dat er zo massaal schepen ingevroren raken op de Oostzee.
Bron De Pers
Een week of twee geleden schreven we ook al een keer over de Botnische Golf die in de loop van februari helemaal is dichtgevroren. Dat is het zeegebied tussen Finland en Zweden waarvan het noordelijke deel als eerste ontoegankelijk werd voor de scheepvaart. Eind februari vroor in korte tijd ook het zuidelijke deel van de Botnische Golf dicht. Dat zuidelijke deel is vooral met pakijs bedekt, waar de wind gemakkelijk grip op krijgt en waarin mede daardoor ook hele grote wakken ontstaan. Nog iets meer zuidwaarts, op de Oostzee, ligt er ook flink wat ijs. Heel wat schepen willen desondanks toch overvaren van Stockholm naar Finland en dat leidt tot grote problemen.
Titanic Syndroom
Zo zijn er de afgelopen tijd meerdere veerboten vastgelopen in de Oostzee. Dit ondanks het feit dat de Zweedse maritieme dienst zegt dat zij steeds heeft geadviseerd om andere vaarroutes te nemen ter voorkoming van dergelijke ongemakkelijke situaties. Iemand van de maritieme dienst sprak vandaag in een Zweedse krant zelfs over het Titanic Syndroom; “Rederijen van grote passagiersschepen denken dat ze onsterfelijk zijn en slaan onze waarschuwingen in de wind.†Rederij Viking Line verwerpt deze kritiek en voegt er aan toe dat ze de waarschuwingen te laat kregen.
Het ijs is op veel plekken behoorlijk dik. In de zuidelijke delen van de Botnische Golf is een windwak ontstaan. Meer naar de Oostzee toe is het een sterk variabele mix van open zee en pakijs.
Op deze kaart zijn de thuishavens van diverse ijsbrekers te zien.
Schepen in het ijs
Ondertussen ligt een aantal schepen min of meer vast in het pakijs en zijn er zelfs al een paar schepen op elkaar gebotst. De twee op elkaar gebotste vaartuigen hebben uiteraard geprobeerd een aanvaring te vermijden, maar dat lukte dus niet. Vervolgens moesten ze al hun kracht inzetten (vanuit de machinekamer) om weer van elkaar af te drijven. Pakijs en kruiend ijs altijd in beweging en al die krachten van het ijs zorgen naast vrijwel ondoorvaarbare zeedelen ook voor extra druk op de wanden van de schepen.
Er zijn her en der al heel wat ijsbrekers ingezet om de vaarwegen op te maken en te houden, maar voorlopig zullen nog enkele (passagier)boten enige tijd in het ijs moeten vertoeven. Er is gewoon niet genoeg hulp ter plekke. Bovendien, de beste ijsbreker van Zweden schijnt rond de Zuidpool actief te zijn waar hij is ingehuurd door onderzoekers. En dus blijven alle overgebleven ijsbrekers voorlopig volop dienst doen. Want het einde van de vorst is nog niet direct in zicht.
Komende dagen
Het dichtvriezen van de Oostzee zal de komende etmalen de gemoederen dus blijven bezig houden van de schepen in die regio. Het blijft namelijk vriezen, met in de nachten gemakkelijk 5 tot 10 graden vorst. Er blijft dus ijs bijgevormd worden. Komende nacht vriest het boven het ijs in een strook van Stockholm naar Helsinki zo’n 4 tot 8 graden, morgen overdag zal die temperatuur ondanks de zonneschijn nauwelijks stijgen. Tegen het einde van het weekeinde stroomt er wel geleidelijk minder koude lucht binnen. Dan schuift vanuit het Zweedse binnenland langzaam maar zeker een warmtefront over de ijsvlakte van de Oostzee.
De maximumtemperaturen zaterdag in Scandinavie. Het blijft boven het ijs dik vriezen. Overigens zijn de temperaturen boven de zeegebieden niet aangegeven op de kaart. Wel zijn de getallen boven land min of meer door te trekken tot boven zee en zee-ijs
In de nacht naar zondag wordt het op uitgebreide schaal onder -8 graden.
Maandagmiddag daarentegen is wat minder koude lucht binnengestroomd, op een warmtefront. In een aanzienlijk deel van Zweden en Finland komt de temperatuur 's middags -tijdelijk!- boven het vriespunt.
De positie van het warmtefront aanstaande maandag rond het middaguur, volgens het ECMWF model. Ook zien we op deze kaart de forse westelijke winden waaien, vooral boven de Botnische Golf. Dat gaat bij pakijs gemakkelijk tot kruiend ijs leiden.
Dat is een vrij zwak front, met nauwelijks neerslag , maar wel gaan de temperaturen boven het ijs langzaam wat omhoog, tot een fractie boven nul in de loop van de volgende week. Ondertussen wakkert ook de wind aan en zal het ijs in zowel de Botnische Golf als in de Oostzee te maken gaan krijgen met driftijs en wakvorming. De ijsperikelen zullen voorlopig stand houden.
Bronnen: Meteo Consult, SvD.