Hij is de enige buitenlander die mee mag doen aan een groot onderzoek naar extreem weer. Rutger Boonstra is een bonafide Storm Chaser. Wat doen Amerikanen als ze weten dat er een tornado nadert? Omkeren of in een schuilkelder springen. Een select clubje weerfanatici doet exact het tegenovergestelde. Zij spelen de hoofdrol in Discovery Channels Storm Chasers. Dit seizoen mocht er ook een Nederlander mee, KNMI-medewerker Rutger Boonstra. Vorige zomer maakte hij deel uit van Vortex2, een door Amerika betaalde wetenschappelijke ploeg die onderzoek doet naar tornado’s en orkanen. ‘Ik liep in de zomer stage in Colorado en bij mij in de buurt woonde ook een van de hoofdpersonages van Storm Chasers en onderzoeker Josh Wurman, die ik natuurlijk al kende van tv. Hij bleek nog iemand te zoeken voor zijn team en ik mocht mee, een droom die in vervulling ging.’
Die droom is het jagen op extreem weer en in dit geval met als excuus de wetenschap. Het team van Vortex2 rijdt duizenden kilometers op zoek naar extreem weer om data te verzamelen en dat is geen frivole bezigheid. ‘Tornado’s kunnen uit hevige onweersbuien ontstaan en hard toeslaan. In Tornado Alley kent iedereen wel iemand die aan den lijve de verschrikkingen daarvan heeft ondervonden. De mensen daar nemen een waarschuwing dus heel serieus. Nu is de onvoorspelbaarheid nog groot en kan er pas een waarschuwing komen gemiddeld dertien minuten voordat een tornado toeslaat. Wij deden onderzoek om die tijd te verkleinen.’
Boonstra had gemengde gevoelens toen hij in het najaar van 2008 zelf in het door hem gekoesterde noodweer terechtkwam. Een orkaan in de omgeving van New Orleans deed hem realiseren wat de krachten zijn bij dit natuurgeweld. ‘Dan pas zie je hoeveel schade de natuur kan aanrichten; boten, huizen, alles komt voorbij drijven en dan word je wel even met je neus op de feiten gedrukt.’
En bij zijn eerste twister in de zomer van 2009 was hij euforisch. ‘Daar had ik naar toe geleefd, maar tegelijkertijd moet je professioneel blijven. In het achterhoofd denk je aan de mensen voor wie je onderzoek doet. Een beetje staan juichen kan niet, sowieso niet omdat de lokale media in je kielzog zitten. Dan lijk je een ramptoerist.’
Daar zijn er overigens plenty van in Tornado Alley, aldus Boonstra. Er worden tours georganiseerd voor amateurchasers. Sommigen rijden dan massaal achter ons aan. Dat is best gevaarlijk, want de elementen zijn nogal heftig, de hagelstenen zijn groter dan bij ons en de bliksem slaat geregeld dichtbij in. Een ongeluk zit dan in een klein hoekje. Boonstra popelt alweer om met de mannen van Vortex2 op te trekken, maar moet nog even wachten. ‘Ik heb een leuke baan bij het KNMI maar het stormseizoen in de VS is maar kort. Een combinatie van de twee zou natuurlijk mooi zijn, ik ga zeker weer die kant op.’
Tot die tijd moet hij het doen met Nederlands onweer, waar hij niet denigrerend over doet. ‘Dat kan ook mooi zijn. Als het extreem onweert, ga ik toch het dak op om te kijken.’
Bron De Pers | Gewijzigd: 27 januari 2017, 11:03 uur, door Joyce.s
"Nu is de onvoorspelbaarheid nog groot en kan er pas een waarschuwing komen gemiddeld dertien minuten voordat een tornado toeslaat. Wij deden onderzoek om die tijd te verkleinen."
Hij doet onderzoek om de tijd tussen de waarschuwing en de tornado te verkleinen? Lijkt me gewoon een kwestie van even wachten met waarschuwen
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
"Nu is de onvoorspelbaarheid nog groot en kan er pas een waarschuwing komen gemiddeld dertien minuten voordat een tornado toeslaat. Wij deden onderzoek om die tijd te verkleinen."
Hij doet onderzoek om de tijd tussen de waarschuwing en de tornado te verkleinen? Lijkt me gewoon een kwestie van even wachten met waarschuwen
Lol, heel scherp gezien! Klein foutje inderdaad...
- Joshua "Josh" Berman is a television executive. He is the co-executive producer on the TV show CSI: Crime Scene Investigation.
- Joshua Michael Aaron Ryder Wurman is an atmospheric scientist and inventor noted for tornado, hurricane, and weather radar research.
Toch wel een verschil