achja er is zo'n spreuk dat zegt; is februari somber en koel, dan is juli zonnig en zwoel
achja er is zo'n spreuk dat zegt; is februari somber en koel, dan is juli zonnig en zwoel
Lol! Maar hoe meten ze dat dan of wat waren de voorwaarden. Hoe komen ze tot deze conclusie? Somber weer; bedoelen ze dan het minste zonneschijn? In combinatie met de meeste regen c.q. neerslag?
@ HLN
Het was de somberste februarimaand ooit
Met slechts 28 uur 53 minuten zonneschijn is februari 2010 de klimatologische geschiedenis ingegaan als de somberste februarimaand sinds de start van de metingen, zo blijkt uit het maandelijks overzicht van het KMI voor Ukkel. Voor de rest was de tweede maand van het jaar vrij normaal. Ook de voorbije winter was uitzonderlijk somber.
De normale waarde voor de zonneschijnduur is 76 uur. Het hoogterecord is 157 uur en dateert van 1975.
Met somber weer bedoelen ze dus een lage zonneschjnduur
:D
We vriezen nog dood hier...
http://www.youtube.com/watch?v=ziajsHhRdWA...player_embedded | Gewijzigd: 2 maart 2010, 18:16 uur, door Picobyte
Eerst sneeuw, daarna lente en een te warme zomer
De meteorologische lente is gisteren begonnen en ondanks het vriendelijke, zonnige weerbeeld vandaag en morgen, gaat het weer deze eerste week van maart toch weer meer de winterse kant op. Een noordelijke stroming zorgt voor de aanvoer van koude lucht. Niet alleen in de onderste luchtlagen wordt koude lucht aangevoerd, maar ook in de bovenlucht wordt het later in de week flink koud. Woensdag en donderdag is het onder invloed van een hogedrukgebied boven Engeland vrij stabiel. Vrijdag en zaterdag is een depressie bepalend voor het weer bij ons. Deze depressie komt met de noordelijke stroming mee, in de afdaling van IJsland, over de Noordzee en ons land. Zaterdag komt de depressie boven het zuiden van Duitsland te liggen. Een dergelijke situatie zorgt regelmatig voor een pak sneeuw en dat is ook nu mogelijk. Natuurlijk is het wel afhankelijk van de precieze koers van deze depressie, maar ik denk dat er vrijdag en zaterdag tijdelijk een paar cm sneeuw zal komen.
De lente:
De echte lente laat door de koude start dan ook nog even op zich wachten. In de tweede helft van maart of eind maart verwacht ik de overgang naar lentetemperaturen. Ik verwacht vervolgens dat april wisselvallig zal verlopen, maar wel aan de warme kant en mei kan ook een te warme maand worden met flink wat zon.
Te warme zomer:
Tot slot alvast een voorschot op de zomer: voorlopig ga ik uit van een flink warme zomer die redelijk wat zon zal brengen en met kans op een of twee hittegolven. Het wordt ook een zomer die de nodige zware buien zal afleveren.
Dank je! De komende dagen komt het in ieder geval helemaal goed wat de zon betreft!
Dat zijn de berichten, zo willen we ze graag zien. En vooral zien uitkomen!
Current weather: Moscow (156m)
15:30 GMT = 18:30 Temperature Weather
Tue 02 Mar 18:30 2°C / 35°F overcast
Tue 02 Mar 18:00 2°C / 35°F drizzle
Tue 02 Mar 17:30 2°C / 35°F drizzle
Tue 02 Mar 17:00 2°C / 35°F drizzle
Maarja ik weet niet waar hij het op baseerd, maar ik heb vaak wel het gevoel dat het klimaat zichzelf corrigeerd zodat na een koude winter een warme zomer komt etc. Maarja we zullen wel zien, nu eerst eens de nieuwe GFS bekijken en hopen dattie veel sneeuw brengt
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
De winter verloopt keurig volgens de langjarige gemiddelden dus waarom zou de daarop volgende zomer dat niet doen.
Mits je de huidige trend in het weer volgt en de tabellen uit het verleden er naast legt kan het op de grove schets eigenlijk niet fout gaan.
Maar als het om een lokaal weertje aan komt telt komend weekeind ook weer elke kilometer voor de sneeuw en ik wil gewoon mijn sneeuwschuif ronde nog een keertje doen omdat het kan!
Na afloop van de huidige koude periode verwacht ik lenteachtig weer, gevolgd door een paar zomerse maanden. Daarna weer een dalende trend met herfstachtig weer en veel wind en regen, waarna de temperatuur weer flink onderuit zal gaan en ik een periode voorzie van enkele maanden kou met meerdere vorstperioden en ook kans op sneeuw.