Hoe ziet het weer voor 2010 eruit? Dat is de vraag die velen bezighoudt. Natuurlijk is het weer erg moeilijk te voorspellen. Zelfs het KNMI heeft moeite om voorspelling te doen die langer dan 5 dagen zijn. Toch is er een tamelijk goede bron die meestal niet ver van de waarheid verwijderd is: de Enkhuizer Almanak. Zij baseert haar gegevens op de zogenaamde omkeerdagen. Deze theorie werd in de jaren 1920 ontwikkeld door amateur-meteoroloog Nell te Voorschoten.
Weersvoorspelling lente 2010: grasmaand
Het begin van de maand april ligt onder het langjarig gemiddelde van 8,3°C. Het is goed lenteweer. Daarna volgt een onbestendige periode. Wel is het zacht aan het einde van de maand.
* 1-14 april: aanvankelijk mooi lente weer, gevolgd door veranderlijk weer
* 15-30 april: zacht en later onbestendig lenteweer.
Weersvoorspelling mei 2010: bloeimaand
De temperatuur ligt in het begin van de maand boven het gemiddelde. Het langjarige gemiddelde over de hele maand is 12,7°C. In de derde week wordt het koeler. Vanaf 20 mei volgt mooi lente weer. De laatste dagen zijn helaas onbestendig.
* 1-12 mei: eerst mooi lenteweer, later kans op buien
* 13-31 mei: aanvankelijk koeler met zelfs kans op nachtvorst, gevolgd door zachter weer en later onbestendig
Weersvoorspelling juni 2010: zomermaand
De maand juni zal iets kouder zijn dan normaal. Het langjarige gemiddelde is 15,2°C. Vanaf 9 juni stijgt de temperatuur en in de tweede helft van de maand is het redelijk zomer weer.
* 1-14 juni: het begint wisselvallig, later opklarend
* 15-30 juni: eerst goed zomer weer, later veranderlijk en koeler
Weersvoorspelling juli 2010: hooimaand
De hele maand ligt onder het langjarig gemiddelde 17,4°C, vooral in het midden van de maand. Vanaf de 17de wordt het een stuk warmer. Hoewel nog niet alle schoolvakanties dan zijn begonnen, kunnen de mensen die al wel vakantie hebben gerust in eigen land bivakkeren, vooral de tweede helft van de maand. In de eerste helft van de volgende maand zal het wat onbestendig zijn zodat het buitenland een betere optie is.
* 1-13 juli: zomers en later warmer
* 14-31 juli: aanvankelijk veranderlijk, vanaf de 20ste mooi zomer weer tot warm aan het einde van de maand
Weersvoorspelling augustus 2010: oogstmaand
In de maand augustus komt de temperatuur iets hoger uit dan het langjarig gemiddelde van 17,2°C. In de eerste helft van de maand is het nog wisselvallig. De tweede helft is veranderlijk en later goed zomerweer. Een mooie gelegenheid om in Nederland op vakantie te gaan.
* 1-14 augustus: het begint zomers vanaf de 8ste wat koeler en mogelijk regen
* 15-31 augustus: goed zomerweer, later even een dip, maar op het eind weer mooi weer
Weersvoorspelling september 2010: herfstmaand
In het begin van de maand hebben we nog zomers weer. Daarna, in de tweede helft van de maand, wordt het koeler en wisselvalliger. Het langjarig gemiddelde van de temperatuur is 14,2°C. Dus mensen die dan nog vakantieplannen hebben in eigen land kunnen volop genieten vooral begin september: Vakantie in Nederland 2010: dagjes uit in de provincies.
* 1-15 september: mooi zomer weer met later kans op onweer
* 16-30 september: koeler en wisselvalliger
Weersvoorspelling in oktober 2010: wijnmaand
De temperatuur zal onder het maandgemiddelde liggen. Het langjarig gemiddelde van de temperatuur is 10,3°C. De eerste helft van de maand is het rustig herfstweer. De tweede helft is koel en onbestendig.
* 1-14 oktober: rustig herfstweer, later meer betrokken
* 15-31 oktober: onbestendig en koel
Weersvoorspelling in november 2010: slachtmaand
De gehele maand ligt onder het normaal gemiddelde. Het langjarig gemiddelde van de temperatuur 6,2°C. In het begin van de maand en rond de 22ste komt de temperatuur iets boven normaal uit.
* 1-18 november: aanvankelijk zacht en winderig, later mist en opklaringen
* 19-30 november: regenachtig en kil
Weersvoorspelling in december 2010: wintermaand
De maand temperatuur ligt iets boven het langjarig gemiddelde van de temperatuur is 4,0°C. Omstreeks 10 december is er kans op lichte vorst. Het jaar eindigt met zacht en onbestendig winterweer. Voor mensen die het koude onbestendige weer zat zijn kunnen uiteraard naar het buitenland op vakantie. Wat dacht u van Elat (Israël)? Meer informatie: Toerisme: Zonvakantie in Eilat.
* 1-18 december: aanvankelijk onbestendig, later rustig winterweer overgaand in regen
* 19-31 december: eerst betrokken, later helder en winderig
Bron Enkhuizer Almanak/KNMI/infonu
weet jij toevallig ook hoe deze theorie zich in het verleden heeft gehouden.
klopte het ongeveer wat er toen is voorspeld?
is het uitgekomen ?? | Gewijzigd: 24 februari 2010, 12:27 uur, door Klapper
Weersvoorspelling winter 2010
Weersvoorspelling/verwachting januari 2010 - louwmaand
Januari zal volgens het normale gemiddelde verlopen. Het langjarig gemiddelde ligt rond de 2,8°C. Het begin van de maand is kil en mistig. Na 10 januari stijgt de temperatuur boven het gemiddelde. Het einde van de maand is iets koeler en wisselvallig.
* 1-17 januari: eerst wisselvallig, later opklarend
* 18-31 januari: aanvankelijk kouder, maar het einde van de maand zachter en meer wind
2,8°C is bijna gelijk aan -0,5°C, tenslotte. En niet te vergeten was begin januari inderdaad buitengewoon wisselvallig, met bijna 3 mm neerslag van 1-15 januari.
Weersvoorspelling/verwachting februari 2010 - sprokkelmaand
De temperatuur ligt de hele maand boven het normaal gemiddelde. Het langjarig gemiddelde ligt rond de 3°C. Eerste week onbestendig, daarna zachter en in de tweede helft kans op vorst.
* 1-13 februari: eerst neerslag, later opklaringen en zachter
* 14-28 februari: kouder en later zelfs vorst maar ook veranderlijk
Inderdaad is *kuch* te zien hoe de temperatuur in februari *kuch* de hele maand
Ik begin bij de zomer:
Juni: Snikheet en fikse onweersbuien mogelijk kans op supercells.
Juli: Warm onbestendig weer en veel onkruitgroei.
Augustus: De temperaturen lopen op tot 25-35 graden in vochtige lucht. (Drukkend heet) Kortom onweerrijkekansen
September: Onweermaand
Oktober: Herfst
November: Herfst
December: Kwakkelwinter
Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
ik wilde dit jaar in Nederland vacantie vieren en dit kan, want we krijgen een bovengemiddelde zomer vlgs enkhuizer almanak
Weersvoorspelling winter 2010
Weersvoorspelling/verwachting januari 2010 - louwmaand
Januari zal volgens het normale gemiddelde verlopen. Het langjarig gemiddelde ligt rond de 2,8°C. Het begin van de maand is kil en mistig. Na 10 januari stijgt de temperatuur boven het gemiddelde. Het einde van de maand is iets koeler en wisselvallig.
* 1-17 januari: eerst wisselvallig, later opklarend
* 18-31 januari: aanvankelijk kouder, maar het einde van de maand zachter en meer wind
2,8°C is bijna gelijk aan -0,5°C, tenslotte. En niet te vergeten was begin januari inderdaad buitengewoon wisselvallig, met bijna 3 mm neerslag van 1-15 januari.
Was dit sarcastisch? Schokkend correct vindt ik dit niet, januari zal volgens het normale gemiddelde verlopen, maar de temperatuur kwam uiteindelijk 3,3 graden onder het gemiddelde uit, dat noem ik toch wel een behoorlijk grote afwijking. Ook aangezien het de koudste winter is sinds 1997(dus 13 jaar geleden!).
Nou sorry dat ik sceptisch ben, maar ik geloof niet in dergelijke dingen. Dit is pure waarzeggerij en dat kan Putto ook, alleen past die z'n voorspellingen aan achteraf.
EDIT: Ik heb je bericht nog eens gelezen, en het was zo te zien inderdaad sarcastisch. Sorry, heb niks gezegd | Gewijzigd: 24 februari 2010, 16:12 uur, door Maxim1110
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Gezien de resultaten voor de maanden januari en februari, zou ik er maar van uit gaan dat geen enkele van de voorspellingen uit komt, als ik jou was.
We hebben allen gezien in de winter 2010 topics hoe moeilijk de verwachting is te maken voor één week in de toekomst; vele malen zaten wij er volledig naast.
Mijn verwachting voor 2010 is simpel; gemiddelde temperaturen/neerslag voor de tijd van het jaar met af en toe een uitschieter naar boven en/of beneden. Zit ik aan het eind van het jaar altijd goed
Ik kwam hier - op de website - om goede info te krijgen afgelopen winter. Toen was het idd goed toeven hier met veel info, hoewel redelijk aangedikt af en toe.
Maar nu wordt het "glazenbol gehalte" wel erg hoog! Waarom niet gewoon bij de feiten blijven, gebaseerd op wetenschappelijke feiten, niet uit zo'n ouwewijvenboekje.
Als je niets te vertellen hebt doe het dan niet!
Ik kwam hier - op de website - om goede info te krijgen afgelopen winter. Toen was het idd goed toeven hier met veel info, hoewel redelijk aangedikt af en toe.
Maar nu wordt het "glazenbol gehalte" wel erg hoog! Waarom niet gewoon bij de feiten blijven, gebaseerd op wetenschappelijke feiten, niet uit zo'n ouwewijvenboekje.
Waarom zullen we deze informatie niet plaatsen hier op onweer-online. O ja er staat ook nog een zomerverwachting hier op onweer-online wat van mijn eigen hand is. Ik ben benieuwd wat je daar van vind
Nouja het lijkt mij simpelweg bij weernieuws of nieuwtjes die met het weer te maken hebben te horen of wat dan ook. Wat er van zo'n verwachting uitkomt moet ik ook eerst nog zien maar dit is geen "officiele o-o verwachting"
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography