En nu maar hopen dat de schuur overeind blijft.
Eerder vandaag had je ook nog geen oranje, toen was alleen het zuidoosten nog oranje. Niettemin lijkt het er op dat de modellen de sterkste windstoten ruim ten zuidoosten van ons langs laten trekken, dus het zal wel bij een flink winderige dag blijven. Geen spectaculair weer voor ons...
Laat ons hopen dat het geen spectaculair weer wordt. Heb geen zin om puin te gaan ruimen buiten. Dan ruim ik nog liever sneeuw.
Maar ja, als je de weg op moet is dat beetje stof en zand een minder groot probleem dan spekgladde platgereden sneeuw.
La dépression à 969 hPa se situe actuellement au nord de l'Espagne.
Sur les Pyrénées, de violentes rafales de sud affectent actuellement toutes les vallées orientées sud-nord avec des valeurs atteignant plus de 200 km/h sur les crêtes et pouvant atteindre 150 à 160 km/h dans les vallées.
De depressie met 969 Hpa bevindt zich op het ogenblik boven noord Spanje. In de Pyreneeen zijn er zeer sterke windvlagen, met name in alle dalen die Noord -Zuid zijn georienteerd. Windvlagen kunnen hier snelheden van MEER DAN 200KM/UUR halen ! Dit op de toppen. In de dalen is dit 150 tot 160 km per uur (!).....
Windstoten van 130-150 km/uur in west-Frankrijk! Zo, lekker, je zou je was buiten hebben hangen
Nou inderdaad, en niet zo'n beetje ook! Zal later wel weer goed komen. We gaan voor de 20mm!
Beter nieuws dan: de 12UTC ECMWF pluim (zoals bijvoorbeeld hier ) voor De Bilt geeft windkracht 7 met stevige windstoten. Als De Bilt al stevige wind en windstoten krijgt, wat moet het in het zuidoosten dan worden...?
Zeker beter nieuws! Windstoten ong. 10 Bft. En dat in de Bilt inderdaad. Wordt weer spannend dus!
.
geldig voor: de daglichtperiode van zondag 28 februari 2010.
.
situatie: een lagedrukgebied boven het noordwesten van frankrijk
bereikt rond 12 utc zeeland, trekt noordoostwaarts en ligt aan het
eind van de periode boven het noordoosten. een zuidoostelijke
stroming voert polaire lucht aan. in de loop van de ochtend wordt
de stroming zuidelijk en de aangevoerde lucht vochtiger. na
passage van het laag draait de stroming naar westelijke
richtingen.
.
significant weer: lichte tot matige regen. in frontale bewolking
kans op matige ijsaanzetting. in de middag kans op matige, in
zuid-limburg en aan de zuidwestkust mogelijk zware, turbulentie.
.
wind: oost tot noordoost 6-12 kn, aan zee en boven het ijsselmeer
13-18 kn. in de loop van de ochtend in de oostelijke helft ruimend
naar zuidoost tot zuid, in de westelijke helft krimpend naar noord
tot noordwest, en in het zuidoosten toenemend naar 15-22 kn. nabij
de lagedrukkern veranderlijk 3-6 kn. na passage van het laag in
het zuiden en westen uit westelijke richtingen en toenemend naar
22-28 kn, aan de zuidwestkust naar 28-34 kn, en uitschieters tot
10 kn boven de gemiddelde wind. in zuid-limburg in de middag 28-34
kn en uitschieters tot rond 50 kn.
.
bewolking: bkn/ovc sc/ns 1000-1500 vt, gelaagd tot boven fl100. in
neerslag sct/bkn st 500-1000 vt, mogelijk lokaal beneden 500 vt.
in het zuidoosten in de eerste helft van de ochtend mogelijk
few/sct sc rond 4000 vt.
.
zicht: 5-8 km, in matige regen 3-5 km.
.
nulgraden niveau: 5000-6000 vt, na passage van het laag dalend
naar rond 3000 vt.
p.s 50 knopen is ongeveer windkracht 10 (!) De rest van het land krijgt minder wind, in Zeeland-Utrecht-Zwolle (ongeveer die strook) valt de wind tijdelijk zelfs weg wanneer de kern overkomt | Gewijzigd: 27 februari 2010, 23:47 uur, door talkyr86
Ik d8 dat ie oosterlijker ging?? hmm raar. Ik hoop t wel hoor jou verwachting!!
Lol, is van het KNMI he dussssssssssssssssssss
Edit lol ik ben niet wakker, denk dat het mss iets oostelijker komt, de kern, maar het zal niet veel schelen | Gewijzigd: 27 februari 2010, 23:37 uur, door stratocumulus
Maar dat is op grote hoogte op de grond is dat anders lijkt me. | Gewijzigd: 27 februari 2010, 23:47 uur, door talkyr86
Ben het niet vaak eens met het KNMI, maar Ik denk zelf ook dat het gaat meevallen Heb nog nergens gezien dat het echt hevig gaat worden morgen zoals wat er nu gaande is bij de kust van frankrijk en in portugal.
't word gwn een dagje met veel wind en regen, dat wel. En dr zullen heus wel wat bomen omwaaien hoor maar geen echte storm die in de geschiedenisboeken komt te staan.
http://lci.tf1.fr/france/faits-divers/2010...ce-5711207.html
klik op tempête : les vents les plus forts attendus entre 1h et 6h du matin.
http://lci.tf1.fr/france/faits-divers/2010...ce-5711207.html
klik op tempête : les vents les plus forts attendus entre 1h et 6h du matin.
Heftig, een dode al in Frankrijk da's minder, storm is leuk, maar dan zonder slachtoffers.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography