De schaal van Beaufort wordt gebruikt voor de gemiddelde windsnelheid, nÃet voor de snelheid van rukwinden. Heel vaak worden die twee met elkaar verward. Als de wind bijvoorbeeld gedurende 10 minuten waait met een gemiddelde snelheid van 70 km/u met pieken tot meer dan 117 km/u, is er dus geen sprake van windkracht 12 (orkaan), maar van windkracht 8 (stormachtige wind).
Gevaarlijk blijven zware windstoten natuurlijk wel!!
Dat klopt, ik zei ook "komt overeen met" en niet "is gelijk aan windkracht 11".
Ik bedoel eigenlijk aan te geven dat de term windkracht 11 (zeer zware storm) meer zegt dan > 110 km/u.
Als iemand zegt er komen windstoten voor van 110 km/u, heb je het idee dat dit wel veel is maar hoeveel?
Een windkracht-getal zegt meer.
Je zou eigenlijk moeten spreken over zeer zware storm windstoten, maar dat klinkt wel raar.
1m/s=3,6Km/h
10m/s=36Km/h
15m/s=54Km/h
27,8m/s=100Km/h
Zeker handig! Op onderstaande site kan je het ook makkelijk omrekenen naar windkrachten e.d.:
http://www.meteoservices.be/be/home/weer/o...n_eenheden.html
Dat is een gevolg van een raar Buienradar-artifact, namelijk dat ik niet het plaatje had opgeslagen waar ik op klikte. Blijkbaar iets raars met deze pagina. Hoe dan ook, het probleem is nu opgelost dmv een screenshot.
@Picobyte: hier is een Wikipedia-pagina waar alle mogelijke omrekenmethodes tussen staan.
Edit: ook @Twister 2 berichten hierboven. | Gewijzigd: 28 februari 2010, 13:30 uur, door Takenu
Je plaatje klopte wel hoor, die van 12:50 gaf daar 8Bft aan en die van 13:00 gaf 7Bft aan. Die van 13:10 overigens weer 8Bft! Het plaatje waait een beetje met alle winden mee...
---
Thanx voor de handige link!