Haha, lol! Ik denk dat hij dat niet meer wil! Heeft vandaag de lente geproefd las ik!
We kunnen wel het een en ander verwachten....... er op rekenen is misschien te vroeg.
wishfull thinking...
Maart mag van mij zijn staartje nog ff roeren.
Regen verveelt ook zo snel.
Het noorden? Volgensmij hebben die genoeg gezien Was het niet in Drachten waar er 66 cm lag? Doe maar zuiden en westen
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Want de koers van het lagedrukgebied dat vrijdag zal passeren is dan nog wel niet duidelijk.
Wel duidelijk lijkt, dat aan de acherzijde van het laag dat verder naar het zuiden van Europa zal trekken, er onder invloed van sterke hogedruk ten WNW, met uitloper naar het westen van Scandinavie. In een noordoostelijke aanvoer die het gevolg is van de geschestste drukverdeling zeer koude lucht naar ons zal worden getransporteerd.
Daarom zal de passage van het systeem op vrijdag/zaterdag eigenlijk "gewoon"" een soort koude-inval gaan opleveren.
In de nacht naar zaterdag zal het in het NO al wellicht matige gaan vriezen. Overdag bereiken de maxima meest waarden tussen 0/3 C.
Wel zal door de drukstijgingen ten N/NO er weer een stabilisatie van het weerbeeld optreden, met aanvoer van droge lucht. Droog weer met flinke zonnige perioden is dan het gevolg.
De nacht naar zondag levert landelijk in het binnenland algemeen matige vorst op met
Tmin -8/-3 C, regionaal -vooral bij sneeuwdek- ook strenge vorst mogelijk.
Zondag dan opnieuw maxima tussen 0-3 C.
Beide dagen zal het regionaal tot ijsdagen gaan komen.
Volgende week zal waarschijnlijk het patroon geen al te grote wijzigingen ondergaan. Al is de trend wel zichtbaar dat geleidelijk de kern van het hoog steeds nadrukkelijker ten WNW zal komen te liggen. Maar door aanhoudende zuidelijke straalstroom blijft de aanvoer uit richtingen tussen N/O. Wel zal de aangevoerde lucht geleidelijk minder koud worden waardoor in de loop van volgende week de meest scherpe kantjes van de maart-kou af zullen gaan.
Maar met medio volgende week nog steeds lichte, en lokaal matige, vorst in de nacht en ochtend en maxima tussen 3-7 C blijven de verwachte temperaturen ver onder de gemiddelden zoals die gelden voor de 1e helft van maart.
Door de overwegend invloed van hogedruk zal het wel meestentijds droog weer blijven met op iedere dag een afwisseling van wolkenvelden en zonnige perioden.
Voorzichtige blik op 2e decade leert mi dat de eerste dagen van die periode er weinig veranderingen tov het weerbeeld en temp verloop van volgende week zullen zijn.
Mogelijk dat door -"eendrachtige"- samenwerking tussen lagedruk vanuit het ZW en lagedruk boven -het noorden van- Scandinavie de wisselvalligheid wel geleidelijk zal gaan toenemen.
Met de immer aanwezige trend tot handhaving van hogedruk boven Groenland blijft het patroon in essentie geblokkeerd. met mi mogelijke hernieuwde instroom koude bovenluchten in een NW/N aanvoer rond en vanaf halverwege de maand.
Mvg, Ronald.
Inderdaad, de 12h run is een stukje kouder .
Ben benieuwd hoe dit zich de komende dagen ontwikkelt.