Afgelopen maandag omstreeks 16.25 uur alarmeerde Bahinas de hulpdiensten in het plaatsje Bayona. Hij zag vanuit zijn auto een tornado die op dat moment nog op zee was richting het havengebied van Bayona trekken. Hij heeft dit verschijnsel met een mobiele telefoon vastgelegd. De tornado slaagde er niet in om aan de grond te blijven. Toen de tornado aan land kwam verloor hij zijn kracht.
Bahinas zei dat het maar goed was dat de tornado zich niet verder ontwikkelde boven land want dan was de schade niet te overzien geweest. Diverse mensen hebben foto's gemaakt van dit fenomeen.
©Onweer-online | Gewijzigd: 24 februari 2010, 22:51 uur, door talkyr86
Is het dan geen windhoos?
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Heeft hij een gevoelig slurfje geraakt met het woordje windhoos?!
Ik denk dat men (het KNMI en andere instituten) graag van windhozen spreekt om geen paniek te willen zaaien. Veel mensen denken dat we in Nederland nooit tornado's hebben. Hoe vaak hoor je dat; "Tornado's, nee dat kan niet in Nederland joh!" Terwijl ze elk jaar voorbij komen.
Ik denk dat mensen misschien wat bang worden als ze het woord tornado horen, al is het meer een f0 of f1, ik denk dat ze dan toch lichtelijk in paniek raken. Terwijl het bloed van velen hier juist harder gaat stromen!
Ik denk dat men (het KNMI en andere instituten) graag van windhozen spreekt om geen paniek te willen zaaien
Juist dat denk jij helemaal goed. Ik ben vorig jaar ook in discussie geweest daarover en heb daar een weerman (Jordi Bloem) over aangeschreven en die zei hetzelfde. Je moet eens op een Amerikaanse chat gaan zitten typen over een windhoos... Dan lachen je ze vierkant uit. Hieronder het mailtje van Jordi en daar komt jou antwoord of gedachten ook naar voren
Hallo Jan
Wij spreken bij MC toch liever over zwakke tornado's en niet zozeer over een gewone tornado wanneer die zich in Europa voordoet.
Wij denken dan ook dat het woord windhoos in teksten en media beter is, tornado wordt vooral in de V.S. gebruikt en is daar heviger dan bij ons.
In Europa zijn het kleinschalige tornado's (ook goede benaming) en soms vallen ze net in de laagste categorie van de Fujita (F)-schaal waar tornado's worden ingedeeld. F0 (en heeeeel soms F1)
Thanx! Zoiets dacht ik dus al, ben er altijd al benieuwd naar geweest...
Wel cool dat je dan gelijk de mail aangrijpt om Jordi b.v. daarover te mailen en leuk dat hij daarop een antwoord geeft. Overigens jammer dat men het woord windhoos blijft gebruiken; ok, het is een Nederlands woord, dat begrijp ik, maar handiger is het om internationaal dezelfde woorden te gebruiken voor dit soort fenomenen. Het vergemakkelijkt tevens het indiceren op de schaal van Fujita.
Als we nou maar standvastig op dit forum TORNADO blijven melden, wie weet heeft dat op termijn zo'n invloed dat het ooit nog eens algemeen gebruikt gaat worden. Het ver-amerikaniseren van taal is toch juist zo hip!
Wel cool dat je dan gelijk de mail aangrijpt om Jordi b.v. daarover te mailen en leuk dat hij daarop een antwoord geeft. Overigens jammer dat men het woord windhoos blijft gebruiken; ok, het is een Nederlands woord, dat begrijp ik, maar handiger is het om internationaal dezelfde woorden te gebruiken voor dit soort fenomenen. Het vergemakkelijkt tevens het indiceren op de schaal van Fujita.
Als we nou maar standvastig op dit forum TORNADO blijven melden, wie weet heeft dat op termijn zo'n invloed dat het ooit nog eens algemeen gebruikt gaat worden. Het ver-amerikaniseren van taal is toch juist zo hip!
Tornado is gewoon een Nederlands woord. Alleen het feit al dat ze het alleen maar een windhoos noemen in de media omdat als je er een tornado neerzet veel mensen bang maakt is te gek voor woorden. Maar goed dat is mijn mening. Ik heb vorig jaar een mail gestuurd omdat ik het gezeur zat was van een bepaald aantal mensen die zich alleen maar aan de KNMI richtlijnen houden (niet op dit forum). Die EF3 tornado in Chaam en Tricht ook al zo'n voorbeeld. Die dag is er door 1 persoon van het KNMI gewaarschuwd voor een mogelijke tornado. Hij werd voor gek verklaard want een tornado in Nederland kon niet. Wat was het gevolg? Juist een tornado en 5 mensen vonden de dood, 50 huizen werden geheel verwoest, 150 andere raken zwaar beschadigd, 32 gewonden en 500 mensen raken dakloos.
Ook vind ik dat ze hier in Nederland ook maar eens weerberichten moeten gaan maken op Amerikaans niveau. Want ik zie vaak hagelberekeningen van 4 a 5cm en dan met name vooral in Belgie. Wat geven ze hier dan op? Juist kans op hagel... Nou lekker als je aan het fietsen bent oid en je krijgt ineens hagel van 4cm op je koppie.
Ook vind ik dat ze hier in Nederland ook maar eens weerberichten moeten gaan maken op Amerikaans niveau. Want ik zie vaak hagelberekeningen van 4 a 5cm en dan met name vooral in Belgie. Wat geven ze hier dan op? Juist kans op hagel... Nou lekker als je aan het fietsen bent oid en je krijgt ineens hagel van 4cm op je koppie.
Helemaal mee eens! Chaam en Tricht situatie is inderdaad een goed voorbeeld daarvan. Ze kunnen dus maar beter de naam torndao gebruiken. Maakt het handiger en duidelijker voor de mensen. Maar in Nederland zijn ze altijd een beetje bang om waarschuwingen te geven, want stel je voor dat het niet nodig was. Ik denk dat je beter twee keer kan waarschuwen met dit soort potentiële gevaren. Better safe then sorry!